Originálne náhradné diely na autá rozhodne nie sú lacné, alternatívou k nim sú diely vyrábané treťou stranou, no tie častokrát nie sú k dispozícii. Automobilky na mnohé diely totiž uplatňujú patentovú, respektíve dizajnovú ochrannú známku a preto vám nezostáva iná možnosť, než kupovať drahé originály. To by sa však onedlho malo zmeniť.
S cieľom vytvoriť jednotný trh s náhradnými dielmi na opravu výrobkov obsahuje návrh úpravy Smernice 98/71/ES, doložku o „opravách” (tzv. repair clause). Podľa nej by členské štáty mali odmietnuť udeliť ochranu dizajnu, ktorý tvorí súčasť zloženého výrobku, a ktorý sa používa na opravu takéto zloženého výrobku tak, aby sa obnovil jeho pôvodný vzhľad. Doložka o „opravách“ by tak umožnila identickú reprodukciu chránených častí zložených výrobkov na účely ich ďalšej opravy.
Znie to síce komplikovane, ale preložené do „normálneho jazyka“ to znamená, že náhradné diely by mohol vyrábať prakticky ktokoľvek, no s podmienkou, že budú identické s originálom. Ako príklad sa uvádzajú náhradné diely na autá, no týka sa to napríklad aj elektroniky a ďalších zložených zariadení. Podmienkou bude, že tieto diely budú môcť byť použité výhradne na opravu. Autori návrhu ako príklad dielov, ktoré by nemuseli byť v budúcnosti originálmi uvádzajú napríklad predné a zadné svetlomety, prípadne dvere. Využívanie takýchto neoriginálnych dielov by mohlo klientom ušetriť v horizonte desiatich rokov 340 až 544 miliónov eur.
Čítajte viac Poisťovne sú z elektromobilov zúfalé. Posielajú ich rovno do šrotuV prípade tejto zmeny je dôležité, že nejde o návrh, o ktorom sa teraz na rôznych úrovniach bude rokovať mesiace a napokon bude jeho výsledná podoba celkom iná. Je totiž súčasťou nového legislatívneho balíka na ochranu dizajnu, ktorého cieľom je tiež zlepšiť právnu ochranu duševného vlastníctva proti falšovaniu. V novembri 2022 to navrhla Európska komisia. Dohodu, ktorú teraz dosiahli zástupcovia europarlamentu a zástupcovia členských štátov, ešte musí schváliť plenárne zasadnutie Parlamentu a Rady členských štátov. Toto sa však považuje za formalitu.
Výrobcovia áut nie sú z tohto návrhu nadšení – a to sme to napísali ešte veľmi slušne. Predaj náhradných dielov je totiž pre nich miliardový biznis. Ich ceny pritom v posledných dvoch rokoch rástli ešte rýchlejšie, než ceny nových áut. Len za jediný rok – medzi augustom 2021 a augustom 2022 ich výrobcovia zvýšili v priemere o takmer osem percent. Niektoré náhradné diely však zdraželi ešte viac, tvrdí správa Nemeckého združenia poisťovní (GDV), ktorú cituje aj nemecký Focus.
Čítajte viac Consumer Reports: Týchto 10 áut by si už majitelia nikdy znovu nekúpiliOdborný časopis „kfz-betrieb“ píše: „Náklady na náhradné diely pre autá rýchlo rastú bez ohľadu na všeobecný vývoj cien. Kým index spotrebiteľských cien od januára 2013 vzrástol o 22 percent, automobilky zvýšili ceny náhradných dielov v priemere o viac ako 55 percent. Veká batožinového priestoru od roku 2013 zdraželi takmer o 73 percent a zadné svetlá dokonca o 79 percent.“
Medzi ďalšie faktory, ktoré zvyšujú ceny opráv patrí rastúci počet senzorov, inštalovaných v rôznych častiach vozidla, ktoré je potrebné po nehodách vymeniť, respektíve komplikujú opravu. Tá je tým pádom náročnejšia na čas a drahšia pre zákazníka. Patria k nim parkovacie senzory v nárazníkoch, radarové senzory v prednej maske, predné a zadné kamery, najnovšie aj lidary. Mnohé z ich, napríklad predné kamery, treba pri výmene okna v niektorých prípadoch nanovo kalibrovať. Ďalším faktorom ovplyvňujúcim náklady, je rastúci počet elektromobilov. Náklady na ich opravu sú totiž približne o tretinu vyššie ako náklady na porovnateľné vozidlá so spaľovacím motorom.