Sodíkové batérie už poháňajú dva čínske elektromobily. Revolúcia? Ani náhodou

Na lacné sodíkové batérie čaká automobilový priemysel ako na spasenie. Mali by totiž znížiť cenu elektromobilov na cenu áut so spaľovacími motormi. Má to ale háčik. A poriadny, takže žiaden technologický zlom nečakajte.

05.01.2024 14:00
debata (2)
JAC Yiwei EV a Jiangling JMEV EV sú prvými... Foto: JAC
JAC - sodíkové batérie Na-ion 2024 JAC Yiwei EV a Jiangling JMEV EV sú prvými elektromobilmi so sodíkovými batériami. A sú naozaj lacné, lenže s kratučkým dojazdom a minimálnymi úžitkovými vlastnosťami. O bezpečnosti radšej ani nehovorme.

Čínske značky JAC a Jiangling uviedli na trh prvé dva sériové elektromobily, vybavené novými sodíkovo-iónovými batériami (Na-ion). Od tých si automobilky sľubujú cenovú paritu medzi elektromobilmi a klasickými autami so spaľovacími motormi. Tá s nimi síce prísť môže, ale len za cenu obrovských kompromisov. Zaplatíte síce menej, ale menej aj dostanete. Napokon, naznačuje to už ich premiéra v najnižšej možnej kategórii elektromobilov. JAC Yiwei EV za 9 300 euro a Jiangling JMEV EV za 7 500 euro sú totiž miniatúrne vozidielka, ktoré majú už nejaké tie roky za sebou. Rozhodne nejde o novinky. Ak by mali sodíkové batérie znamenať zmenu pravidiel hry, iste by sa dostali do atraktívnejších áut a nie do týchto trpaslíkov, kratších ako Dacia Spring.

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video
Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Čítajte viac Čína pokorila Japonsko. Je najväčším exportérom áut na svete

V čo je teda háčik? Najmodernejšie li-ion batérie s chémiou NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt) majú energetickú hustotu priemerne 150–200 Wh/kg (max. 300) s cenou asi 130 eur za kWh a lacnejšie s chémiou LFP (lítium-železo-fosfát) hustotu okolo 90 až 160 Wh/kg (max. 200) a cenou okolo 100 eur za kWh. Nové, Číňanmi predstavené sodíkové batérie pre elektromobily, stoja síce len asi 70 eur za kWh, neskôr vraj len 40, čo je veľká príležitosť pre zníženie ceny elektromobilov, pretože nepotrebujú lítium, ale ich energetická hustota je naozaj veľmi biedna – len 80 Wh/kg. Do roku 2030 sa síce predpokladá jej zvýšenie na 200 Wh/kg, ale rovnakým tempom sa budú vyvíjať aj batérie LFP a NMC, ktorých cena pôjde tiež nadol. Napokon, za poslednú dekádu zlacneli päťnásobne.

Sodíkové batérie sú lacnejšie ale ich... Foto: JAC
JAC - sodíkové batérie Na-ion 2024 Sodíkové batérie sú lacnejšie ale ich energetická hustota je polovičná v porovnaní s lítiovými batériami NMC alebo LFP.
2023 Chery Omoda 5 Čítajte viac Číňania: Myslíte si, že do Európy prídeme len s elektromobilmi? Obrovská chyba!

Takže samotná nízka cena Na-ion batérií vlastne nič nerieši. Sú lacnejšie, ale aj horšie a ťažšie. Preto budú vhodné len do elektromobilov na krátke vzdialenosti. Presne do takých, akými sú zastarané JAC Yiwei EV a Jiangling JMEV EV. Automobilový priemysel by potreboval čosi iné. Lacné batérie s vysokou energetickou hustotou. Takže Číňanmi sľubovaná revolúcia sa zatiaľ rozhodne nekoná. A konať sa nemusí pre sodíkové batérie ani panika v Európe, ktorá sa obáva prílevu hyperlacných čínskych elektrických áut. Dve spomínané síce lacné sú, ale ich dojazd je maximálne 150 km, aj to za ideálnych podmienok. A JAC iEV6E, ktorý bol uvedený na trh v roku 2016, navyše totálne prepadol v teste bezpečnosti Latin NCAP. Získal 0 hviezdičiek.

Stellantis-Ample-Battery-Swapping-Partnership Čítajte viac Kopírujú Číňanov? Už aj Stellantis chce testovať systém výmeny batérií

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #JAC #sodíkové batérie
Články podľa značiek