V roku 2025 mala uzrieť svetlo sveta nová Lada Niva. Mal to byť novodobý nástupca hneď dvoch modelov – starej Lady Niva z roku 1978 s prívlastkom Legend a tej novšej Travel, ktorú v roku 2003 doviedol na linky Chevrolet. Základom úplne novej generácie sa mala stať Dacia Duster, presnejšie, jej tretie „vydanie“. Bolo to logické, pretože Renault vlastnil majoritný podiel ruského podniku. Vojna na Ukrajine však všetko zmenila. Renault vlani z Ruska odišiel, fabriku previedol za jeden rubeľ na moskovský automobilový inštitút NAMI, a tým sa skončili aj nádeje na novú Nivu. Rusi teraz riešia, čo bude ďalej. A rozhodli sa pre ďalšiu modernizáciu. Jej cieľom nie je ani tak snaha o lepšie auto, ako snaha o zníženie nákladov. Mať totiž na linkách dva modely s odlišnou technikou, je drahé.
Zdroj Avtopotok na sieti Telegram prišiel s informáciou, že Niva Legend a Niva Travel sa musia viac zjednotiť. Takže namiesto slovíčka modernizácia sa ponúka skôr slovo unifikácia. Tú potrebujú ako soľ. Keďže oba modely majú odlišnú históriu, nájdeme v nich aj niektoré paradoxné rozdiely. Tak napríklad staršia Niva Legend má modernejšie predné zavesenie s dvojradovými ložiskami. Niva Travel používa zas oveľa modernejšie ovládanie rozvodovky a redukcie. Rozdiely sú aj v motoroch. Oba sú 4-valec s objemom 1,7 litra, ale Legend má výkon 83 koní a Travel len 80 koní. Preto plánuje AvtoVaz oba motory zrušiť a nahradiť novšou jednašestkou z Vesty, ktorý má síce menší objem, ale vyšší výkon – 90 koní.
Ďalšie zmeny sa majú odohrať v súvislosti s prevodovkou a so zadnou nápravou. Veľký technický pokrok však nečakajte. AvtoVaz musí vyrábať autá, ktoré si vystačia s domácimi komponentmi, prípadne tými z Číny, pretože akékoľvek diely na západ od Ruska podliehajú sankciám. Avtopotok píše, že presný rozsah zmien AvtoVaz ešte neurčil a že celý projekt bude meškať približne rok. Dovtedy plánuje AvtoVaz uviesť aspoň limitovanú edíciu Nivy Legend Sport so spomínaným 90-koňovým motorom. Uvidíme, ako to Rusom pôjde. V každom prípade sa mohli už čoskoro dočkať novej generácie svojej legendy, no namiesto toho budú mať naďalej len dve modernizované autá, ktorých korene siahajú až do sedemdesiatych rokov minulého storočia.
Čítajte viac Ruský AvtoVaz zúri. Díleri okrádajú zákazníkov. Prihadzujú si aj 40 %