Už dávnejšie sme vás informovali o problémoch, ktoré majú so svojimi autami majitelia značiek Peugeot, Citroën, Opel a DS, vybavených naftovými motormi. Ich vozidlá odmietajú naštartovať s tým, že majú prázdnu nádrž s prísadou AdBlue, ktorá redukuje emisie oxidov dusíka vo výfukových plynoch. To aj napriek tomu, že majitelia močovinu doplnili, alebo je nádržka úplne plná. Diagnostika túto skutočnosť ignoruje. A keďže opravy tohto systému koncern Stellantis odmietal urobiť na svoje náklady, čo stálo nešťastných motoristov aj viac ako 1 000 eur, do problému sa pustilo viacero spotrebiteľských organizácií. Okrem tých vo Francúzsku, v Taliansku či v Španielsku aj celoeurópske spotrebiteľské združenie BECU, ktoré vydalo správu „Need for EU-wide investigation into AdBlue emission-reduction system for cars“ a požaduje vyšetrenie celej kauzy.
Čítajte viac Škandál s AdBlue: Citroën a Peugeot mlčia a drahé opravy roky účtujú klientomPoškodení spotrebitelia a združenia na ich ochranu žiadajú, aby sa začal celoeurópsky prieskum postupov výrobcov automobilov všade tam, kde je v procese čistenia výfukových plynov používané AdBlue. Zároveň žiadajú, aby výrobcovia chybu odstránili, bezplatne vykonali opravu každej hlásenej poruchy a odškodnili spotrebiteľov, ktorí už museli v minulosti opravy financovať. Takisto chcú, aby automobilky o probléme s AdBlue začali transparentne a verejne informovať a nesnažili sa ho ďalej „ututlávať". Nie je to totiž maličkosť, ak vám auto odmietne naštartovať alebo vás nechá na ceste napriek tomu, že ste si ako spotrebiteľ plnili svoje povinnosti. Viesť to môže aj k nebezpečným situáciám.
Teraz sa ale zdá, že sa čosi deje. Koncern Stellantis totiž v súvislosti so systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR, ktorá je závislá práve od neutralizačnej prísade AdBlue, zvoláva do servisov 1 052 176 vozidiel značiek Peugeot, Citroën, Opel, DS a dokonca aj Fiat. Celkovo ide o 34 rôznych modelov. Zaujímavé ale je, že Stellantis v správe neuvádza problém so štartovaním a ignorovaním prísady AdBlue zo strany diagnostiky, ale skôr čosi, čo zaváňa kauzou Dieselgate koncernu VW. Uvádza, že tieto vozidlá nemusia v dôsledku nesprávnej kalibrácie diagnostiky čerpadla močoviny upozorniť vodiča na deaktivovaný katalyzátor SCR. Chybne fungujúci vstrekovač močoviny môže následne viesť k zvýšeniu emisií. To by znamenalo, že autá vypúšťajú na ceste viac oxidov dusíka, než je povolené.
Čítajte viac Bývalý šéf Audi Stadler ‘vyfasoval‘ 21 mesiacov. Do basy ale nepôjdeV autorizovanom servise bude preto pri postihnutých vozidlách vykonaná aktualizácia softvéru riadiacej jednotky motora (ECU). Naozaj to pripomína skôr naftový škandál, takže je možné, že riešenie problému so štartovaním Stellantis ešte len čaká. Predpokladáme tiež, že sa bude týkať väčšieho počtu vozidiel než je spomínaných necelých 1,1 milióna áut. Veď ide o viacero modelových rokov, od roku 2019 až po rok 2023, a tie najpredávanejšie modely od Peugeotu 208 cez Opel Corsa až po Citroën C4 alebo populárne Berlingo. To všetko sú predsa kľúčové autá bývalej skupiny PSA, i keď nie všetky mali naftový motor. Uvidíme, čo sa bude diať ďalej, pretože aj predstava novej aféry Dieselgate po ôsmich rokoch od tej prvej, znie poriadne pikantne. Mysleli sme si, že výrobcovia si už dajú pozor.