
Je len málo áut zo súčasnej automobilovej produkcie, o ktorých sa dá povedať, že ich dizajn zostáva po niekoľko generácií prakticky nezmenený a zároveň patrí medzi legendy na štyroch kolesách. Ikonické športové kupé Porsche 911, ktorého sa doteraz vyrobilo vyše 1,2 milióna kusov, obe tieto kritériá spĺňa. Charakteristickú siluetu s pretiahnutým „čumákom“ s okrúhlymi svetlami, 2 + 2 miestnou kabínou a splývavou zadnou časťou mohli prvýkrát obdivovať návštevníci frankfurtského autosalónu 12. septembra 1963.

Priekopníkom tvarov pre model 911 sa stal typ 356, ktorý sa začal vyrábať v roku 1948 a konštrukčne vychádzal z populárneho VW Beetle. Za 17 rokov sa ho vyrobilo vyše 77 000 kusov. Jeho nástupca, typ 356, stvoril dizajnér Ferdinand Alexander Porsche, prezývaný „Butzi“. Vtedy dvadsaťsedemročný mladík možno ani netušil, aký významný model pre Porsche práve navrhol. „Vymyslel dizajn storočia, ktorý Porsche závidí celý svet,“ napísal nemecký denník Bild v apríli 2012 po tom, čo Porsche vo veku 76 rokov zomrel.

Model niesol spočiatku typové označenie 901, podľa toho, že išlo o deväťstoprvý projekt automobilky, a stavil na rovnakú koncepciu ako jeho predchodca, teda motor vzadu s pohonom zadných kolies. Jeho sériová výroba bola spustená v septembri 1964 a od začiatku zbieral pochvalu laickej aj odbornej verejnosti, najmä vďaka svojim dynamickým jazdným vlastnostiam. Krátko po uvedení nového športového vozidla do predaja však musela automobilka Porsche riešiť jeden problém.

Trojmiestne číselné označenie s nulou uprostred mal totiž už patentované Peugeot, preto musel byť model premenovaný na 911. Údajne necelá stovka prvých vyrobených vozidiel ale niesla ešte pôvodné označenie 901. Porsche 911 bolo od začiatku poháňané vzduchom chladeným šesťvalcovým motorom typu boxer, teda s protibežnými piestami a výkonom 130 koní, vďaka ktorému dokázalo uháňať rýchlosťou až 210 km/h. V roku 1966 pribudol vylepšený model 911 S, ktorý poskytoval výkon 160 koní.

Súčasne s ním bola na trh uvedená verzia Targa, ktorá mala odnímateľný strešný panel a odnímateľné zadné okno, čím vznikol kabriolet s masívnym ochranným oblúkom za sedadlami. Jej názov bol odvodený od automobilových pretekov Targa Florio, organizovaných na Sicílii, v ktorom Porsche pravidelne bodovalo. V roku 1972 bola predstavená vrcholná verzia Carrera RS s výkonom 210 koní, ktorá mala ako prvé vozidlo na svete integrovaný zadný spojler, ktorému sa podľa jeho tvaru tiež hovorilo „kačací chvost“.

Tento model sa úspešne presadil v automobilových závodoch. O tri roky neskôr sa začal predávať model 911 Turbo, ktorý mal zase ako prvé sériovo vyrábané auto motor preplňovaný turbodúchadlom. A toto Porsche sa mohlo pýšiť mohutným spojlerom v zadnej časti. Vyslúžilo si však prezývku „ovdovovač“, pretože zvládnuť túto pretáčavú šlemu si vyžadovalo dobré vodičské schopnosti. Tých, ktorí precenili svoje schopnosti, Turbo tvrdo trestalo. K pohľadnému kupé pribudol v roku 1983 aj kabriolet s klasickou plátennou sťahovacou strechou.

K jednej z najzásadnejších zmien v histórii modelu došlo v roku 1997, kedy bola opustená koncepcia vzduchom chladených motorov a nahradilo ju dnes všeobecne používané chladenie vodou. Zatiaľ posledná, ôsma generácia modelu 911 bola predstavená v roku 2019 a stále si zachováva známu siluetu so splývavým zadkom. Súčasný najsilnejší model Turbo S, pod ktorého kapotou bije motor s objemom 3,7 litra a výkonom 650 koní, dosiahne zrýchlenie z nuly na 100 kilometrov pod tri sekundy a zákazník zaň zaplatí viac ako 240 000 eur.

Fascinujúce je, že naprieč všetkými generáciami, si Porsche 911 zachovalo množstvo charakteristických čŕt. Nielen dizajn. Je skôr procesom evolúcie než revolúcie, nekonečného zlepšovania a optimalizácie bez zmeny nenapodobiteľného charakteru. Vodič má pred sebou stále kruhové prístroje a štartuje tlačidlom naľavo od volantu. Nenapodobiteľný zvuk sa šíri naďalej zo zadnej časti, kde má 911 mohutný 6-valec. A potom je tu neuveriteľná spoľahlivosť.
Pozrite si nádhernú galériu
Deväťstojedenástka sa pravidelne umiestňuje na popredných priečkach rebríčka najmenej poruchových áut s vekom šiestich a viac rokov, ktorý zostavujú nemecké stanice technickej kontroly TÜV. Za posledných 60 rokov bolo vyrobených viac ako 1 203 735 exemplárov (údaj z konca roku 2022). Veľká časť z nich stále jazdí. A kariéra tejto dizajnovej a technologickej ikony rozhodne nekončí.

Automobilka Porsche síce pred nedávnom oznámila, že plánuje postupne elektrifikovať svoj sortiment tak, aby sa do roku 2030 podiel elektromobilov na jej celkovom predaji vyšplhal na 80 percent, ale deväťstojedenástka by mala ako jediné vozidlo Porsche zostať v predaji výhradne so spaľovacím motorom. „Budeme vyrábať model 911 so spaľovacím motorom tak dlho, ako to bude možné,“ uviedol šéf tímu Porsche pre syntetické palivá Karl Dums. A možno aj po roku 2035, po ktorom bude možné v EÚ prihlásiť len autá s nulovými emisiami. Porsche chce totiž prepriahnuť na uhlíkovo neutrálne syntetické palivá.
