Príbeh Tatry 700, posledného osobného auta z Kopřivnice, je smutným príbehom. Dokladuje zložitosť doby, no zároveň je aj akýmsi účtom za všetky prešľapy, ktoré urobila slávna česká značka za čias socializmu. Veľa možností však nemala. Centrálne riadené hospodárstvo načisto znemožnilo pokusy o vývoj a výrobu nového modelu. Do čias ponovembrového kapitalizmu tak vstúpila s podlomenými nohami, beznádejne zastaranou šesťstotrinástkou a imidžom „papaplášskej“ značky. Chýbali peniaze a zo zahraničia o ňu nebol záujem. Kým o Škodu s Favoritom na linkách sa hneď po revolúcii bili koncerny GM, VW či Renault, Tatra ostala na okraji záujmu.
Čítajte viac Tatra T600: Tento nádherný Tatraplan už tri roky nik nechceDôvod bol zrejmý. Výnimočná koncepcia Tatry 613, ktorá mala v rodnom liste rok 1974, so vzduchom chladeným 8-valcom vzadu, znemožňovala akúkoľvek zásadnú modernizáciu a unifikáciu s už existujúcimi komponentmi zahraničných výrobcov. Problémom bola automatická prevodovka, ABS, klimatizácia, jednoducho všetko by bolo nutné vyvinúť od podlahy a špeciálne pre Tatru. Na to nemal nikto chuť ani peniaze. A svet ani nepotreboval ďalšie luxusné auto. Tobôž nie z východu. Na dvere tiež klopali prísnejšie emisné pravidlá, vďaka ktorým upustilo od vzduchom chladených motorov dokonca aj Porsche. Jednoducho, Tatra bola po 40 rokoch komunizmu jeden veľký problém.
Po páde železnej opony sa ale predsa len zmohla na jeden pokus o záchranu. Bola ňou práve Tatra 700, akási labutia pieseň značky, ktorá už v tridsiatych rokoch omráčila svet prvým sériovým aerodynamickým autom planéty – Tatrou 77. V podstate išlo len o modernizáciu existujúcej Tatry T613–4, stále s karosériou z dielne talianskeho štúdia Carozzeria Vignale, ktoré ju navrhlo koncom šesťdesiatych rokov. Dokladuje to aj paradox, že Tatra T700 nebola v podstate nikdy homologizovaná. V jej „techničáku“ ste našli označenie T613–5. Názov T700 sa používal len pre potreby obchodu. Vznikla za neuveriteľný rok. Napokon, základ s motorom vzadu bol identický.
O omladenie exteriéru sa postaral britský dizajnér Geoff Wardle. Zaoblil hranaté tvary a doplnil prvky typické pre dizajn starších Tatier, napríklad chrómovaný ovál v prednej časti karosérie a štvoricou malých svetiel. Na to, aké mal Wardle možnosti, bol výsledok uspokojivý. Limuzínu poháňali osemvalce s rozvodom DOHC. Ten slabší s objemom 3,5 litra mal výkon 147,6 kW (200 k). Silnejší 4,4-litrový prišiel neskôr a mal až 172 kW (233 k). Obe verzie dosahovali maximálnu rýchlosť vysoko nad 200 km/h. Na diaľnici sa teda Tatra 700 rozhodne nestratila. Obe verzie mali manuálnu päťstupňovú plne synchronizovanú prevodovku. Automat neprichádzal do úvahy, nik čosi podobné pre auto s motorom vzadu nevyrábal.
Auto dostalo novú palubnú dosku, pripomínajúcu vtedajšie Saaby. Luxusnú atmosféru pomáhala navodiť všadeprítomná koža a drevené obklady. Podarila sa dokonca aj dvojzónová klimatizácia. No boli tu aj chybičky krásy a nie malé. V Tatre sa neúspešne pokúsili zabudovať airbagy alebo ABS, teda prvky, ktoré boli v tom čase štandardom pomaly už aj pri modeloch nižšej strednej triedy, ak nie v sérii, tak aspoň za príplatok. Imidž zlepšovalo centrálne zamykanie, elektrické ovládanie všetkých okien alebo rádio s CD prehrávačom. No na nemecké limuzíny od Audi, BMW alebo Mercedesu to nestačilo. Nik rozumný nemohol veriť, že T700 má šancu zvrátiť agóniu českej značky. Jednoducho, v deväťdesiatych rokoch to bol technický „dinosaurus“.
Veľkolepá premiéra však Tatru T700 neminula. Odohrala sa v roku 1995 v pražskom hoteli Hilton. Výrobu spustila automobilka v roku 1996. Hlavným odberateľmi boli štátne inštitúcie. Pre civilných záujemcov predstavovala kúpa len otázku prestíže. Napokon, cenou si trúfla T700 konkurovať podstatne modernejším prémiovým nemeckým autám. Stála 1 600 000 českých korún. Výroba sa skončila už po troch rokoch, keď doslova na kolene vzniklo necelých 100 exemplárov. O to vzácnejšia je však Tatra 700 dnes. Natrafiť na zachovalý exemplár nie je jednoduché. Ale presne taký je momentálne v ponuke na inzertnom portále rajveteranu.cz. Ide o vozidlo vyrobené v roku 1996, ktoré patrilo podľa dohľadaných záznamov Ministerstvu zdravotníctva ČR a potom malo už len jediného majiteľa. A lepšieho si T700 vybrať nemohla.
Čítajte viac Tatra 77: Do dražby ide jeden z piatich pojazdných kusov. Cena bude závratnáVlastník sa totiž zaoberal renováciami a servisom Tatier. Preto má ponúkaná strieborná limuzína vynikajúci technický stav. Jej 3,5-litrový motor V8 má ponúkať 147 kW a nezameniteľný zvuk. Interiér pôsobí fantasticky. Drevo a koža sú vo veľmi dobrom stave. Tomu zodpovedá aj cena. Auto, ktoré bude dražené 11. novembra na aukcii historických vozidiel Retro Garáž, má v inzeráte cenu 1 750 000 českých korún, čo je 71 245 eur. No bavíme sa pravdepodobne o vyvolávacej cene, pretože niektoré exempláre T700 sa predávajú aj za čiastky prevyšujúce štyri milióny korún, čo je takmer 163 000 eur. Čo vy na to? Nutné je sa len zmieriť so spotrebou minimálne 13 litrov na 100 km. Rátajte však skôr so šestnástimi.