Ušetríme na náhradných dieloch stovky eur? Automobilky návrh EÚ desí

Z náhradných dielov si automobilky spravili miliardový biznis. Po novom oň zrejme prídu a ich ceny by mali výrazne klesnúť. Nie je to pre nich dobrá správa v čase, keď nedokážu zarobiť na elektromobiloch.

15.12.2023 06:00
Kia e-Niro - servis Foto:
Pri opravách bude čoskoro možné využívať aj lacnejšie neoriginálne diely. (ilustračné foto)
debata (15)

Originálne náhradné diely na autá rozhodne nie sú lacné, alternatívou k nim sú diely vyrábané treťou stranou, no tie častokrát nie sú k dispozícii. Automobilky na mnohé diely totiž uplatňujú patentovú, respektíve dizajnovú ochrannú známku a preto vám nezostáva iná možnosť, než kupovať drahé originály. To by sa však onedlho malo zmeniť.

S cieľom vytvoriť jednotný trh s náhradnými dielmi na opravu výrobkov obsahuje návrh úpravy Smernice 98/71/ES, doložku o „opravách” (tzv. repair clause). Podľa nej by členské štáty mali odmietnuť udeliť ochranu dizajnu, ktorý tvorí súčasť zloženého výrobku, a ktorý sa používa na opravu takéto zloženého výrobku tak, aby sa obnovil jeho pôvodný vzhľad. Doložka o „opravách“ by tak umožnila identickú reprodukciu chránených častí zložených výrobkov na účely ich ďalšej opravy.

Test - nová elektrická Kia EV9
Video

Znie to síce komplikovane, ale preložené do „normálneho jazyka“ to znamená, že náhradné diely by mohol vyrábať prakticky ktokoľvek, no s podmienkou, že budú identické s originálom. Ako príklad sa uvádzajú náhradné diely na autá, no týka sa to napríklad aj elektroniky a ďalších zložených zariadení. Podmienkou bude, že tieto diely budú môcť byť použité výhradne na opravu. Autori návrhu ako príklad dielov, ktoré by nemuseli byť v budúcnosti originálmi uvádzajú napríklad predné a zadné svetlomety, prípadne dvere. Využívanie takýchto neoriginálnych dielov by mohlo klientom ušetriť v horizonte desiatich rokov 340 až 544 miliónov eur.

Tesla do aukcie Čítajte viac Poisťovne sú z elektromobilov zúfalé. Posielajú ich rovno do šrotu

V prípade tejto zmeny je dôležité, že nejde o návrh, o ktorom sa teraz na rôznych úrovniach bude rokovať mesiace a napokon bude jeho výsledná podoba celkom iná. Je totiž súčasťou nového legislatívneho balíka na ochranu dizajnu, ktorého cieľom je tiež zlepšiť právnu ochranu duševného vlastníctva proti falšovaniu. V novembri 2022 to navrhla Európska komisia. Dohodu, ktorú teraz dosiahli zástupcovia europarlamentu a zástupcovia členských štátov, ešte musí schváliť plenárne zasadnutie Parlamentu a Rady členských štátov. Toto sa však považuje za formalitu.

Výrobcovia áut nie sú z tohto návrhu nadšení – a to sme to napísali ešte veľmi slušne. Predaj náhradných dielov je totiž pre nich miliardový biznis. Ich ceny pritom v posledných dvoch rokoch rástli ešte rýchlejšie, než ceny nových áut. Len za jediný rok – medzi augustom 2021 a augustom 2022 ich výrobcovia zvýšili v priemere o takmer osem percent. Niektoré náhradné diely však zdraželi ešte viac, tvrdí správa Nemeckého združenia poisťovní (GDV), ktorú cituje aj nemecký Focus.

Consumer Reports Čítajte viac Consumer Reports: Týchto 10 áut by si už majitelia nikdy znovu nekúpili

Odborný časopis „kfz-betrieb“ píše: „Náklady na náhradné diely pre autá rýchlo rastú bez ohľadu na všeobecný vývoj cien. Kým index spotrebiteľských cien od januára 2013 vzrástol o 22 percent, automobilky zvýšili ceny náhradných dielov v priemere o viac ako 55 percent. Veká batožinového priestoru od roku 2013 zdraželi takmer o 73 percent a zadné svetlá dokonca o 79 percent.“

Medzi ďalšie faktory, ktoré zvyšujú ceny opráv patrí rastúci počet senzorov, inštalovaných v rôznych častiach vozidla, ktoré je potrebné po nehodách vymeniť, respektíve komplikujú opravu. Tá je tým pádom náročnejšia na čas a drahšia pre zákazníka. Patria k nim parkovacie senzory v nárazníkoch, radarové senzory v prednej maske, predné a zadné kamery, najnovšie aj lidary. Mnohé z ich, napríklad predné kamery, treba pri výmene okna v niektorých prípadoch nanovo kalibrovať. Ďalším faktorom ovplyvňujúcim náklady, je rastúci počet elektromobilov. Náklady na ich opravu sú totiž približne o tretinu vyššie ako náklady na porovnateľné vozidlá so spaľovacím motorom.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #náhradné diely #oprava auta #cena opravy
Články podľa značiek