Americká spoločnosť Mitchel zhromažďuje údaje o cenách opráv áut v USA. Jej platformu využíva približne 25 % servisov. Má tak skvelý prehľad o tom, koľko stoja opravy vozidiel po haváriách. A najmä, dokáže porovnávať náklady na servis medzi jednotlivými značkami, ale aj podľa druhu pohonov. Najnovšie sa pozrela na ceny opráv za tretí štvrťrok s cieľom zistiť, ako sú na tom elektromobily oproti autám so spaľovacími motormi. A pre majiteľov elektrických áut nemá príliš dobré správy, rovnako ako pre poisťovne, ktoré opravy áut kryjú z poistného.
Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?
Kým náklady na opravy vozidiel so spaľovacími motormi predstavovali 4 205 dolárov, pri elektromobiloch to bolo priemerne 5 155 dolárov, čo je až o 950 dolárov viac. Priemer elektromobilov však výrazne kazí Tesla, ktorej náklady na opravy boli až 5 552 dolárov na vozidlo. To znamená, že oprava týchto amerických elektromobilov je za Atlantikom dokonca až o 1 347 dolárov „mastnejšia“, ako keď nabúrate s klasickým autom tankujúcim benzín alebo naftu. Dôvodom takého enormného rozdielu v neprospech Tesly je fakt, že ide o autá so špičkovou bezpečnostnou výbavou a masívnou elektronikou.
Novšie,bezpečnejšie, drahšie
„Tieto autá sú z hľadiska bezpečnosti na špičkovej úrovni, rovnako ako v oblasti digitalizácie, čo tlačí ceny opráv nahor,“ povedal Ryan Mandell, riaditeľ pre oblasť poistných udalostí v spoločnosti Mitchel. Asi sa netreba čudovať, že Tesla patrí k najdrahším značkám, aj čo sa týka poistenia. Mesačne to majiteľov stojí 251 dolárov, čo je 75 % nad priemerom. Platí to ale aj o ostatných elektromobiloch, hoci nie tak vypuklo ako pri Tesle. Dôvodom je, že sa ich často neoplatí kvôli vysokým cenám opráv opravovať a poisťovňa vyplatí radšej totálnu škodu. Svoje zohráva aj fakt, že elektromobily sú mladšie.
Čítajte viac Mercedes-Benz predviedol najťažší crashtest histórie. Mal 4,7 tonyKým priemerný vek opravovaných spaľovacích áut v treťom štvrťroku bol sedem rokov, elektromobily mali len dva roky. To znamená aj vyššiu úroveň vybavenia a viac drahej elektroniky. Zvlášť „mastné“ sú účty za opravu mladých elektrických startupov. Oprava pikapu Rivian R1T stojí priemerne 8 000 dolárov. Lepšie na tom nemajú byť ani Polestar či Lucid. Na druhej strane Mandell tvrdí, že ak sa porovnávajú podobné typy áut s tým istým modelovým rokom, rozdiely v neprospech elektromobilov sú len zopár percent.
Aj lakovanie je problém
Ako príklad uvádza platforma Mitchel porovnanie BMW 3 a Mercedesu-Benzu triedy C s Teslou 3. Vo všeobecnosti však platí, že elektromobily smerujú k vyšším servisným nákladom a drahšiemu poisteniu. „V minulosti ste ohnutý blatník opravili kladivom. Dnes, keď zohľadníte kamery, senzory a prepojenú technológiu, môže sa cena vyšplhať k niekoľkým tisícom dolárov,“ povedal Tony Cotto, riaditeľ pre automobilovú politiku v obchodnej asociácii National Association of Mutual Insurance Cos. Cotto uviedol, že poisťovací priemysel síce podporuje asistenčné technológie vodiča, ale všetky tieto veci stoja peniaze na nákup aj na opravu.
Čítajte viac Koľko stoja batérie nových elektrických áut? Z ich cien sa ľahko zatočí hlavaNavyše opravy elektromobilov si vyžadujú kvalifikovanejších, a teda aj drahších technikov. „Keď sa pozriete na priemerný počet vymieňaných dielov, každý rok rastie. Každým dňom sa tiež zvyšuje frekvencia kalibračných prác. To všetko vedie k drahším opravám po kolíziách,“ dodáva Cotto. Nehovoriac o bezpečnostných špecifikách opráv elektromobilov. Triviálne lakovanie určitých častí karosérie napríklad nie je možné urobiť s nainštalovanou batériou. Je nutné ju vymontovať, čo stojí čas a ďalšie peniaze. Samotné poškodenia batérií ale podľa štatistiky Mitchelu nie sú časté. „Výrobcovia elektromobilov robia v ochrane batérie vo všeobecnosti dobrú prácu,“ tvrdí Mandell. Na druhej strane upozorňuje, že do budúcnosti je zlepšenie opraviteľnosti elektromobilov a snaha o zníženie cien opráv veľkou výzvou.