To, že elektrické autá zväčša excelujú v nárazových testoch Euro NCAP či amerických NHTSA, už vieme. Posádku dokážu chrániť perfektne, aj vďaka veľmi tuhej karosérii, ktorej súčasťou sú podlahové batérie. Napríklad taká Tesla S patrí na úplnú špičku bezpečnosti, a to bez rozdielu typu pohonu. Ako sa však situácia zmení, ak sa zrazia elektrické autá navzájom? Tak to zisťoval Mercedes-Benz, ktorý si ako prvý na svete – a to celkom dobrovoľne – trúfol na crashtest dvoch takýchto áut. Je to veľký rozdiel, pretože pri štandardnom čelnom náraze podľa Euro NCAP sa ako prekážka používa deformovateľná bariéra s hmotnosťou 1 400 kg. Lenže elektromobily môžu na takúto hmotnosť zabudnúť. Kvôli batériám sú podstatne ťažšie.
Pozrite si zrážku dvoch elektrických Mercedesov. Vyzerá hrozivo
Čítajte viac Čo sa stalo, keď ‘profík‘ umyl auto po 37 rokoch? Takmer zázrak!Platilo to aj o dvoch „pionieroch“, ktorých vybrala automobilka na tento „smrtiaci“ test. Išlo o najmenší elektromobil značky, teda SUV EQA, a ten najväčší – luxusné EQS SUV. Ale nenádejajte sa, aj ten menší má na váhe dve tony. A ten väčší dokonca 2,7 tony. Spolu je to 4,7 tony. Mercedes-Benz sa navyše rozhodol zvýšiť bežne požadovanú rýchlosť nárazu z 50 km/h na 56 km/h a to pri 50 % prekrytí. Ako to dopadlo? Aj keď sa poškodenie vozidiel môže na prvý pohľad zdať alarmujúce, kabína zostala nedotknutá a oboje dvere sa stále dali otvoriť. Ak by k tejto udalosti naozaj došlo, cestujúci by mohli vystúpiť zo svojich vozidiel bez toho, aby bola potrebná prvá pomoc. Nedošlo ani k požiaru, keďže po náraze sa automaticky deaktivoval vysokonapäťový systém batérie.
Posádku zastupovali dve figuríny dospelých, ženy a muža, vybavené 150 senzormi. Analýza dát ukázala, že boli dodržané všetky biomechanické limity a že posádke hrozilo len nízke riziko vážneho alebo smrteľného zranenia. Je to dobrý výsledok, pretože ešte pred pár rokmi by takáto zrážka predstavovala fatálne riziká. Zvlášť pre posádku menšieho z áut, keďže výhodu v náraze majú väčšie a ťažšie autá. Pri strete sú totiž cestujúci v menšom vozidle vystavení väčším silám. Veľké auto menšie doslova odhodí, čo znamená väčšie preťaženie. „Výsledky testu dokazujú našu odbornosť v oblasti bezpečnosti elektrických vozidiel,“ povedal po crashteste Paul Dick, vedúci oddelenia bezpečnosti vozidiel Mercedes-Benz .
Čítajte viac Mercedes-Maybach EQS: Prvý elektromobil značky šokuje luxusom aj dynamikou. Cenu radšej tají