VDI: Elektromobil porazí diesel v CO2 až po rokoch. Aj to len v utopickom svete

Nemecká asociácia inžinierov prišla so štúdiou, ktorá porovnáva uhlíkovú stopu elektromobilov s autami so spaľovacím motorom. Elektromobily v nej síce vedú, ale len za ideálnych podmienok. Štúdia vôbec nezvažuje krátku životnosť batérie?

15.12.2023 16:00
VDI - uhlíková bilancia elektromobilov Foto:
Emisný batoh CO2, ktorý si nesie elektromobil z výroby, sa v najideálnejších podmienkach vyrovná s klasickým autom po najazdení 65 000 km. V súčasnosti je to však najmenej 90 000 km.
debata (19)

To, že elektromobily majú nulové emisie CO2, nie je pravda. Platí to len lokálne, pri jazde totiž žiadne emisie neprodukujú, keďže nespaľujú žiadne palivo. Lenže do úvahy treba brať emisie, ktoré vzniknú pri ich výrobe a tiež pri výrobe a prenose elektrickej energie. Je pritom známe, že kvôli batériám sú elektrické autá ešte predtým, než prejdú svoj prvý kilometer, zaťažené oveľa väčšou stopu CO2 ako klasické vozidlá. Predstavuje to 15 až 20 ton. Kedy svoj dlh teda splatia? Presne na to sa pozrela nemecká asociácia inžinierov VDI (Verein Deutscher Ingenieure), ktorá porovnala emisnú bilanciu elektromobilov s konvenčnými autami.

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video

Spočítala všetky emisie, ktoré vzniknú pri výrobe a prevádzke troch vozidiel s odlišným pohonom. Vybrala si elektrický VW ID.3, hybridnú Toyotu Corolla a naftový VW Golf. Ide o masovo rozšírené autá v najpopulárnejšom segmente B, teda v nižšej strednej triede. Z porovnania vyplynulo, že elektrický VW ID.3 dorovná svoj uhlíkový dlh v porovnaní s naftovým Golfom až po 90 000 kilometroch. Je to dané nemeckým energetickým mixom, v ktorom figuruje stále aj elektrina vyrábaná z fosílnych zdrojov. No aj keby všetka elektrina v Nemecku pochádzala z veterných a solárnych elektrární, muselo by najazdiť ID.3 najmenej 65-tisíc kilometrov.

Takto vyzerá uhlíková bilancia rôznych typov pohonov

VDI - uhlíková bilancia elektromobilov Foto: VDI
VDI - uhlíková bilancia elektromobilov VDI - uhlíková bilancia elektromobilov

VDI skúmala vplyv rôznych typov pohonu na klímu – od približne 90 000 kilometrov používania je elektromobil lepší ako spaľovací motor (ICE). Boli vytvorené scenáre s rôznymi veľkosťami batérií (62 alebo 82 kWh). Okrem toho sú v grafe znázornené rôzne metódy výpočtu bilancie na zákalde mixu elektrickej energie – prístup s priemernými hodnotami používaný ako štandard a prístup s marginálnou elektrinou vyžadovaný niektorými vedcami. Ak by sa použil prístup marginálnej elektriny, uhlíková stopa elektromobilu by vyzerala podstatne horšie.

Hyundai Ioniq - nové elektromobily Čítajte viac Autá pre vyvolených? Pozrite si podrobný cenník elektromobilov na Slovensku

V krajinách, ako napríklad v Poľsku, kde je absolútna väčšina elektrickej energie vyrábaná v tepelných elektrárňach, by sa táto vzdialenosť predĺžila. V dlhodobom porovnaní na 200 000 km sú v klimatickej bilancii podľa štúdie najlepšie dva typy pohonu – čistý elektromobil (24,2 tony CO2) a plug-in hybridy (24,8 tony). V druhom prípade však potenciál úspory emisií výrazne závisí od toho, aký vysoký je v skutočnosti podiel elektrických kilometrov hybridného vozidla. Nafta je až na treťom mieste (33 ton CO2) a na štvrtom mieste benzínový motor (37 ton CO2). Má to však háčik. Nie je isté, či boli do bilancie započítané aj straty pri nabíjaní, ktoré môžu predstavovať aj 15 %.

Euro NCAP - VW ID.7 2023 Čítajte viac Neuveriteľné. Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické

A otázne je aj to, či autori štúdie vychádzali z reálnej spotreby elektromobilov alebo tej deklarovanej. Tá totiž veľmi kolíše podľa vonkajšej teploty. Kým v lete je bilancia elektromobilu lepšia, v zime pripadá na elektrické auto 190 gramov CO2 na kilometer. Pri diesli je to len 150 gramov. No najväčšou slabinou analýzy VDI je, že nerátala s výmenou batérie. Po najazdení 200 000 km, čo pri priemernom ročnom nájazde 15 000 km predstavuje 13 rokov, je to pritom reálny scenár. Napokon, aj samotní výrobcovia ponúkajú záruku na batérie najviac osem rokov. Iste nie náhodou. Predpokladáme však, že elektromobily budú mať po 200 000 km ešte vyšší vek, pretože jazdia zväčša na kratšie vzdialenosti a najmä v meste.

BMW - plug-in hybrid Čítajte viac T&E: Elektrické autá sú najefektívnejšie. Porážajú benzín, naftu aj vodík

Takže riziko výmeny batérie je viac ako reálne. Batéria je však práve tým komponentom elektromobilu, ktorý stojí za jeho vyššou stopou CO2 pri výrobe. Nový akumulátor by tak starý elektromobil opäť postavil kdesi na štartovaciu čiaru, pretože spaľovacie auto nepotrebuje na 200 000 km dva motory. Dr. Joachim Damasky, predseda VDI, priznal, že najekologickejším prostriedkom by bol v budúcnosti malý elektromobil s malou batériou, avšak ani tie nebudú stačiť na dosiahnutie klimatických cieľov Nememcka. Východisko vidí v technologickom mixe, napríklad aj v syntetických palivách, ktoré by nahradili palivá z fosílnych zdrojov. „Plánované zníženie emisií bude možné iba pomocou e-palív,“ dodal.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #CO2 #spaľovacie motory #uhlíková stopa #VDI
Články podľa značiek