Hyundai Uni Wheel: Kórejčania znovuobjavili koleso

Nové revolučné riešenie kolesa pre elektromobily má množstvo výhod. Znižuje hmotnosť, šetrí miesto, znižuje počet komponentov, predlžuje životnosť a v neposlednom rade predĺžuje dojazd.

01.12.2023 14:00
debata
Koleso Uni Wheel obsahuje planétový prevod... Foto: Hyundai
Hyundai UniWheel - 2023 Koleso Uni Wheel obsahuje planétový prevod priamo v náboji. Ten umožňuje pohyb kolesa voči hriadeľu elektromotora bez homokinetických kĺbov. Z pohonu tiež vynecháva klasický redukčný prevod a diferenciál.

Pri klasických autách vrátane elektromobilov sa sila elektromotora prenáša cez prevodovku a diferenciál na kolesá pomocou hnacích hriadeľov. Tie sú navyše vybavené homokinetickými kĺbmi, keďže koleso sa pohybuje v závislosti od terénu. V tomto smere sa za posledné desaťročia toho veľa nezmenilo. Pri elektrických autách boli síce pokusy inštalovať elektromotor priamo do kolesa, čím by sa pohon veľmi zjednodušil, no má to množstvo nevýhod. Elektromotory v kolesách sú totiž mechanicky extrémne namáhané, berú priestor brzdám a kolesá robia veľmi ťažkými, čo má negatívny vplyv na jazdné vlastnosti.

Oproti konvenčnému riešeniu šetrí systém... Foto: Hyundai
Hyundai UniWheel - 2023 Oproti konvenčnému riešeniu šetrí systém UniWheel priestor. Pohon je možné integrovať na úroveň batérie.
Hyundai Tucson - facelift 2024 Čítajte viac Hyundai Tucson: Odolnejší vzhľad a revolúcia v kabíne

Teraz prichádza Hyundai s kompromisom. Jeho Uni Wheel, teda Universal Wheel Drive System, odstraňuje homokinetické kĺb aj prevodovku, skracuje hnací hriadeľ a pritom nedochádza k zvýšeniu hmotnosti kolesa. Tajomstvo spočíva v planétovom prevode, ktorý je súčasťou náboja. Tento plní úlohu redukčného prevodu a zároveň je pohyblivý, takže umožňuje pohyb kolesa, dokonca vraj väčší, ako ponúka konvenčné riešenie. Vďaka sústave „planét“ nemusí mieriť os hriadeľa elektromotora do stredu kolesa. Ďalšou výhodou je priblíženie elektromotora ku kolesu a nahradenie jedného pre nápravu dvoma malými.

Pozrite si ako to funguje

Hyundai Rotem tank koncept Čítajte viac Hyundai predstavil nový futuristický koncept. Je ním ‘neviditeľný‘ tank

Každé koleso by teda mohlo mať svoj vlastný elektromotor, čo je nielen výhoda pre presnú reguláciu výkonu, individuálne pre každé z kolies, ale zároveň to šetrí miesto, pretože elektromotory môžu byť menšie. Hyundai hovorí o priemere len 10 cm. O to väčší môže byť interiér vozidla alebo jeho batožinový priestor bez toho, aby došlo k zväčšeniu vonkajších rozmerov. A ešte automobilka ušetrí, pretože takýto pohon nepotrebuje drahý diferenciál. Bonusom by mohli byť aj brilantné jazdné vlastnosti a vyššia efektivita, čo znamená predĺženie dojazdu elektromobilov. Pri súčasnej technológii batérií sa ráta každý kilometer navyše. Zatiaľ Hyundai neprezradil, kedy plánuje „zázračné“ kolesá použiť v sériových autách.

Hyundai UniWheel - 2023
Hyundai UniWheel - 2023
+4Hyundai UniWheel - 2023
Amazon Čítajte viac Hyundai bude autá predávať cez internetový obchod Amazon. Už v roku 2024

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #koleso #UniWheel
Články podľa značiek