Batéria je nášľapnou mínou elektrických ‘jazdeniek‘

Naoko perfektný elektromobil v bazáre s nízkym počtom najazdených kilometrov sa môže ľahko stať nočnou morou. Jeho batéria nemusí byť totiž v takom dokonalom stave ako naleštená karoséria a bezchybný interiér. Pomôcť by mali nezávislé testy, ktoré odhalia, v akej je batéria kondícii.

09.11.2023 16:00
debata (12)
Ojazdené elektrické auto môže na prvý pohľad... Foto: Volkswagen
VW ID.4 1st Edition - 2021 Ojazdené elektrické auto môže na prvý pohľad vyzerať bezchybne, ale najdôležitejší je stav jeho batérie.

Kúpa ojazdeného auta je vždy tak trochu mačkou vo vreci. Lenže pre staršie elektromobily z druhej ruky to platí dvojnásobne. Kým totiž pri klasických autách so spaľovacím motorom je možné na základe veku a počtu najazdených kilometrov pomerne dobre odhadnúť ich technický stav aj cenu, pri elektromobiloch tento vzorec nefunguje. Dôvodom je ich batéria – najdrahší komponent elektromobilu. Pri niektorých modeloch predstavuje až 30 % ceny vozidla. Ak je v zlej kondícii, naoko dobrá kúpa elektrickej „jazdenky“ sa môže stať doslova nočnou morou.

Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov. V Trnave majú „baterkáreň“.

Video
Crawow - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Koľko prerobíte na elektromobile? Bilancia je zatiaľ neúprosná

Rakúsky startup Aviloo zistil, že po 100 000 kilometroch môže byť rozdiel v kapacite batérie dvoch rovnako starých elektromobilov toho istého typu a s približne rovnakým počtom najazdených kilometrov až 30 %! Závisí to od toho, akým spôsobom batériu nabíjal predošlý majiteľ. Ako vieme, rýchle nabíjanie jej stav zhoršuje, rovnako ako nabíjanie do 100 % či dlhodobé podbitie. Spotrebitelia pritom často nemajú šancu zistiť, v akej kondícii batéria je. Takže sa môžu poriadne popáliť. Môžu získať trojročný elektromobil s 90-percentnou kapacitou akumulátora, ale za tie isté peniaze aj elektromobil, ktorého akumulátor má zostatkových 70 % kapacity.

To znamená o 30 % kratší dojazd. Výmena batérie za novú však môže stáť aj 25 000 eur, čo je investícia, ktorá nedáva pri ojazdenom aute žiaden zmysel. Informácia o stave batérie, respektíve o jej degradácii, je nesmierne dôležitá. Na trhu ojazdených elektromobilov sa už preto začali preteky firiem, ktoré vyvíjajú nezávislé testy akumulátorov. Napríklad test britského startup Altelium využilo od začiatku roka viac ako 7 000 predajcov v USA a 5 000 vo Veľkej Británii. V Európe ho používa napríklad spoločnosť Aures Holding, ktorá ročne predá 100 000 ojazdených áut, aby z ponuky vyradila elektromobily, ktorých zvyšková kapacita je nižšia ako 80 %.

nabíjanie škoda enyaq Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Vitajte vo svete totálneho chaosu

Skryté riziko pri kúpe ojazdeného elektromobilu má však oveľa širší kontext ako len to, že sa stanete majiteľom auta s poškodenou batériou. Poškodzuje totiž celý trh elektrických „jazdeniek“. A ten bude prudko rásť. V roku 2021 sa napríklad v Európe predalo 1,2 milióna batériových elektromobilov, z ktorých veľká časť sa ocitne na sekundárnom trhu v roku 2024, hneď potom, keď sa im skončí lízing. Ak pre riziká s batériou zamieria ceny ojazdených elektrických áut nadol, ovplyvní to dokonca aj trh s novými elektromobilmi. Kto by si totiž kupoval auto s takou veľkou stratou hodnoty?

„Potrebujete dobre fungujúci trh s ojazdenými elektromobilmi, aby boli marže na nových elektromobiloch prijateľné,“ povedal Scott Case, generálny riaditeľ spoločnosti Recurrent so sídlom v Seattli, ktorá sleduje po dohode s majiteľmi 20 000 elektro­mobilov, presnejšie degradáciu ich batérií. Súhlasí s ním aj Alex Johns, manažér rozvoja podnikania v startupe Altelium. „Ak trh s ojazdenými autami nebude správne fungovať, nebude správne fungovať ani trh s novými elektromobilmi a plánovaný prechod od spaľovacích áut k elektrickým sa neuskutoční,“ povedal.

Mercedes-Benz - crashtest elektromobilov 2023 Čítajte viac GDV: Náklady na opravy elektromobilov sa vymykajú kontrole

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #batéria #ojazdené elektromobily #batérie elektromobilov
Články podľa značiek