Sulík sa v Dubaji chválil vodíkovým autom. Jeho prešľapy to však nezakrylo

Výstava Expo v Dubaji napokon dopadla pre Slovensko neslávne. Vodíkové auto je v tom však nevinne.

27.11.2023 14:00
sulik auto expo dubaj Foto:
Prvé slovenské vodíkové auto sa odpremiérovalo v Dubaji, vtedajší minister hospodárstva bol z neho nadšený..
debata (5)

Slovenský vodíkový koncept, ktorý bol jedným z najsledovanejších exponátov na výstave Expo Dubaj na prelome rokov 2021 a 2022 odhalili v rámci svetovej premiéry šéfdizajnér Branislav Maukš a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Ten pri tej príležitosti povedal: “Na Expo Dubaj máme ambíciu predstaviť sa globálnemu publiku ako krajina prirodzeného talentu a inovatívnych riešení, či už v oblasti mobility alebo udržateľnosti. S tým súvisia vodíkové technológie. Vodík je budúcnosť a my chceme byť na ňu pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií,” povedal Sulík.

Napriek tomu, čo sa momentálne okolo našej účasti na Expe deje (a čo popisujeme v ďalšej časti jedného z mála našich „neautomobilových“ článkov) netreba hádzať vodíkovú technológiu a pokrok, ktorý sa s ňou na Slovensku dosiahol do koša len preto, že za „priplietla“ do politických ťahaníc. To považujeme za dôležité zdôrazniť.

Predstavenie slovenského vodíkového konceptu v Dubaji:
Video

A čo sa v Dubaji vlastne stalo? Napokon sme sa tam nepredstavili globálnemu publiku „ako krajina prirodzeného talentu“, ale skôr ako krajina neskutočného chaosu. Pri príprave a organizácii výstavy EXPO Dubaj 2020, ktorá sa pre pandémiu konala od 1. októbra 2021 do 31. marca 2022 bolo vyše 630-tisíc eur zo štátneho rozpočtu použitých nehospodárne. K takýmto záverom dospel Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR, ktorý organizáciu výstavy a s ňou súvisiacimi aktivitami podrobil rozsiahlemu auditu. Bohužiaľ, vinu za to nesie hlavne rezort hospodárstva, ktorému vtedy šéfoval práve Richar Sulík. Posúďte sami:

Prvým zásadným pochybením bolo podľa kontrolórov to, že ministerstvo si nestanovilo merateľné ciele účasti Slovenska na tomto podujatí a nevenovalo dostatočnú pozornosť ani plánovaniu rozpočtu. Výstavu organizačne zabezpečoval päťčlenný tím rezortu a obchodná spoločnosť na základe rámcovej dohody. Tej bolo z ministerského rozpočtu zaplatených 2,2 milióna eur.

„Viaceré služby poskytované súkromnou spoločnosťou boli preberané len na základe akceptačných protokolov, ktoré ale boli vypracované formálne a nebolo z ich popisu zrejmé, v akom rozsahu a k akému termínu boli jednotlivé plnenia fakticky zrealizované. Rezort tak nedokázal kontrolórom preukázať hospodárnosť vynakladaných verejných prostriedkov,“ vysvetlila podpredsedníčka NKÚ Henrieta Crkoňová.

Zvláštna logistika

V priestoroch slovenského pavilónu slúžila návštevníkom reštaurácia a prevádzka Take Away. Zo záverov kontrolórov to vyzerá tak, akoby žila svojim vlastným životom. Vyše 400-tisíc eur súvisiacich s touto reštauráciou je predmetom súdnych sporov. Nájomca podľa NKÚ využíval jednu z reštaurácií tri mesiace bez uzatvorenia písomnej podnájomnej zmluvy, pričom nájomné vyplývajúce z podnájomných zmlúv vo výške 61 800 eur nebolo vôbec uhradené.

Vodíkový koncept podrobnejšie
Video

Otázne je aj to, čo sa vlastne stalo s alkoholom, ktorý sa mal do reštaurácie dostať cez Ministerstvo hospodárstva (MH). To malo totiž ako jediné oprávnenie nakupovať alkohol od lokálneho výhradného dodávateľa v Dubaji. „Na základe licencie nakúpilo ministerstvo hospodárstva alkoholické nápoje v celkovej sume 106 700 eur, ktoré mali slúžiť pre potreby reštaurácie. V čase kontroly ale rezort nedisponoval dokladmi o jeho prevzatí prevádzkovateľom reštaurácie a ani nepreukázal, ako sa ďalej s alkoholickými nápojmi nakladalo a ako boli tieto financie zúčtované,“ doplnili kontrolóri NKÚ.

Ďalší problém súvisí s logistikou, presnejšie s jej zlým plánovaním. Účasť na EXPO Dubaj schválila vláda v roku 2018, takže času na to, aby sa všetko pripravilo, bolo dosť, no napokon logistika pripomínala skôr tragikomédiu, platenú zo štátneho rozpočtu. Pôvodne bol plán vybudovať v rámci areálu samostatný národný pavilón, napokon si ho však Slovensko iba prenajalo, čo stálo 3,4 milióna eur. Popritom ďalších 163-tisíc eur stála architektonická štúdia a projektová dokumentácia. To však boli vyhodené peniaze, pretože pavilón sa napokon nestaval. Po oficiálnom ukončení výstavy navyše ministerstvo nezabezpečilo včasnú prepravu exponátov a majetku na Slovensko, preto sa celkové náklady úplne zbytočne navýšili o dodatočný nájom vo výške takmer 330-tisíc eur. A tým to ešte ani zďaleka neskončilo.

SR Trnava doprava vodík stanica čerpacia TTX Čítajte viac Slovenská cesta: Čerpačiek na vodík bude možno viac než vodíkových áut

K ďalšiemu pochybeniu prišlo pri preprave, pretože neboli včas poskytnuté doklady k precleniu tovaru a bolo preto potrebné zaplatiť navyše aj uskladnenie v bratislavskom prístave. To stálo ďalších 25-tisíc eur. Perlička na záver: všetky vyššie uvedené sumy vynaložili na prepravu vecí, pre ktoré nie je ďalšie využitie a sú v ministerských skladoch. Môžeme byť konkrétni – v súvislosti s výstavou rezort obstaral aj majetok v sume 1,1 milióna eur, z ktorého sa však po skončení výstavy ďalej využívalo len 5 percent, 95 percent z nich „leží ladom“. Nejde pritom o odhad, ale o ďalší zo záverov vykonanej kontroly.

Ministerská pohostinnosť

Kontrola ďalej odhalila aj to, že v apartmánoch platených z rozpočtu ministerstva hospodárstva bývalo neoprávnene päť fyzických osôb, ktoré vykonávali činnosti pre obchodné spoločnosti zabezpečujúce služby súvisiace s výstavou.

„Dokopy tam bolo 8 apartmánov. Z nich len tri máme vydokladované, že boli obsadzované pracovníkmi ministerstva hospodárstva. Zvyšné apartmány využívali osoby, ktoré neboli zamestnancami ministerstva hospodárstva na základe nám nedokladovaných skutočností. Len táto suma pohľadávky presahuje 180-tisíc eur a takto by som mohol pokračovať,“ prezradil detaily pre Pravdu ešte v polovici mája bývalý minister hospodárstva Karel Hirman (Demokrati).

Tatra Force - na vodík Čítajte viac Revolučná Tatra na vodík sa stáva realitou. Ráta s dojazdom až 400 km

Sumu za využívanie tohto „ministerského ubytovania“ rezort od týchto osôb aktuálne vymáha. Ministerstvo tiež nemalo nastavené pravidlá refundácie nákladov na dopravu a bezplatné využívanie vládneho špeciálu, čo sú ďalšie desiatky tisíc eur, zatiaľ „visiace vo vzduchu“.

Korektne sa tomu hovorí „séria porušení rozpočtových pravidiel“, v skutočnosti však bola organizácia Svetovej výstavy EXPO Dubaj 2020 sériou zlyhaní a príkladnou ukážkou nezodpovednosti a neprofesionality pri narábaní s peniazmi zo štátneho rozpočtu. A ako sa k správe NKÚ a k celej záležitosti stavia Richard Sulík? Ten v televízii Markíza len veľmi stručne povedal: „Musím tu správu prečítať a potom sa vám viem vyjadriť,“ a doplnil, že bližšie informácie poskytne na tlačovej konferencii, ktorá by sa mala uskutočniť ešte v priebehu tohto týždňa.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Richard Sulík #expo Dubaj #vodíkový koncept
Články podľa značiek