
Gigafactory v Berlíne chrlí elektrické SUV Model Y už od marca minulého roka. Stavbu prvej európskej továrne však sprevádzali od počiatku podivné okolnosti. Rástla rýchlejšie, než nemecké úrady stíhali vydávať stavebné povolenia a navyše na mieste, ktoré je zdrojom pitnej vody pre minimálne 170 000 ľudí. Obavy o životné prostredie v Grünheide, kde fabrika stojí, neutíchli ani dnes. Navyše sa zdá, že megapodnik Elona Muska si nerobí ťažkú hlavu ani s bezpečnosťou práce. Vyplýva to z investigatívnej reportáže redaktorov nemeckého magazínu Stern. Tí sa v americkej továrni zamestnali, takže ich poznatky pochádzajú priamo spoza brán podniku.
Priveľa havárií
Hovorili tiež s mnohými zamestnancami a ekologickými aktivistami. Paradoxom je, že miestne úrady pochybenia prehliadajú. Elon Musk si totiž užíva v Brandenbursku protekčné zaobchádzanie. Pred rizikom ekologickej havárie varovala napríklad vodná správa WSE, ktorá zakazuje tamojším farmárom chovať viac ako 50 kusov dobytka, pre možnosť znečistenia spodných vôd. Tie sa nachádzajú len sedem metrov pod továrňou. Podľa Sternu pritom došlo v Gigafactory od spustenia 22. marca 2023 k 26 ekologickým haváriám. O akých nehodách hovoríme? Podľa Tagespiegel pri jednotlivých incidentoch uniklo 15 000 litrov farby, vytieklo 150 litrov nafty a 13 ton hliníka.


Požiar spôsobený vhodením rozbitej batérie do drevenej prepravnej škatule zas viedol k vniknutiu 300 litrov hasiacej kvapaliny do zeme. Automobilka tvrdí, že žiadny z incidentov nebol ekologickou haváriou v zmysle zákona o kontrole znečistenia a nespôsobil škody na životnom prostredí. V prípade potreby mali byť zavedené opatrenia. Napríklad bola z priestoru závodu odstránená čerpacia stanica pre zásobovacie kamióny. Tá ale podľa Sternu nemala v areáli nikdy stáť. Miestni politici tvrdia, že podnik nepredstavuje riziká pre životné prostredie. Šéf ekosystémov Leibnizovho inštitútu Alex Vogel má však na vec celkom iný názor. „Existuje vysoké riziko znečistenia pitnej vody v dôsledku nízkej retenčnej schopnosti podložia,“ povedal pre agentúru DPA. Vrcholom je, že podľa Sternu prenechali politici kontrolu spodných vôd priamo na Teslu, ktorá tak kontroluje sama seba.
Priveľa úrazov
Veľké rezervy má Tesla aj v bezpečnosti práce. Ako uvádza Stern, v Gigafactory bolo vlani hlásených 247 pracovných úrazov, čo vzhľadom na počet pracovných dní vychádza na 1,27 úrazu denne. Má ísť pritom len o vážne úrazy, pri ktorých asistuje sanitka alebo vrtuľník. Pri menších si majú zamestnanci na cestu do nemocnice vziať taxík, čo znamená, že incident nie je klasifikovaný ako úraz. Stern tiež poukazuje na sťažnosti zamestnancov, ktorí tvrdia, že nemajú dostatok ochranných pomôcok. Nehody majú vyplývať aj z toho, že Gigafactory je akousi novodobou Babylónskou vežou, kde pracujú zamestnanci z rôznych krajín a často nerozumejú školeniam o bezpečnosti práce v nemčine či príkazom nadriadených. Politici sú ale k Tesle opäť tolerantní.

Ako pre DPA uviedol hovorca brandenburského ministerstva práce Gabriel Hesse, úrady nemajú žiadne náznaky toho, že by bol počet pracovných úrazov v Tesle zvlášť znepokojujúci. „Vzhľadom na veľkosť závodu, ktorý je najväčším priemyselným podnikom v Brandenbursku, je to pre nás bežný jav,“ povedal Hesse. Naopak, nemecký minister práce Hubertus Heil povedal pre televíziu RTL, že je „hlboko znepokojený správami, ktoré prenikli na verejnosť“. Obavy má aj Dirk Schulz, vedúci odborového zväzu IG Metal v Berlíne, Brandenbursku a Sasku. „Už nejaký čas sa obávame o bezpečnosť práce v Tesle. Mám strach, že v určitom okamihu dôjde k fatálnemu úrazu,“ zdôveril sa Sternu.