Torsten Müller-Ötvös prišiel do Rolls-Royce z BMW v roku 2010. Po štrnástich rokoch za sebou necháva celkom inú firmu, ako keď do nej nastúpil. „Trvalo mi dva roky, kým som pochopil, že toto nie je biznis s autami,“ povedal Müller-Ötvös (63) počas rozsiahleho rozhovoru pre Bloomberg. „Motivácia pre klientov nie je: ‚Potrebujem auto, aby som sa presunul z bodu A do bodu B‘.“ Minulý rok Rolls-Royce dodal celosvetovo 6 021 vozidiel s priemernou cenou okolo 525 000 dolárov zákazníkom vo veku priemerne 43 rokov. Naproti tomu priemerné vozidlo Rolls-Royce v roku 2010 stálo „len“ 262 000 dolárov. Spoločnosť v tom roku dodala klientom s priemerným vekom 56 rokov 2 711 áut, pričom až 80 percent z nich používalo šoférov.
Čítajte viac Rolls-Royce Phantom Series II: Zmeny len tam, kde je to povolenéAni sa nemožno čudovať. Emblematický model Phantom bol navrhnutý pre starších boháčov. A to nebolo dobré. Rolls-Royce bol spoločnosťou zaujatou egom a statusom, celkom uzavretou voči kultúre mladých, ktorí rýchlo prijímali nové technológie. Müller-Ötvös preto strávil mesiace rozhovormi s finančníkmi, klientmi a trhovými prognostikmi, ktorí mu povedali, že najbohatší na svete budú mladší, bude medzi nimi viac žien a budú neformálnejší ako v predchádzajúcich generáciách. „Stretol som sa s mnohými skvelými ľuďmi a dozvedel som sa, že túžba klientov sa zmenila. Chceli byť pozvaní do toho, čo nazývame domom luxusu. Je to viac než len ponúkať produkt. Musíte ponúkať služby. Musíte ponúkať zážitky, ktoré sú veľmi luxusné,“ vysvetlil Müller-Ötvös.
Čítajte viac Rolls-Royce Droptail La Rose Noire spomína na éru amerických roadsterovProgramom Bespoke odštartoval personalizáciu vozidiel, ktorá nalákala nových zákazníkov a znamenala aj vyššie zisky. Umožnil kupujúcim vybrať si vlastné látky, farby laku, materiály či osvetlenie interiéru. Oznámil tiež príchod nových modelov. V roku 2013 debutoval športový dvojdverový Wraith a v roku 2015 kabriolet Dawn – modely, ktoré šoférovali priamo klienti. Z prvého SUV Cullinan sa od roku 2018 stal bestseller značky. Dnes tvorí 45 % jej predajov. Kritici síce často vyčítali Müller-Ötvösovi, že rastúcim objemom výroby ohrozuje exkluzivitu značky, ale on ostal neoblomný v presvedčení o zdravom raste firmy. Dohliadal aj na vývoj moderného programu Coachbuild, ktorý umožňuje najbohatším a najvernejším zákazníkom možnosť navrhnúť si svoj Rolls-Royce od nuly.
Čítajte viac Rolls-Royce vlani exceloval. Súčasný rok má byť vraj ešte lepšíNové obzory otestovala značka v roku 2017 so Sweptailom v hodnote 13 miliónov dolárov, potom prišiel Boat Tail z roku 2021, štvormiestne otvorené vozidlo, ktoré malo evokovať jachtu triedy J v hodnote odhadovanej na 28 miliónov dolárov. Začiatkom tohto roka doplnil zostavu Droptail s cenovkou presahujúcou 30 miliónov dolárov. Dosluhujúci generálny riaditeľ tiež automobilku uviedol do éry elektrického pohonu. Vlani totiž Rolls-Royce predstavil svoj prvý batériový model Spectre. Dvojdverový elektromobil s výkonom 577 koní zvládne zrýchliť z nuly na 100 kilometrov za hodinu za 4,4 sekundy. „Mojím osobným presvedčením bolo hneď od začiatku, že elektrina je pre značku skvelá,“ povedal Müller-Ötvös.
Čítajte viac Rolls-Royce Spectre: Elektrický hyperluxus váži takmer tri tony!Nástupcom Müller-Ötvösa bude Chris Brownridge (49), ktorý sa funkcie ujme v decembri. „Rada, ktorú dávam svojmu nástupcovi, je podobná tej, ktorou som sa riadil od začiatku: buďte pokorní a počúvajte všetkých veľkých odborníkov,“ hovorí Müller-Ötvös. „Snažte sa porozumieť značke, snažte sa porozumieť svojim klientom, rozprávajte sa s nimi tak často, ako len môžete. Vybudujte si komplexné pochopenie toho, ktoré detaily sú pre nich dôležité. Vybudujte si zložité chápanie luxusu. A počúvajte, počúvajte, počúvajte, počúvajte ešte predtým, než urobíte rýchle rozhodnutia.“ Müller-Ötvös, vášnivý muškár, hovorí, že po novembri bude tráviť čas v rôznych konzultačných funkciách. Mimochodom, bol najdlhšie úradujúcim šéfom Rolls-Royce od čias Clauda Johnsona, ktorý v roku 1904 predstavil Charlesa Rollsa Henrymu Royceovi.