Elektromobily sú u nás prepadák. Všetkých sa predá menej ako Octavie

V predaji elektrických áut sme na chvoste EÚ. Dokonca aj za Maďarmi či Rumunmi. Môžu za to nulové dotácie aj obavy z elektromobility. Na druhej strane ukazuje trh bez deformácií reálny obraz o tom, aký nízky záujem o elektromobily je.

10.11.2023 06:00
debata (32)
Elektromobily ťahajú na Slovensku zatiaľ za... Foto: Ivan Majerský
Renault Zoe Elektromobily ťahajú na Slovensku zatiaľ za kratší koniec. Zákazníci nie sú prechodu k elektrickým autám bez dotácie naklonení.

Ukázalo sa to už mnohokrát. Len čo krajiny znížia alebo zrušia dotácie na podporu predaja elektrických áut, ich odbyt okamžite zamrzne. Stalo sa to nedávno v Nemecku, vo Veľkej Británii či v Holandsku. A príklad môžeme uviesť aj zo Slovenska. Pamätáte si na prvú a zatiaľ aj poslednú vlnu dotácií na nákup elektrických áut z konca roka 2019? Vyčerpala sa za štyri minúty, mimochodom, až na druhý pokus, pretože systém pre veľký nápor skolaboval. Výsledok? Kým v roku 2019 sa u nás predalo 165 čistých elektromobilov, nasledujúci rok ich bolo s využitím stimulov zrazu 918! A potom bublina spľasla. Na ďalšiu vlnu čakáme, a tá akosi neprichádza. Hoci predaj elektrických áut stúpa s pribúdajúcou ponukou výrobcov, bez príspevku na nákup ostávame v európskom kontexte na chvoste. Platí to aj pre tento rok.

VW ID.4 1st Edition - 2021 Čítajte viac Batéria je nášľapnou mínou elektrických ‘jazdeniek‘

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video

Za prvých deväť mesiacov, teda za tri kvartály roka, sa podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu (ZAP) predalo 1 645 osobných elektrických áut a s tými úžitkovými to bolo 1 850. To znamená, že na celkových registráciách majú elektromobily iba 2,4 % podiel na trhu. O niečo priaznivejšie vyznievajú dáta Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA. Tá totiž ráta elektromobily na základe policajných registrácií, takže do jej „košiara“ sa dostávajú nielen Tesly, ktoré ZAP vôbec neuvádza, ale aj iné dovezené elektromobily zo zahraničia. Nemusia byť síce nové, lenže okrem niektorých Tesiel a Nissanov Leaf sú vlastne všetky elektromobily v podstate nové. Veď taký VW ID.3 prišiel na trh len v roku 2020 a Škoda Enyaq iV takmer o rok neskôr. Podľa SEVA si od januára do konca októbra zadovážilo elektromobil 2 995 zákazníkov. Mimochodom, je to menej, ako sa za rovnaké obdobie predalo Škody Octavia (3 381 ks).

Na chvoste celej únie

Potom by stúpol ich podiel takmer na štyri percentá celkových registrácií osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Ani to však nie je dôvod na oslavu. Veď v Európskej únii si v tom istom čase uchmatli batériové elektromobily až 14,0 % trhu, v septembri to bolo dokonca 16,3 %. Horšie však je, že zaostávame nielen za európskym priemerom. Pred Slovensko sa dostali aj krajiny, kde by ste záujem o elektrické autá vôbec nečakali. V podiele elektromobilov sme za Poľskom (4,4 %), Maďarskom (5,0 %) a dokonca za Rumunskom (12,8 %). „Slovensko sa v adopcii elektrických áut dlhodobo umiestňuje na posledných miestach v rámci krajín EÚ a výrazne zaostáva za európskym priemerom. Výsledky predajov z tretieho kvartálu 2023 však ukazujú, že čoraz výraznejšie zaostávame už aj za našimi susedmi z V4. Je to alarmujúci signál,“ konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.

Najúspešnejšou elektromobilkou na Slovensku je... Foto: Tesla
Tesla Y - 2019 Najúspešnejšou elektromobilkou na Slovensku je tá, ktorá u nás nemá ani len zastúpenie a Združenie automobilového priemyslu SR sa k nej správa, akoby neexistovala. Podľa policajných štatistík však za deväť mesiacov roka pribudlo na našich cestách 577 Tesiel. Tesla Y je zároveň aj najpredávanejším elektromobilom. Pred Škodou Enyaq iV, Teslou 3 a VW ID.3.

„Ešte aj v Turecku je podiel elektromobilov na nových predajoch 5-násobne vyšší ako u nás,“ dodáva Križanský. Na druhej strane, ukazuje slovenský trh bez stimulov na nákup elektromobilov reálny záujem Slovákov o elektrické autá. Je mizivý. Dôvody sú zrejmé. Okrem chýbajúcich dotácií je to vysoká nákupná cena elektromobilov, krátky dojazd, riedka sieť nabíjacích staníc a riziká spojené s degradáciou batérie a s tým súvisiacou vysokou stratou hodnoty, prípadne enormnou sumou za opravu či výmenu batérie za novú. Vynechať by sme nemali ani drahšie poistenie a drahšiu prácu za servis. Ekonomicky tak nedáva zatiaľ elektromobil bežnému spotrebiteľovi logiku. Pohľady do cenníkov sú odstrašujúce. Cenová parita medzi autami so spaľovacími motormi a tými elektrickými sa nekoná. Naopak, väčšina elektromobilov okrem výnimiek (Tesla, Ford) zdražela. A čím je elektromobil menší, tým viac sa nožnice otvárajú.

Trhu vládne „tajná“ automobilka

Uveďme príklad. Peugeot 208 s motorom 1,2 PureTech (74 kW) a automatickou prevodovkou začína na 18 990 eurách, ale elektrická verzia e-208 (100 kW) na 33 590 eurách. Škoda Enyaq iV Loft 60 (132 kW) stojí v základe so zadným náhonom 46 630, ale Kodiaq 1,5 TSI (110 kW) DSG si kúpite za 33 890 eur a verziu 2,0 TSI 4×4 v najvyššej úrovni Style za 43 850 eur. Tak by sme mohli pokračovať ďalej. A ako sa darí jednotlivým značkám zdolávať tento „protivietor“? Vychádzať budeme z dát asociácie SEVA, pretože dávajú lepší obraz o popularite výrobcov elektromobilov. Lídrom slovenského trhu je z tohto pohľadu Tesla. Za deväť mesiacov predala 577 áut, pred VW (355 ks), Mercedesom-Benz (289 ks) a Škodou (265 ks). Tesla, ktorú v štatistikách ZAP nenájdete, tak doslova „valcuje“ slovenský trh. Darí sa aj BMW, Hyundaiu, Peugeotu či Kii so širokou ponukou elektromobilov novej generácie.

Crawow - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Koľko prerobíte na elektromobile? Bilancia je zatiaľ neúprosná

Zaujímavejší je však rebríček elektrických bestsellerov. Na prvej priečke sa ale zmena nekoná. Vládne mu Tesla s modelom Y (377 ks) pred Škodou Enyaq iV (258 ks), Teslou 3 (136 ks), Volkswagenom ID.3 (127 ks), ID.4 (102 ks) a Kiou EV6 (86 ks). Do prvej desiatky sa ešte dostali Hyundai Ioniq 5, BMW i3 a tiež najlacnejší elektromobil Dacia Spring. Tá dokonca predbehla zavedený Hyundai Kona. Aby však elektromobily dostali šancu na väčšiu adopciu, potrebujú podľa združenia SEVA štátne stimuly. „Dotačný program na nákup elektromobilov je na základe odporúčaní Európskej komisie možné financovať aj z Plánu obnovy a odolnosti. Nemusíme sa preto báť vplyvu na náš napätý štátny rozpočet a ani posielať peniaze, ktoré inde nie sme schopní vyčerpať, naspäť do Bruselu,“ upozorňuje Križanský. Dá si poradiť nová vládna garnitúra, keď tá predchádzajúca sa zmohla len na tlačovky pred síce krásnym, ale nepoužiteľným slovenským vodíkovým prototypom MH2 v Dubaji?

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj elektromobilov #predaj elektrických áut
Články podľa značiek