ACEA: ‘Lacné‘ elektromobily majú prísť vraj už budúci rok

Renault 5 sa bude predávať za približne 25 000 eur a nové modely od Citroënu a Renaultu budú v najbližších dvoch rokoch začínať pod hranicou 20 000 eur.

04.12.2023 16:00
renault5 Foto:
Elektrický Renault 5 e-Tech (na obrázku je prototyp) by v základe mal stáť približne 25-tisíc eur.
debata (11)

Podľa zduženia automobilových výrobcov ACEA trhový podiel elektromobilov v Európskej únii (EÚ) v budúcom roku medziročne vzrastie o 43 percent. Zásluhu na tom budú mať hlavne nové cenovo dostupné modely, ktoré sa ešte len chystajú na trh. Podiel elektromobilov na celkovom predaji áut sa v roku 2024 zvýši na 20 percent, čo je o šesť percent viac, oproti predpokladanému podielu v roku 2023. Tvrdí to prezident ACEA Luca de Meo, ktorý je zároveň šéfom skupiny Renault Group.

„Snažíme sa elektrifikovať modely, ktoré sú bežnejšie a sú základom trhu,“ povedal de Meo s odkazom na pripravované malé elektromobily, ako je Renault 5 a budúce nízkonákladové elektrické auto od koncernu Volkswagen. Tieto autá budú využívať menšie a lacnejšie batérie, čo pomôže znížiť ceny a zvýšiť dopyt. Renault 5 sa bude predávať za približne 25 000 eur a ďalšie nové modely od Citroënu a Renaultu budú v najbližších dvoch rokoch začínať pod hranicou 20 000 eur.

Videotest: vynovená Toyota Corolla
Video

Celkový automobilový trh EÚ tento rok porastie približne o 12 percent, vyhlásila generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vriesová s tým, že celkovo dosiahne približne 10,4 milióna áut. To je ešte stále o 20 percent menej ako v poslednom predpandémiovom roku 2019. Pôvodne ACEA predpokladala pre tento rok len rast na úrovni 5 percent. Rast v roku 2024 bude slabý, len približne 2,5 percenta s objemom 10,7 milióna áut, povedal de Vries. Iní analytici, vrátane ING Bank a Economistu, uviedli podobné, nízke jednociferné čísla rastu pre Európu.

Hyundai Ioniq - nové elektromobily Čítajte viac Autá pre vyvolených? Pozrite si podrobný cenník elektromobilov na Slovensku

Prognózy ACEA prišli v čase, keď automobilky na celom svete čelia spomaleniu rastu predaja EV, keďže krajiny ako Nemecko ustupujú od dotácií, spotrebitelia odmietajú vysoké ceny elektroáut a problémom zostáva aj nabíjacia infraštruktúra, ktorá sa naďalej rozširuje len pomaly a nerovnomerne.

To spochybňuje záväzky automobiliek predávať iba plne elektrické autá v dostatočnom predstihu pred termínom EÚ v roku 2035, keď vstúpi v EÚ do platnosti zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom. Carlos Tavares, generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis, zastrešujúcej 14 značiek, nedávno povedal, že Stellantis by mohol zmeniť svoju stratégiu, „ak bude politická a verejná mienka smerovať k menšej podpore a prijímaniu elektromobilov".

Volkswagen ID.2all Concept - 2023 Čítajte viac VW: elektromobil za 20-tisíc eur by mohol prísť v druhej polovici dekády

S nástupom pravicových politických strán a hnutí sa už v súčasnosti mení celková politická situácia v Európe, keď prichádzajúce nové vlády už nie sú tak ekologicky orientované. To sa môže ešte viac zvýrazniť v roku 2024, v ktorom sa bude voliť nový Európsky parlament a podpora elektromobility môže klesnúť aj v zámorí po prezidentských voľbách, ktoré sa taktiež budú konať koncom roku 2024.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #ACEA #Renault 5 #elektromobilita #Luca de Meo #lacné elektromobily
Články podľa značiek