Emisie z pneumatík boli dlhý čas na okraji záujmu. Väčšiu pozornosť vyvolali až spolu s predstavením návrhu emisnej normy Euro 7, v rámci ktorého by mali byť v rámci znečistenia produkovaného autami sledované aj emisie z bŕzd a pneumatík.
Z tohto uhla pohľadu by bezemisnými prestali byť aj elektromobily, pri ktorých vďaka ich vyššej hmotnosti možno predpokladať o niečo vyššie opotrebovanie bŕzd a pneumatík (rádovo až v desiatkach percent) v porovnaní so spaľovacími autami rovnakej kategórie. Samozrejme, svoju úlohu pritom zohráva aj veľkosť a kvalita pneumatík, účinnosť bŕzd a jazdný štýl majiteľa vozidla.
O tom, že pneumatiky áut z pohľadu globálneho znečistenia netreba podceňovať, svedčia aj niektoré dáta. Už známe štatistiky sú šokujúce. Podľa britskej spoločnosti Emissions Analytics sa celosvetovo vyrobia takmer 2 miliardy pneumatík. Ak ich naukladáte na seba, dosiahli by až na Mesiac. Michelin na základe testov odhadol, že pneumatiky celosvetovo vypúšťajú približne 3 milióny ton mikročastíc ročne a vytvárajú ďalšie 3 milióny ton častíc z povrchu ciest. Emisie pevných častíc (PM 2,5 a PM 10) z pneumatík a bŕzd v testoch takmer vždy prevyšujú ich množstvo z výfukov, podľa štúdie odborníkov z Imperial College London je redukcia častíc opotrebovania pneumatík rovnako dôležitá ako znižovanie emisií výfukových plynov.
Čítajte viac Continental predstavil ‘najzelenšiu‘ pneumatiku svetaLen pre názornosť – podľa správy Pew Charitable Trust z roku 2020 pochádza 78 percent mikroplastov v oceáne z pneumatík. Použitú zmes z približne 24 tvorí syntetický kaučuk, vyrobený s použitím vedľajších ropných produktov, ktorý počas jazdy degraduje a uvoľňujú sa známe mikročastice, avšak nielen tie.
Jednou z najnebezpečnejších je zlúčenina s označením 6PPD, ktorá sa do pneumatík pridáva na zamedzenie ich praskaniu. Pri vystavení prízemnému ozónu sa 6PPD premení na množstvo ďalších chemikálií – vrátane zlúčeniny, o ktorej sa zistilo, že je akútne toxická pre množstvo druhov rýb a pred rokmi spôsobila takmer vyhynutie lososov na časti severoamerického pobrežia. Potvrdilo to nezávisle na sebe viacero štúdií.
Čítajte viac Na pneumatikách sa objavil nový symbol. Viete, čo znamená?Pneumatiky zostávajú nebezpečné pre život vo vode aj v súčasnosti, vedci predpokladajú, že mikročastice z pneumatík budú do roku 2050 najväčším zdrojom mikroplastov v moriach a oceánoch. Doteraz sa vplyv škodlivých látok z pneumatík detailnejšie neskúmal, no správa Yale Environment 360 hovorí, že kaučuk, využívaný v pneumatikách obsahuje viac ako 400 chemikálií a zlúčenín, z ktorých mnohé sú karcinogénne. Ktoré a nakoľko, bude v najbližších rokoch predmetom podrobného výskumu.
Problému sú si vedomé aj firmy, vyrábajúce pneumatiky. Tie sa snažia nájsť ekologickejšie alternatívy ku klasickému kaučuku. Napríklad Continental otvoril už v roku 2018 experimentálne laboratórium „Taraxagum Lab Anklam“, kde prebieha výskum pestovania a spracovania ázijských púpav, s ktorým spoločnosť začala už viac než pred dekádou.
Čítajte viac Toto nie je hoax! Continental chce vyrábať pneumatiky z púpavyZ nich získaná guma je ekologickejšia a je plnohodnotnou kvalitatívnou náhradou exotického kaučukovníka. Kaučuk získavaný z púpavy nazvali výskumníci po latinskom pomenovaní púpavy Taraxagum. Nejde pritom len o laboratórne pokusy. Možno niektorí z vás na „pneumatikách z púpavy“ jazdia, pre bicykle sú totiž už komerčne dostupné.
Britská spoločnosť Tire Collective zas testuje „zberné zariadenie“, ktoré je pripevnené ku každej pneumatike. Emisie z nej zachytáva vďaka využitiu elektrostatiky a prúdenie vzduchu okolo rotujúceho kolesa. Takto získané častice pritom môžu byť zdrojom materiálu pre druhotné spracovanie, dokonca ich možno opäť použiť aj pri výrobe pneumatík.