Ruský AvtoVaz vyrába Ladu Nivu od roku 1977. Niet pochýb o tom, že išlo o prvé moderné SUV so samonosnou karosériou a permanentným pohonom oboch náprav. Jej technologický náskok však už dávno vyprchal. Z liniek AvtoVazu schádza totiž dodnes a vyzerá v podstate rovnako. Nezmenili na tom nič ani desiatky čiastkových inovácií. Navyše, po tom, čo Rusko zaútočilo na Ukrajinu a Západ zaviedol protiruské sankcie, museli Rusi na čas výrobu zastaviť pre nedostatok komponentov zo zahraničia. Tú síce spustili v lete 2022, ale v okyptenej podobe. Niva sa musela vzdať systému úpravy spalín, takže neplnila prakticky žiadne emisné normy, airbagov a z jej výbavy sa vytratil aj protiblokovací brzdový systém ABS.
Čítajte viac Ruská Lada priznala, že sankcie fungujú. A bude horšieVeľmoc, ktorá disponuje jadrovými zbraňami a lieta do vesmíru, musela dokonca zmeniť legislatívu, pretože tieto komponenty nedokázala sama vyrobiť a bez nich plnila Niva normy platné v časoch jej vzniku, v najlepšom štandardy zo začiatku deväťdesiatych rokov. V budúcom roku sa to však má zmeniť. AvtoVaz oznámil, že na trh uvedie modernizovanú Nivu, do ktorej sa vráti protiblokovací brzdový asistent ABS. Na scénu by mal prísť dokonca aj nový 4-valec 1,7i, ktorý bude plniť emisnú normu Euro 5, ktorá bola platná v Európe v rokoch 2009 až 2014. V súčasnosti máme Euro 6 a za rohom je sporná Euro 7. No a za tieto „inovácie“ si Rusi dokonca priplatia, pretože základná cena Nivy Legend vzrastie z 829 900 rubľov (8 418 €) na 927 500 rubľov (9 408 €).
Zmeny sa dotknú aj modernejšej Nivy Travel, ktorá v budúcom roku príde so stabilizačným systémom ESC. Tá tiež zdražie – z 1 198 900 rubľov (12 161 €) na 1 215 000 rubľov (12 324 €). AvtoVaz pravdepodobne nakúpil potrebnú elektroniku z Číny, ktorá síce ruskú agresiu na Ukrajine priamo nepodporuje, ale na Rusko ani neuvalila sankcie a vo veľkom s ním obchoduje. Otázkou je, či dokáže svoje sľuby AvtoVaz dodržať. V septembri sa totiž tento podnik dostal na sankčný zoznam USA, čo komplikuje AvtoVazu platby zahraničným dodávateľom, dokonca aj tým zo „spriatelených krajín“. A podobne je to aj s platbami zahraničných partnerov AvtoVazu. Mnohé zahraničné banky začali totiž zvažovať riziká sekundárnych sankcií.
Čítajte viac Lada Niva: Namiesto novej generácie len unifikácia