Príliš veľa elektroniky prináša aj riziká. Tak napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie doslova otvorilo moderné autá zlodejom. Vystačia si s takzvaným predlžovačom signálu. A teraz tu máme ďalší príklad, prečo nemusí byť tento komfortný prvok prínosom pre bezpečnosť. Presvedčili sa o tom návštevníci a vystavovatelia na autosalóne elektrických áut v Prahe. Do jedného z exponátov si totiž sadol 16-ročný chlapec, zvolil režim D a plyn stlačil až na podlahu. Mala to byť len hra, lenže auto bolo vybavené bezkľúčovým štartovaním a navyše v pohotovostnom režime, aby si záujemcovia mohli vyskúšať elektronické vychytávky infotainmentu. Asi tušíte, čo nasledovalo.
Dopravná nehoda sa stala v Mokranciach na východe Slovenska
Vozidlo vyrazilo v expozícii plnej ľudí plnou parou vpred – tak ako to vedia len elektromobily. „Chalan“ mal pritom dobrý vkus, pretože si z množstva elektromobilov vybral nový čínsky model Nio ET5 s dvojicou elektromotorov, ktoré generujú ohromných 360 kW a 770 Nm krútiaceho momentu. Spanilá, asi 20 metrov dlhá, jazda bola o to nebezpečnejšia, že podľa moderátora podujatia Ondřeja Hrubeša bol chlapec z reakcie auta sám v šoku a nedokázal dať dole nohu z akceleračného pedála. Nio ET5 Touring síce zaregistrovalo prekážku a aktivovalo automatické brzdenie, ale na hladkom povrchu výstaviska nedokázal asistenčný systém zabrániť zrážke.
Čítajte viac ‘Postrieľajte šoférov!‘ Prvé obete dopravných nehôd zabili autá s rýchlosťou 5 km/hPodľa Hrubeša Nio doslova „dokĺzalo“ k svojej ďalšej obeti – vystavenej elektrickej dodávke Iveco, do ktorej nabúralo. Našťastie nedošlo k zraneniam. Škody na autách nebudú však malé. Len samotné Nio ET5 stojí minimálne 70 000 eur. Teraz bude dôležité nehodu vyšetriť. Zdá sa, že kľúč musel byť v aute, inak by sa vozidlo nemalo pohnúť, i keď je „naštartované“. Je tu však aj ďalší podozrivý, ktorého dobre poznáme napríklad aj z elektrických modelov Škody a Volkswagenu. Tie síce majú štartovacie tlačidlo, ale používať ho nie je nutné. Auto aktivuje pohon hneď po tom, čo doň nasadnete. Jednoducho, vynecháva fázu štartovania. A to sa stalo pravdepodobne dôvodom nehody v hale výstaviska v Letňanoch.
Čítajte viac EÚ chce sprísniť pravidlá pre mladých a starých vodičov. Logika návrhu je sporná