Mercedes-Benz predviedol najťažší crashtest histórie. Mal 4,7 tony

Aké bezpečné sú ťažké elektrické autá? Tak to ukázal Mercedes-Benz prvým verejným nárazovým testom dvoch svojich elektromobilov. Vybral ten najmenší a ten najväčší. Podmienky dokonca sprísnil nad rámec tých, ktoré požaduje Euro NCAP. Ako to dopadlo?

23.10.2023 14:00
debata
Na crashtest si Mercedes-Benz vybral dva svoje... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - crashtest elektromobilov 2023 Na crashtest si Mercedes-Benz vybral dva svoje elektromobily – ten najmenší EQA a ten najväčší EQS SUV.

To, že elektrické autá zväčša excelujú v nárazových testoch Euro NCAP či amerických NHTSA, už vieme. Posádku dokážu chrániť perfektne, aj vďaka veľmi tuhej karosérii, ktorej súčasťou sú podlahové batérie. Napríklad taká Tesla S patrí na úplnú špičku bezpečnosti, a to bez rozdielu typu pohonu. Ako sa však situácia zmení, ak sa zrazia elektrické autá navzájom? Tak to zisťoval Mercedes-Benz, ktorý si ako prvý na svete – a to celkom dobrovoľne – trúfol na crashtest dvoch takýchto áut. Je to veľký rozdiel, pretože pri štandardnom čelnom náraze podľa Euro NCAP sa ako prekážka používa deformovateľná bariéra s hmotnosťou 1 400 kg. Lenže elektromobily môžu na takúto hmotnosť zabudnúť. Kvôli batériám sú podstatne ťažšie.

Pozrite si zrážku dvoch elektrických Mercedesov. Vyzerá hrozivo

Mercedes-Benz 280 SL 1972 - vyleštený veterán Čítajte viac Čo sa stalo, keď ‘profík‘ umyl auto po 37 rokoch? Takmer zázrak!

Platilo to aj o dvoch „pionieroch“, ktorých vybrala automobilka na tento „smrtiaci“ test. Išlo o najmenší elektromobil značky, teda SUV EQA, a ten najväčší – luxusné EQS SUV. Ale nenádejajte sa, aj ten menší má na váhe dve tony. A ten väčší dokonca 2,7 tony. Spolu je to 4,7 tony. Mercedes-Benz sa navyše rozhodol zvýšiť bežne požadovanú rýchlosť nárazu z 50 km/h na 56 km/h a to pri 50 % prekrytí. Ako to dopadlo? Aj keď sa poškodenie vozidiel môže na prvý pohľad zdať alarmujúce, kabína zostala nedotknutá a oboje dvere sa stále dali otvoriť. Ak by k tejto udalosti naozaj došlo, cestujúci by mohli vystúpiť zo svojich vozidiel bez toho, aby bola potrebná prvá pomoc. Nedošlo ani k požiaru, keďže po náraze sa automaticky deaktivoval vysokonapäťový systém batérie.

Zrážka dvoch kolosov s celkovou hmotnosťou 4,7... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - crashtest elektromobilov 2023 Zrážka dvoch kolosov s celkovou hmotnosťou 4,7 tony pôsobila hrozivo. Posádka by však vystúpila z áut bez zranení. A nehrozil ani požiar. Batérie sa automaticky deaktivovali.
2023-drive-pilot-w1680xh945-cutout Čítajte viac Mercedes-Benz pripravuje airbagy pre autonómne autá. Je to výzva

Posádku zastupovali dve figuríny dospelých, ženy a muža, vybavené 150 senzormi. Analýza dát ukázala, že boli dodržané všetky biomechanické limity a že posádke hrozilo len nízke riziko vážneho alebo smrteľného zranenia. Je to dobrý výsledok, pretože ešte pred pár rokmi by takáto zrážka predstavovala fatálne riziká. Zvlášť pre posádku menšieho z áut, keďže výhodu v náraze majú väčšie a ťažšie autá. Pri strete sú totiž cestujúci v menšom vozidle vystavení väčším silám. Veľké auto menšie doslova odhodí, čo znamená väčšie preťaženie. „Výsledky testu dokazujú našu odbornosť v oblasti bezpečnosti elektrických vozidiel,“ povedal po crashteste Paul Dick, vedúci oddelenia bezpečnosti vozidiel Mercedes-Benz .

Mercedes-Benz EQS SUV Maybach - 2023 Čítajte viac Mercedes-Maybach EQS: Prvý elektromobil značky šokuje luxusom aj dynamikou. Cenu radšej tají

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #nárazový test #crashtest #Mercedes-Benz EQA #Mercedes-Benz EQS SUV
Články podľa značiek