Napriek približne tretinovému medziročnému rastu tempo výstavby verejných nabíjacích bodov na Slovensku za európskym priemerom zaostáva, konštatuje správa Slovenská asociácia pre elektromobilitu SEVA. Ku koncu tretieho štvrťroka 2023 bolo na Slovensku nainštalovaných 1 748 nabíjacích bodov (konektorov) v 724 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít. Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry máme v blízkosti medzinárodných cestných koridorov.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
„Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna," konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Dve tretiny všetkých nabíjacích bodov (1 155) patria pritom do kategórie AC s výkonom do 22 kW. Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultrarýchlych DC bodov s výkonom 150+ kW eviduje združenie SEVA iba 127 a s výkonom 350 kW a vyšším, len 32. Lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku, len pokiaľ čísla vnímame z pohľadu vyšších územných celkov. Stále totiž platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú.
V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (21 % všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj (14 %, resp. 13 %), Nitriansky a Žilinský kraj (oba po 11 %) a napokon Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský (všetky po 10 %). „Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozorňuje Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc, najmä v kritických oblastiach, akými sú diaľničné koridory".