Tesla zdražila batérie. A nejde o drobné

Ceny elektromobilov sa nie a nie vyrovnať cenám áut so spaľovacími motormi, hoci mnohí prognostici to už sľubovali. Trend je presne opačný, ako ukazuje prípad Tesly. Tá práve zvýšila ceny repasovaných akumulátorových paketov pre Teslu S a ešte viac za nové pakety.

24.11.2023 14:00
Tesla - batéria Foto:
Zdraženie cien nových batérií pre elektromobily Tesla spôsobí ich majiteľom poriadnu dilemu. Buď urobia obrovskú investíciu, alebo svoje auto predajú na náhradné diely.
debata (12)

Najdrahším komponentom elektromobilov sú batérie. Pri malých autách môžu tvoriť až polovicu ceny vozidla. A sú aj dôvodom, prečo cena elektrických áut padá vekom rýchlejšie ako cena áut so spaľovacím motorom. Batérie totiž degradujú a kúpa nového paketu je nerentabilnou investíciou do ojazdeného elektromobilu. Hoci ceny batérií za poslednú dekádu výrazne klesli, stále to nestačí na to, aby nastala toľko očakávaná cenová parita medzi elektromobilmi a klasickými autami. V poslednej dobe je trend dokonca opačný, ako ukazuje najnovšie zdražovanie batérií Tesly.

Crawow - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Koľko prerobíte na elektromobile? Bilancia je zatiaľ neúprosná

Pre staré Tesly S, vyrobené do roku 2015, ktorým sa už skončila záruka na akumulátory, ponúka Tesla buď renováciu starej batérie alebo celkom nový paket. Doteraz si za repasovanú batériu pýtala 13 500 a za novú 17 000 dolárov. Hovoríme pritom o cene bez práce za jej výmenu v servise. Teraz je to ale už 14 500 dolárov za vynovený akumulátor a až 21 000 dolárov za celkom nový. Väčšina majiteľov Tesly S sa doteraz rozhodovala pre výmenu batérie za novú, pretože tie repasované boli limitované čo do rýchlosti nabíjania. Nedokázali teda využiť plný potenciál nabíjačiek Tesla Supercharger.

Hyundai Ioniq - nové elektromobily Čítajte viac Autá pre vyvolených? Pozrite si podrobný cenník elektromobilov na Slovensku

Po zdražení budú mať majitelia týchto starých áut poriadnu dilemu, pretože investícia 21 000 dolárov do osem rokov starého auta nedáva naozaj zmysel. Nič iné im ale asi nezostane, pretože ak tak neurobia, majú len tretiu možnosť – predať auto na náhradné diely. Tesla je v podstate prvá, ktorá naznačuje to, s čím budú majitelia dnešných elektromobilov o pár rokov bojovať. Teraz sa zdá všetko ružové, pretože väčšina elektrických áut je v bezpečí osemročnej garancie. Veď taký VW ID.3 či Škody Enyaq iV sa začali predávať len v roku 2020, takže aj najstaršie kusy majú iba tri roky. Pokles cien batérií sa však neočakáva, pretože ceny surovín potrebných na ich výrobu sú na vzostupe.

volvo bateria Čítajte viac Koľko stoja batérie nových elektrických áut? Z ich cien sa ľahko zatočí hlava

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Tesla #batérie
Články podľa značiek