
To, že elektrické autá zväčša excelujú v nárazových testoch Euro NCAP či amerických NHTSA, už vieme. Posádku dokážu chrániť perfektne, aj vďaka veľmi tuhej karosérii, ktorej súčasťou sú podlahové batérie. Napríklad taká Tesla S patrí na úplnú špičku bezpečnosti, a to bez rozdielu typu pohonu. Ako sa však situácia zmení, ak sa zrazia elektrické autá navzájom? Tak to zisťoval Mercedes-Benz, ktorý si ako prvý na svete – a to celkom dobrovoľne – trúfol na crashtest dvoch takýchto áut. Je to veľký rozdiel, pretože pri štandardnom čelnom náraze podľa Euro NCAP sa ako prekážka používa deformovateľná bariéra s hmotnosťou 1 400 kg. Lenže elektromobily môžu na takúto hmotnosť zabudnúť. Kvôli batériám sú podstatne ťažšie.
Pozrite si zrážku dvoch elektrických Mercedesov. Vyzerá hrozivo

Platilo to aj o dvoch „pionieroch“, ktorých vybrala automobilka na tento „smrtiaci“ test. Išlo o najmenší elektromobil značky, teda SUV EQA, a ten najväčší – luxusné EQS SUV. Ale nenádejajte sa, aj ten menší má na váhe dve tony. A ten väčší dokonca 2,7 tony. Spolu je to 4,7 tony. Mercedes-Benz sa navyše rozhodol zvýšiť bežne požadovanú rýchlosť nárazu z 50 km/h na 56 km/h a to pri 50 % prekrytí. Ako to dopadlo? Aj keď sa poškodenie vozidiel môže na prvý pohľad zdať alarmujúce, kabína zostala nedotknutá a oboje dvere sa stále dali otvoriť. Ak by k tejto udalosti naozaj došlo, cestujúci by mohli vystúpiť zo svojich vozidiel bez toho, aby bola potrebná prvá pomoc. Nedošlo ani k požiaru, keďže po náraze sa automaticky deaktivoval vysokonapäťový systém batérie.


Posádku zastupovali dve figuríny dospelých, ženy a muža, vybavené 150 senzormi. Analýza dát ukázala, že boli dodržané všetky biomechanické limity a že posádke hrozilo len nízke riziko vážneho alebo smrteľného zranenia. Je to dobrý výsledok, pretože ešte pred pár rokmi by takáto zrážka predstavovala fatálne riziká. Zvlášť pre posádku menšieho z áut, keďže výhodu v náraze majú väčšie a ťažšie autá. Pri strete sú totiž cestujúci v menšom vozidle vystavení väčším silám. Veľké auto menšie doslova odhodí, čo znamená väčšie preťaženie. „Výsledky testu dokazujú našu odbornosť v oblasti bezpečnosti elektrických vozidiel,“ povedal po crashteste Paul Dick, vedúci oddelenia bezpečnosti vozidiel Mercedes-Benz .
