V septembri zaradili USA ruský AvtoVaz na americké sankčné zoznamy. Spočiatku podnik, známy výrobou Lád, bagatelizoval možné následky. Podobne ako ruskí analytici, ktorí tvrdili, že domáce automobilky od začiatku vojny a po odchode zahraničných investorov reštrukturalizovali svoju dodávateľskú sieť. Celkom tak to ale nie je. Priznáva to s odstupom času aj šéf AvtoVazu Maxim Sokolov. Problémom je, že zavedenie Lady na sankčný zoznam zablokovalo možnosť platieb AvtoVazu dodávateľom komponentov zo zahraničia, ale aj platieb pre AvtoVaz. A to nielen z „nepriateľských“ krajín, ale aj tých priateľských, akou je napríklad Čína.
Unikátny ukrajinský lovec dronov sa zameria ruskú korisť
„Dôsledkom sú masívne odstúpenia zahraničných dodávateľov, subdodávateľov, finančných inštitúcií, bánk od spolupráce s naším automobilovým priemyslom. Zahraničné banky tak jednoducho blokujú naše odchádzajúce platby, aj tie voči AvtoVazu, ak hovoríme o exportných produktoch,“ komentoval dôsledky Sokolov. „A to sa, bohužiaľ, týka nielen nepriateľských krajín, ale aj tých priateľských, ktoré prihliadajú na riziko sekundárnych sankcií zo strany takmer všetkých zahraničných bánk,“ dodal šéf AvtoVazu. V podstate to znamená, že zahraničné banky nechcú riskovať pre biznis s Ruskom oveľa výhodnejší obchod so Západom.
Čítajte viac Už nielen autá. Fíni zakázali Rusom prekračovať hranice aj na bicykliAko poznamenal Jevgenij Zhitnukhin, vedúci oddelenia predajcov siete Fresh, napriek tomu, že úroveň lokalizácie výroby áut v Rusku každým rokom rastie, väčšina domácich automobilových závodov i tak závisí od dovážaných komponentov, technológií a zariadení. „Za posledný rok takmer všetky automobilky v Ruskej federácii začali využívať množstvo domácich komponentov, no stále sa nezaobídu bez dovozu. Napríklad od čínskych dodávateľov, ktorí teraz čelia rizikám pri pokračovaním spolupráce s Ruskom,“ komentuje situáciu Zhitnukhin.
Čítajte viac Ruská ‘KGB‘ presadá do čínskych áut. A rovno tých najdrahšíchAvtoVaz tak už oznámil, že v dôsledku sankcií nedosiahne svoj ročný plán a odhad na rok 2023 znížil o 10 %. Problémy ale čoskoro zasiahnu aj projekty, ktorými sa Rusko snažilo demonštrovať, že sankcie mu neublížia, naopak, povedú k nezávislosti a posilneniu domáceho priemyslu. Napríklad projekt oživenia značky Moskvič pomocou výroby čínskych derivátov automobilky JAC. Na zoznam sa totiž dostal aj ruský podnik Sollers, ktorý má pod palcom práve výrobu Moskvičov v bývalej moskovskej továrni Renaultu. Aj ten je závislý od dovozu komponentov od čínskych dodávateľov, z ktorých viacerí sú dcérskymi spoločnosťami svetových výrobcov.
Čítajte viac Ruské cesty už ovládla Čína. Boli pre ňu ľahkou korisťouMimo ohrozenia nie sú ani domáci ruskí dodávatelia. Napríklad spoločnosť Itelma, ktorá vyvíja elektronické stabilizačné programy a protiblokovacie brzdové systémy pre modely Lady. Generálny riaditeľ Itelmy Alexej Vorobjov vyjadril prekvapenie, že „takýto čisto civilný podnik bol zahrnutý do zoznamu sankcií“. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Rusko teda nemá vyhrané. Aj podniky zo spriatelených krajín si totiž dobre rozmyslia, či spolupráca s Ruskom stojí za to, aby riskovali stratu biznisu s ostatným svetom.
Čítajte viac Ruský Aurus žije už len vďaka ‘KGB‘. Inak by bolo po ňom