Správy o zlomených zaveseniach kolies, polosí či nefunkčných komponentoch riadenia elektromobilov Tesla sa objavujú už roky. Týkali sa pritom relatívne nových vozidiel. Podľa agentúry Reuters, ktorá vyspovedala viac ako 20 zákazníkov Tesly a deviatich bývalých zákazníkov, sú tieto problémy staré najmenej sedem rokov a týkajú sa áut predaných na celom svete od Číny, cez Európu až po USA. Ako odhalili interné dokumenty, ku ktorým sa agentúra dostala, Tesla o týchto problémoch vedela oveľa viac, než priznala zákazníkom a regulátorom. Jednoducho, problémy zametala pod koberec a snažila sa poruchy odstraňovať na náklady zákazníkov. Dokonca vytvorila tajné oddelenie na potláčanie sťažností.
Čítajte viac Tesla Optimus Gen 2: Nový robot možno už čoskoro zamieri do fabríkPritom išlo o vážne zlyhania. Zákazníkom napríklad na prakticky úplne nových SUV Y odpadávali kolesá. Záznamy odhalili pretrvávajúce problémy s technicky nenáročnými spojmi zavesenia, ako sú horné a spodné ovládacie ramená a predné a zadné čapy. Tieto diely sú pre väčšinu spotrebiteľov neviditeľné, ale zohrávajú kľúčovú úlohu pri spojení nápravy a kolies s karosériou a riadením. Zlyhávali aj polosy a ozubené tyče riadenia. Toto spôsobovalo za volantom nebezpečné situácie. Zákazníci strácali nad autom kontrolu. Najmenej 11 vodičov v rokoch 2018 až 2021 Tesle oznámilo, že nehodu spôsobilo zlyhanie zavesenia alebo riadenia.
Tieto tvrdenia zaznamenali priamo zamestnanci spoločnosti Tesla a pridelili ich inžinierom alebo technikom na posúdenie. Väčšina správ k nehodám sa odvolávala na to, že k poškodeniu došlo nesprávnym použitím autopilota alebo chybou vodiča, ktorý podvozok poškodil nesprávnou jazdou. Jednoducho, Tesla hádzala vinu na spotrebiteľov, aby znížila náklady na záručné opravy. V apríli roku 2019 inžinier Tesly Ralf van Gestel zistil, že od mája 2018 do apríla 2019 na opravy zavesenia kolies vynaložila Tesla 3,9 milióna dolárov. Väčšina problémov súvisela s autami s vekom do 2,5 roka. Van Gestel odporučil zlepšiť kvalitu dielov a žiadať príslušného subdodávateľa o náhradu nákladov.
Čítajte viac Tesla Cybertruck: ‘Postapokalyptický‘ pikap dorazil. Trvalo to štyri rokyAnalýzy servisných prác ukázali, že v čase medzi januárom 2021 a marcom 2022 automobilka na celom svete vymenila 66-tisíc polosí a 120-tisíc horných ramien zavesenia. Ďalšie dokumenty, ku ktorým sa agentúra Reuters dostala, ukazujú, že inžinieri skúmali problémy so zlyhávaním dielov zavesenia ešte v roku 2022, takže nie je jasné, či došlo k náprave. Tesla je teraz v súvislosti s problémami s podvozkom pod drobnohľadom viacerých úradov. Napríklad americkej agentúry pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA a najnovšie aj Nórskej správy ciest NPRA, ktorá Teslu vyšetruje od roku 2022. Tieto úrady môžu žiadať stiahnutie áut z trhu a povinné opravy.
ZDROJ: REUTERS