Už v roku 2022, krátko po napadnutí Ukrajiny, vydalo ruské ministerstvo vnútra zákaz používať v radoch polície autá zahraničných značiek vrátane Volkswagenov, Škody, Renaultu či Mercedesu-Benz. Dôvodom boli obavy, že tieto vozidlá nebude možné servisovať po tom, čo tieto automobilky ukončili svoje pôsobenie v Rusku. Nielen výrobu vo svojich ruských závodoch, ale aj predaj nových áut a všetky popredajné služby, vrátane servisu. Zablokovali tiež dodávky náhradných dielcov a softvéru, bez ktorého nie je možné identifikovať poruchy alebo sprevádzkovať nové elektronické komponenty po výmene za nové.
Začalo to políciou
Takto bolo vyradených z radov ruských policajtov desaťtisíce áut koncernu Volkswagen, ale aj mnohé ďalšie. Týka sa to aj ruskej Federálnej bezpečnostnej služby FSB, ktorá je nástupníckou organizáciou neslávne známej tajnej polície KGB z čias komunistického Ruska. Patrí pod ňu Zahraničná spravodajská služba (SVR), Federálna ochranná služba (FSO) a Hlavné riaditeľstvo špeciálnych programov prezidenta Ruskej federácie (GUSP). Aj tá musela „prezbrojiť“ na iné autá. Ako inak, pomocnú ruku podala Rusku opäť Čína, ktorá síce Rusko nepodporuje v jeho agresii na Ukrajine, ale biznisu s Ruskou federáciou sa rozhodne nebráni.
Mŕtvi vojaci, horiace tanky. Ukrajinci čelia Rusom pri Avdijivke
Ako vieme, čínske automobilky si už „sprivatizovali“ viac ako polovicu ruského automobilového trhu. V priebehu tohto roka sa počet čínskych predajcov áut v Rusku zdvojnásobil – teraz ich v krajine pôsobí približne 2 000. Vypočítala to ruská automobilová agentúra Avtostat pri monitorovaní sietí predajcov. Z 3 550 obchodných centier rôznych značiek predáva už 56 % čínske modely. Ešte na jeseň v roku 2021, keď v Rusku pôsobili všetky veľké medzinárodné automobilky, mali čínske značky v Rusku len niečo vyše 500 oficiálnych predajcov. Ich podiel pritom stále rastie.
Čínske koráby stoja aj 100 000 eur
Podľa informácií Moscow Times sa už vo flotile FSB začali objavovať čínske vozidlá. A rozhodne na nich „Putinova KGB“ nešetrí. V autoparku bol spozorovaný napríklad model Exeed VX vo farbách ruskej trikolóry a s modrými, bielymi a červenými špeciálnymi LED signálmi. Toto auto sa v Rusku bez úprav predáva od 5,3 milióna rubľov, čo je 54 500 eur. Interiér Exeed VX je určený pre sedem osôb. Kabína je vybavená napríklad trojzónovou klimatizáciu, panoramatickým strešným oknom, veľkou obrazovkou, výkonným audiosystémom, vyhrievanými a ventilovanými sedadlami a množstvom ďalších luxusných prvkov.
Zďaleka ale nie sme na vrchole, pretože FSB nakúpila aj luxusné SUV E-HS9 čínskej štátnej automobilky Hongqi, ktorých cena štartuje na 9,5 milióna rubľov, čo je viac ako 97 000 eur. Značka Hongqi je často označovaná ako čínsky Rolls-Royce a jej vozidlá používa napríklad aj čínsky prezident Si Ťin-pching. Z overených zdrojov sa podarilo zistiť, že jedno z áut je registrované na riaditeľstve FSB pre Moskvu a Moskovský región. Do kabíny Hongqi E-HS9 sa zmestí sedem cestujúcich. Tento elektromobil má sedem jazdných režimov, autonómne riadenie na diaľnici, panoramatickú strechu, audio systém so 16 reproduktormi, vyhrievané, ventilované a masážne sedadlá.
Čítajte viac Ruský Aurus žije už len vďaka ‘KGB‘. Inak by bolo po ňomOd tej istej automobilky pochádzajú aj luxusné benzínové limuzíny v službách FSB, ktoré stoja najmenej 7,5 milióna rubľov, teda 77 200 eur. Ďalším spozorovaným „Číňanom“ bolo luxusné SUV Tank 500. Je tiež známe, že FSB doslova zachraňuje ruskú automobilku Aurus, ktorá vznikla s obrovskou štátnou investíciou s cieľom vyrábať luxusné limuzíny a SUV pre Vladimira Putina a najvyššie štátne orgány. Zo 63 doteraz zaregistrovaných limuzín Aurus Senat sa až 45 dostalo práve do garáže FSB. Ako informuje Moscow Times, vládni úradníci sa inak neponáhľajú s presadaním z luxusných západných áut do domácich Lád alebo Moskvičov, to napriek Putinovmu príkazu.
Do ruských áut sa nikomu nechce
Putin v auguste doslova povedal: „Ministerstvá a rezorty žiadali pokračovať v nákupe áut a zamerať sa na zahraničné vozidlá. To je nemožné!,“ a dodal, že autá budú „skromnejšie ako doteraz“. Nie vždy to ale platí. Ak sa to dá, vyberú si úradníci to najlepšie, čo je v ponuke. Tak napríklad minister zdravotníctva Michail Muraško teraz jazdí na spomínanej limuzíne Aurus Senat v hodnote viac ako 36 miliónov rubľov, čo je 370 000 eur, ktorú používa aj samotný Putin. Úspechu sa nedočkala ani relatívne luxusná predĺžená verzia Lady Vesta s prívlastkom Aura. Ako informuje web Currenttime, ruské autá sú pre poslancov povinné i tak len počas pôsobenia vo svojich volebných obvodoch.
Čítajte viac Povinné Lady pre ruských poslancov sú utópiou. Ostanú stáť v garážiBežný mesačný rozvrh Štátnej dumy pritom počíta s troma týždňami rokovaní a len jedným týždňom práce s voličmi. Jeden týždeň v Lade „úradníci“ iste vydržia. A ani to nie je celkom nutné. Ak sa totiž poslanec rozhodne úradovať počas týždňa venovaného ľudu v moskovskej kancelárii dumy, nemusí na presun používať ruské auto. V podstate to znamená, že štátom nakúpené Moskviče, Lady a Volgy zväčša parkujú nevyužité kdesi v garážach a stovky poslancov naďalej používajú luxusné zahraničné autá. Aspoň do času, kým sa nepokazia.