EÚ chce sprísniť pravidlá pre mladých a starých vodičov. Logika návrhu je sporná

Dlhodobým cieľom Európskej únie je znižovať nehodovosť v doprave. Aj preto sa bezpečnostné asistenty postupne stávajú povinnou výbavou nových áut. Lenže najnovší návrh má obmedziť možnosti viesť vozidlá mladým vodičom a tých starých častejšie nútiť ku kontrole spôsobilosti viesť vozidlá.

25.09.2023 06:00
debata (8)
Elektromobily, s ktorými EÚ do budúcnosti... Foto: EV Charge +
Elektromobily Elektromobily, s ktorými EÚ do budúcnosti počíta ako ťažiskovými typmi osobných vozidiel, sú vo všeobecnosti oveľa ťažšie, ako súčasné autá so spaľovacími motormi.

Nehodovosť a s ňou spojená úmrtnosť v štátoch Európskej únie sa z dlhodobého hľadiska znižuje, ale tempo akým sa to deje nie je dostatočne rýchle. Konečným cieľom – Vision Zero – je dosiahnuť do roku 2050 nula smrteľných nehôd na európskych cestách. Jedným zo spôsobov ako znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť na cestách má byť aj úprava vydávania a platnosti vodičských preukazov.

Francúzska poslankyňa Európskeho parlamentu Karima Delli predložila návrh zákona, ktorý má vodičské oprávnenie skupiny B rozdeliť podľa ďalších kritérií. Ide hlavne o vodičov mladších ako 21 rokov, ktorí by nemohli šoférovať autá prevyšujúce hmotnosť 1 800 kilogramov. Druhým obmedzením by bolo, že by po diaľnici nemohli ísť rýchlejšie ako 90 km/h. Tretím limitom by bolo, že mladí vodiči by nemohli šoférovať medzi polnocou a šiestou hodinou ráno. Zároveň sa počíta s prísnymi trestami za porušenie spomenutých pravidiel.

VW Čítajte aj Eurovýbor schválil emisnú normu Euro 7, proti ktorej protestovali automobilky. Má ale oklieštenú podobu

Problémom však je, že uvedené limity značne obmedzia možnosti mladých ľudí používať auto. Pokiaľ ide o hmotnosť, tak elektromobily, s ktorými EÚ do budúcnosti počíta ako ťažiskovými typmi osobných vozidiel, sú vo všeobecnosti oveľa ťažšie, ako súčasné autá so spaľovacími motormi a 1,8 tony bude prinajlepšom hmotnosť tých najmenších a najľahších elektromobilov. Väčšinu nových modelov by tak mladí vodiči v budúcnosti šoférovať nemohli.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte aj ACEA: Aká je pravda o emisnej norme Euro 7? Toto je 7 otázok a odpovedí

Ešte kontroverznejší je nápad so zníženou povolenou rýchlosťou na diaľnici, keďže práve na tomto type komunikácií je povinná aj minimálna rýchlosť, práve aby sa zabezpečila čo najplynulejšia premávka bez neočakávaných nutností spomalenia. Takéto obmedzenie by jazdu po diaľnici zmenilo na rizikovú pre úplne všetkých. A čo sa týka návrhu zákazu „nočnej jazdy“, nie je jasné, ako by bolo dokázateľné, že mladý vodič jazdí v noci úmyselne a nie z objektívnych príčin, ktoré ho mohli zdržať, či už ide o poveternostné podmienky, nehody, zápchy, obchádzky alebo jednoducho zablúdil a cesta do cieľa trvala dlhšie ako plánoval.

Scania - hybridné kamióny Čítajte aj ‘Nákladné trolejbusy‘ sú totálne fiasko. Prvý úsek elektrickej diaľnice čoskoro rozoberú

Navrhované obmedzenia sa týkajú aj seniorov. Reč je o kontrole spôsobilosti viesť motorové vozidlo v závislosti od veku. Lekárske a psychologické vyšetrenie by vodiči po šesťdesiatke potrebovali každých sedem rokov, vodiči po sedemdesiatke každých päť rokov a vodiči po osemdesiatke každé dva roky. Finančné náklady na takéto vyšetrenia by znášal žiadateľ.

Momentálne sú spomínané zmeny len poslaneckým návrhom a v prípade jeho neschválenia sa nič na európskej úrovni meniť nebude, no zarážajúce je, že niektorí poslanci dokážu uvažovať o komplexnej problematike veľmi povrchne bez zjavnej odbornej kompetencie a narobiť tak viac škody ako úžitku.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Európska únia #mladí vodiči #vodičský preukaz
Články podľa značiek