Tesla ukázala svoj Cybertruck už v roku 2019. Mnohí si mysleli, že ide o zlý vtip. Dizajnom totiž elektrický pikap pripomínal čosi ako oceľové origami. Lenže o vtip nešlo. Hoci o vtipné situácie núdza rozhodne nebola. Keď chcel Elon Musk pred zrakom publika demonštrovať odolnosť tohto auta, akoby vyvinutého pre americkú armádu, stihol oceľovými guľami rozbiť obe bočné okná. Mal byť nerozbitné. Cybertruck však sprevádzali aj oveľa vážnejšie problémy. Jeho radikálna konštrukcia karosérie z antikorovej ocele sa ukázala ako ťažko vyrobiteľná. Prototypom tak nelícovali vonkajšie panely a do vozidla zatekalo. Z interných dokumentov Tesly, ktoré unikli na verejnosť, tiež vyplývalo, že auto trpí vibráciami, vysokou hlučnosťou, zle brzdí, nakláňa sa v zákrutách a nadmerne opotrebúva pneumatiky.
Tesla opäť predviedla čo (ne)dokáže jej Autopilot
Po štyroch rokoch prác by však malo byť už všetko v poriadku. Aspoň podľa Tesly, ktorá konečne zverejnila finálne parametre produkčnej verzie. Ako sa dalo čakať, sú omračujúce. Už „najslabšia“ verzia za 60 990 dolárov, čo je mimochodom asi o 20 000 dolárov viac, ako sľuboval Musk v roku 2019, má zvládnuť pomocou jediného elektromotora šprint na stovku za 6,5 sekundy a na jedno nabitie prejsť 402 km. Výkon však stále nepoznáme a ani kapacitu batérií. Prostredná verzia dostane dva elektromotory s výkonom 447 kW a stovku má na tachometri za 4,1 sekundy. Jej dojazd má byť 547 km. Takže možno predpokladať aj väčšiu batériu. Stále však nie sme na vrchole. Ten predstavuje až verzia Cyberbeast. Táto „beštia“ dostala tri elektromotory s výkonom 630 kW.
Jej dynamika je doslova šialená a pripomína svet hyperšportov. Cyberbeast zdolá totiž stovku za 2,6 sekundy a štvrť míle „prefrčí“ za 11 sekúnd. Na jedno nabitie by mal zvládnuť 515 km. Rovnako ambiciózne sú ďalšie schopnosti Cybertrucku. Odvezie 1 140 kg nákladu a jeho ťažná kapacita je 4 990 kg. Korba má na dĺžku 1 220 a na šírku 1 830 mm. Raritou Cybertrucku je predlžovač dojazdu v podobe prídavnej batérie na korbe, ktorá je súčasťou príplatkového príslušenstva. Pomôcť by mal na ďalších 210 km. Elon Musk sľubuje, že vďaka nerezovej oceli nebude Cybertruck nikdy korodovať a tiež odolá útoku zo strelných zbraní kalibru deväť milimetrov. Sú tu však aj ďalšie, oveľa zaujímavejšie a užitočnejšie vychytávky.
K technickým inováciám má patriť riadenie steer-by-wire, teda riadenie bez mechanického prepojenia volantu s kolesami. Spolu s riadenou zadnou nápravou bude mať tento monument s dĺžkou 5 680 a so šírkou 2 030 mm (bez zrkadiel), priemer otáčania len 11,3 metra, čo zodpovedá bežným autám strednej triedy. K dispozícii má byť aj mód súhlasného natáčania predných a zadných kolies, takže Cybertruck by sa mal vedieť pohybovať aj do strán. Problém nebude robiť Cybertrucku ani terén. Jeho maximálna svetlá výška dosahuje vďaka pneumatickému podvozku až 430 mm, čo je údaj zo sveta vojenskej techniky. Do podkladu sa zahryznú 35-palcové pneumatiky Goodyaer obuté na 20-palcových diskoch. Pri ťahaní prívesu ponúkne Cybertuck výsuvné spätné zrkadlá.
Remeselníkov zas nepochybne zaujme fakt, že Cybertruck dokáže napájať z batérie elektrické zariadenia s výkonom až 11,5 kW. Hoci Tesla pri prezentácii novinky odovzdala desať Cybetruckov prvým zákazníkom, netají, že ide o zamestnancov spoločnosti a že tí bežní budú nasledovať až v budúcom roku, keď sa konečne rozbehne sériová produkcia. Bude to teda päť rokov od premiéry. Musk zdôvodňuje toto meškanie komplikáciami, ktoré súviseli s príliš inovatívnymi prvkami Cybertrucku. Kvôli antikorovej oceli musela tiež Tesla napríklad vyvinúť úplne nové výrobné postupy. Tento materiál sa totiž nesmierne náročne tvaruje. Aj to stojí za jednoduchými líniami karosérie. Na druhej strane sa Tesla zbaví lakovania. Nie je ho totiž treba. Do Európy zavíta Cybertruck najskôr v roku 2025.