
Plány Fordu na rýchly rast predaja elektrických áut sa rozpadajú ako domček z karát. Už v tomto roku malo skončiť u zákazníkov 600 000 čisto batériových vozidiel. Realita? Po troch kvartáloch má Ford na konte len 116 000 predaných elektromobilov. Najhoršie je na tom pikap F-150 Lightning, pre ktorý sa rozhodlo len 16 000 zákazníkov, čo je nepatrný zlomok z 570 000 predaných kusov celej série F aj so spaľovacími motormi. Dôvod je zrejmý, hoci predaj elektrických áut vzrástol medziročne o 16 %, zďaleka to nestačí na naplnenie cieľov Fordu. A keďže svoje optimistické ambície prehodnotil dosť neskoro, napríklad dočasným zastavením výroby elektrického pikapu a znížením budúcoročného plánu na polovicu, v skladoch sa mu hromadia nepredané vozidlá.

Predať by ich mohli díleri, lenže tí sa k elektromobilom, aspoň v USA, obracajú chrbtom. Ford ich totiž vyzval, aby sa zapojili do programu Model e, ktorý ich oprávňuje stať sa predajcami a poskytovateľmi servisu na elektrické autá. Nie je to však zadarmo. Aby sa mohol predajca Fordu pochváliť certifikátmi Model e Certified Elite alebo Model e Certified, musí investovať do modernizácie servisu, ale aj výstavby jednosmerných nabíjačiek 500-tisíc až 1,2 milióna dolárov. Lenže díleri, ktorí sú v reťazci k zákazníkom najbližšie, vidia, že o ne nejavia veľký záujem. Preto sa viac ako polovica z približne 3 000 predajcov Fordu v USA rozhodla do programu nevstúpiť a niektorí z neho dokonca vystúpili.

Predajcovia Fordu boli medzi prvými, ktorí začiatkom tohto roka spustili poplach v súvislosti s klesajúcim dopytom po elektrických autách. Niektorí začali odmietať prideľovanie elektrického Fordu Mustang Mach-E, pretože ho nevedeli predať. Teraz sa scenár opakuje s F-150 Lightning. Viacerí díleri Fordu dokonca hnali automobilku k súdu kvôli neprimerane vysokým investíciám. V jednom prípade rada štátu Illinois rozhodla v prospech skupiny predajcov, ktorá tvrdila, že Fordov program Model e porušuje zákony štátu. Spor síce nie je uzavretý a Ford sa proti rozhodnutiu plánuje odvolať, ale naznačuje to nálady v sieti predajcov. V nedávnom prieskume vyjadrilo až 46 % predajcov Fordu nedôveru k automobilke.

Ešte pred rokom šéf Fordu Jim Farley tvrdil, že dve tretiny dílerov Fordu sa zapoja do predaja elektrických áut. V súčasnosti ich ale 1 550 povedalo elektrickému programu nie. „Miera prijatia elektromobilov sa na rôznych miestach líši a veríme, že naši predajcovia poznajú svoj trh najlepšie,“ komentoval diplomaticky situáciu hovorca Fordu Marty Gunsberg. Nevyzerá to naozaj dobre. Ford síce plánoval v tomto roku stratu na elektrických autách vo výške 3,2 miliardy dolárov, ale to pri pôvodne plánovaných predajoch. Ľahko to môže byť viac. Zdá sa, že si to začína uvedomovať, pretože nedávno sa rozhodol odložiť výrobu elektrického Fordu Explorer v Nemecku a tiež investíciu 12 miliárd dolárov práve do výroby elektromobilov.