To, že nad manuálnymi prevodovkami sa sťahujú čierne mračná, je zrejmé už niekoľko rokov. Aj napriek tomu, že zákazníci by ich chceli. Avšak aj tak ich už v mnohých autách nedostanete. Spomeňme len príklady za posledný mesiac – VW Tiguan, VW Passat či očakávané Škody Kodiaq a Superb. Klasický manuál si totiž nerozumie s elektrifikáciou ani asistenčnými systémami. A čím budú prísnejšie emisné a bezpečnostné normy, tým menší priestor dostanú. Sú tu však značky, ktoré sa ich nechcú len tak ľahko vzdať. I keď sa zdá, že nakoniec budú za príplatok. Jednou z nich je aj Porsche. To sa nemieni vydať cestou ako Ferrari či Lamborghini, kde vám už manuálnu „skriňu“ neponúknu.
Vodič Porsche pálil diaľnicou vyše 200 km/h. Skutok si vraj nepamätal
Čítajte viac Porsche už vyrába benzín zo vzduchu. Liter však stojí 50 eurNedávno sa na túto tému vyjadril Frank Moser, šéf modelov Porsche 911 a 917 (Cayman, Boxster). Dúfa, že manuálne prevodovky ostanú v ponuke čo najdlhšie. Ešte nedávno sa pritom zadalo, že tretí pedál na podlahe zmizne kvôli emisiám skôr, ako to automobilka čakala. Našťastie, smrť manuálov sa odkladá. „Manuálna prevodovka je to, čo zákazník v modeloch 911 chce, takže sme pracovali a tvrdo pracujeme na tom, aby sme manuály zachránili,“ povedal Moser. „To je absolútne relevantné pre 911. Preto máme v ponuke 911 T s manuálnym radením a teraz aj 911 S/T, a to je naozaj preto, že zákazníci to chcú.“ V dnešných časoch, keď sa automobilky príliš neriadia prianiami zákazníkov, ale prianiami politikov, to znie naozaj ako rajská hudba.
Odvrátenou stránkou však je, že za manuálnu prevodovku si v týchto špecifických – a tým aj hriešne drahých – verziách vlastne priplatíte. Na otázku, či je Porsche presvedčené, že dokáže udržať manuály pri živote v tejto generácii áut, Moser odpovedal, že pokiaľ existujú súčasné modely 718 a 911, je pravdepodobné, že budú existovať aj ich verzie s manuálnym radením. Porsche si to v podstate môže dovoliť, pretože svoj emisný kôš dokáže udržať v norme vďaka skvelému predaju elektrického Taycanu a ak by aj nie, zámožná klientela tejto značky si vždy rada priplatí za to, po čom túži. Aj preto Porsche radikálne odmieta „syntetické radenie“, ktoré plánuje napríklad Toyota alebo Hyundai pre svoje elektromobily. „To, čo chceme, a čo je pre Porsche kľúčové, je to aby na ňom bolo všetko autentické. Preto si neviem predstaviť falošnú riadiacu páku v elektrickom aute,“ povedal Moser.
Čítajte viac Porsche 911: Ikona oslavuje 60-ku. Prežiť má aj koniec ‘spaľovákov‘Porsche, samozrejme, nie je jedinou automobilkou, ktorá stále predáva manuály. Väčšina výrobcov športových vozidiel dnes ponúka jeden alebo dva takéto modely. Spomeňme Hondu Civic Type R, Ford Mustang, BMW M2, Toyotu GR Corolla a GR86 či GR Supru. Napriek tomu nemožno poprieť, že podiel manuálov na trhu prudko klesá. Veľké nádeje do budúcnosti si ani nerobte, ak teda patríte k priaznivcom klasiky a za volantom si to užívate. Manuálne „skrine“ to majú spočítané a ukrajujú si z posledných rokov svojho života. S postupujúcou a najmä povinnou elektrifikáciou odídu do minulosti aj bez toho, aby sa zákazníkov vôbec ktosi opýtal, či s tým súhlasia. A ani „syntetická“ náhrada v podobe akejsi digitálnej páky, digitálneho tretieho pedála a umelého zvuku motora v elektromobiloch nebude iste zadarmo.