Čínsky BYD je druhým najväčším výrobcom elektromobilov na planéte a ak by sme k nim prirátali aj plug-in hybridy, poráža aj Teslu. Tak ako väčšina čínskych automobiliek má aj on ambíciu expandovať na zahraničné trhy, pretože Čína už BYD-u už nestačí. Najmä nie v časoch cenovej vojny, ktorú vyvolala v ríši stredu Tesla. V hľadáčiku čínskeho producenta je už dlhší čas Európa. Vlani tu síce BYD predal len približne 14 000 áut, z toho viac ako 11 000 pripadlo na jediný model – elektrický hatchback Atto 3, čo je zanedbateľné, no ambície sú obrovské. Už v roku 2022 BYD oznámil, že hodlá v Európe postaviť dve továrne, ktoré majú byť základom jeho expanzie.
Čítajte viac A je to tu. Najväčšia čínska automobilka začína u nás predávať elektronákladiakyVlastnými fabrikami by sa vyhol clu a tiež riziku sankcií, ktoré má EÚ v pláne uplatniť voči čínskym automobilkám dotovaným tamjšou vládou. O nový závod chcelo zabojovať viacero krajín – veľké ekonomiky ako Nemecko či Francúzsko nevynímajúc. Nakoniec ale padla voľba na Maďarsko. Ako informuje agentúra Reuters, BYD postaví do troch rokov výrobný závod v Segedíne na juhu Maďarska. Vyrábať má elektromobily a plug-in hybridy s počiatočnou kapacitou 200 000 kusov ročne s možnosťou rozšírenia. A to nepochybne príde, pretože BYD chce v strednodobom horizonte dosiahnuť 10-percentný podiel na trhu s elektrickými vozidlami v Nemecku a 5-percentný na celkových registráciách v Európe.
Čítajte viac BYD Seal: Tento Číňan dá zabrať aj Tesle. Nízku cenu však nečakajteLen pre zaujímavosť. V súčasnosti má BYD v Nemecku podiel 0,1 percenta, keď za prvých 11 mesiacov predal na tamojšom trhu 3 438 áut. Umiestnenie závodu v Maďarsku dáva logiku. BYD má už totiž v Komárome továreň na výrobu autobusov a čínskej spoločnosti nepochybne imponuje aj proruský postoj maďarskej vlády ku konfliktu na Ukrajine. Navyše Viktor Orbán oznámil investíciu vo výške približne 120 miliónov eur do rozvoja cestnej, železničnej, energetickej, plynárenskej a vodnej infraštruktúry v okolí priemyselného parku v Segedíne. Pri tejto investícii síce nepadlo meno automobilky BYD, ale je viac ako isté, že ide o jeden zo štátnych stimulov, ktorý zavážil pri „pytačkách“.
Čítajte viac BYD vyzval čínske automobilky na globálny útok. ‘Zničme staré legendy!‘Výška celkového balíka zo strany maďarskej vlády nie je známa, rovnako ako ani výška investície zo strany automobilky BYD. Tieto dáta majú byť zverejnené až po schválení Európskou komisiou. V každom prípade ide Maďarom karta. BYD nie je totiž jediným významným investorom, ktorý si pre svoje elektrické ambície v Európe vybral práve Maďarsko. Krajina za posledných päť rokov dostala odhadom 20 miliárd eur investícií súvisiacich s elektromobilmi, vrátane závodu na výrobu batérií v hodnote 7,3 miliardy eur, ktorý už stavia čínska spoločnosť Contemporary Amperex Technology v Debrecíne. V Debrecíne bude vyrábať elektromobily novej generácie Neue Klasse aj BMW a tiež čínske Nio. To vytvorí obrovské množstvo nových pracovných príležitostí.
Čítajte viac Toto čínske auto ‘zvalcovalo‘ prvý európsky trh. Je varovaním