Bude Rimac tankovať naftu alebo LPG? Vyvíja ‘palivové batérie‘

Nie, nepredstavujte si to tak, že by chorvátsky výrobca elektrických hyperšportov použil spaľovací motor. No jeho nová futuristická technológia by sa bez uhľovodíkových palív nezaobišla. Elektromobily by ale aspoň zbavila ťažkých batérií.

09.01.2024 12:00
debata (3)
Mate Rimac pracuje spolu s nemenovaným... Foto: Rimac
Rimac - nanotrubice Mate Rimac pracuje spolu s nemenovaným startupom na vývoji technológie, ktorá by pomocou nanotrubíc premieňala uhľovodíkové palivo na elektrickú energiu. Elektromobily by sa tak mohli zbaviť ťažkých batérií. Bohužiaľ nie celkom emisií CO2.

Zakladateľ automobilky Rimac Mate Rimac a v súčasnosti aj šéf Bugatti, priniesol v rozhovore pre britský Autocar šokujúcu informáciu. Povedal, že značka Rimac nemusí byť čisto elektrickou. Nemáme si to ale predstavovať tak, že by raz Neveru, alebo iný jej hyperšport poháňal nadupaný 12-valec. To nie. Rimac skôr uvažuje nad technológiou nanotrubíc, teda trubíc vyrobených z mriežky atómov uhlíka s priemerom 0,000001 mm, ktoré by slúžili ako zdroj elektrickej energie pre elektromotory. Stáť za tým má prehrievanie uhľovodíkových palív na povrchu týchto nanočastíc so špecifickými elektrickými vlastnosťami. Znie to neuveriteľne, ale ako palivo by mohli pre túto chemickú reakciu slúžiť úplne klasické pohonné hmoty – od benzínu cez propán-bután až po motorovú naftu. Alebo aj vodík.

Rimac Nevera - 2021 Čítajte viac Rimac Nevera: Chorvátska ‘búrka‘ má 1,4 MW! Chiron poráža na plnej čiare

Rozdiel by bol v tom, že účinnosť takéhoto zdroja energie by bola až 80 %, čo je minimálne dvojnásobok efektivity spaľovacieho motora. Z paliva by teda bolo možné vyrobiť vo forme elektriny dvakrát viac energie, ako keby bolo spálené v piestovom motore. K vysokej efektivite takéhoto pohonu by prispeli elektromotory, ktorých účinnosť je cez 90 %. Takže aj po všetkých stratách z premeny tu máme pohon oveľa efektívnejší akým sú motory s vnútorným spaľovaním. Rimac sa pri vývoji tejto futuristickej technológii spojil so startupom, ktorý sa jej venuje. Zatiaľ to funguje len v laboratóriu, ale nie je vylúčené, že raz sa podarí vytvoriť takýto zdroj energie pre elektromobily. Najmä preto, že by sa vďaka „nanobatérií“ zbavili ťažkých akumulátorov.

Rimac Campus - 2021 Čítajte viac Rimac: ‘Chorvátska Tesla‘ vybuduje úžasné centrum za 200 miliónov!

Hmotnosť takej Nevery by okamžite klesla zo súčasných 2,2 tony o približne 450 kilogramov. A vlastne pomohlo by to nielen superšportom. Nevýhodou tejto technológie je však fakt, že vzhľadom na využívanie uhľovodíkových palív produkuje CO2. Nie je to teda celkom bezemisný pohon, takže sa nezhoduje s cieľmi „nulových“ emisií, ktoré v súčasnosti navrhujú mnohé automobilky a vlády. V každom prípade by bol však oveľa efektívnejší ako dnešná technológia spaľovacích motorov. Uhlíková neutralita by sa dala navyše dosiahnuť syntetickými palivami pri horení ktorých vzniká približne len toľko CO2, koľko sa spotrebuje pri ich výrobe. A je tiež možné, že pre malosériové vozidlá, typu Rimac Nevera alebo Bugatti, by mohli do budúcna existovať isté výnimky.

Rimac Nevera - 2021
Rimac Nevera - 2021
+20Rimac Nevera - 2021
Rimac Nevera - 2021
Rimac Nevera - 2021
+4Rimac Nevera - 2021

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Rimac #nanotrubice
Články podľa značiek