Túžite po Wartburgu, ktorý nedymí? Jeden je na predaj. Život trávil v garáži

Nie je to auto snov, skôr symbol zaostávania východného bloku v časoch studenej vojny. Wartburg 353 sa snažil presadiť ešte aj po páde železnej opony. Odmietli ho však aj sami Nemci. Dnes si môžete jeden exemplár dopriať s neskutočne nízkym počtom najazdených kilometrov.

12.01.2024 18:00
debata (5)
Štvortaktný Wartburg mal kompletne prepracovanú... Foto: Mobile.de
Wartburg 353 1,3 - 1990 Štvortaktný Wartburg mal kompletne prepracovanú masku a širší rozchod kolies. Tento kus vyrobili roku 1990, ale za 33 rokov najazdil len 10 470 km.

Wartburg 353 predstavili východní Nemci roku 1966. Patril hneď k tomu najlepšiemu, čo ste si v tom čase mohli dopriať od automobiliek za železnou oponou. Dacia 1300 či Lada 1200 boli ešte len v štádiu príprav. Bohužiaľ, tripäťtrojku prenasledovala viac ako tri dekády stigma dvojtaktného motora. Za týmto relatívne pohodlným a priestranným autom sa tak šíril oblak dymu a nepríjemného pachu zhorenej zmesi benzínu a oleja. Navyše si na 100 km jazdy potiahol aj deväť litrov benzínu, čo jeho majiteľom tiež práve nevoňalo.

Wartburg 353 1,3 - 1990
Wartburg 353 1,3 - 1990
+8Wartburg 353 1,3 - 1990

Kým ešte v šesťdesiatych rokoch sa dal dvojtaktný motor ako-tak tolerovať, o tých sedemdesiatych a osemdesiatych to už rozhodne neplatilo. Trojvalec pod kapotou Wartburgu tak predstavoval doslova technologický pravek. A nielen v porovnaní so západnými automobilkami, ale aj s tými na Východe. Hoci automobilka z Eisenachu túžila po modernom 4-taktnom motore, socialistické hospodárstvo nemalo na túto inováciu dostatok financií. A to napriek tomu, že práve starý motor maril akékoľvek ambície na export, ktorý komunistický režim potreboval kvôli valutám.

Wartburg 353 - 50 rokov história Čítajte viac Wartburg 353: 'Honeckerov Mercedes' má 55. Dymil takmer do konca

Záchranu hľadali Nemci už začiatkom sedemdesiatych rokov v rumunskej Dacii, ktorej licenčný štvortaktný motor z Renaultu 12 dokázali bez vážnejších úprav vtesnať pod kapotu tripäťtrojky. Problém nastal, keď vysvitlo, že Rumuni nie sú schopní dodať Nemcom dostatočný počet motorov. Nemali ich dosť ani pre vlastnú potrebu. Obrátili sa preto priamo na Renault s tým, že francúzske motory v exportných verziách zaplatia priamo západoeurópski predajcovia.

Interiér je tiež ako nový. A keďže ide o... Foto: Mobile.de
Wartburg 353 1,3 - 1990 Interiér je tiež ako nový. A keďže ide o Wartburg 1,3, má už radiacu páku na podlahe.

Transakcia vyzerala sľubne, niektorí západní dodávatelia už dokonca tlačili prospekty nového Wartburgu 1300, takže sa zdalo, že ide o hotovú vec. Lenže na projekt mal predsa len určitou sumou prispieť štát, a to bolo pre štvortaktný Wartburg osudné. Honeckerov režim nemal žiadne finančné rezervy. Inovácie začali viaznuť aj pod vplyvom nového projektu RVHP. Vznikla totiž dohoda medzi českou Škodou a Wartburgom o výrobe spoločného vozidla s predným náhonom a so štvortaktným motorom. Nemci však roku 1979 od projektu odskočili.

Škoda 760 - história Čítajte viac Škoda 760: Projekt s predným náhonom ‘pochovala‘ NDR

Wartburg tak dymil ešte aj v časoch, keď sa už na cestách začali objavovať prvé Škody Favorit či Lady Samara – relatívne moderné hatchbacky s predným náhonom. Situácia bola naozaj kritická. Spasenie prišlo roku 1984 zo „zahnívajúceho“ Západu, keď VW súhlasil s predajom licencie na výbehový liatinový 4-valec 1,3 8V z vtedajšieho Golfu a Pola. Nešlo o žiadnu technologickú bombu, ale v porovnaní s dymiacim dvojtaktom mal tento motor posunúť Wartburg do novej dimenzie. Lenže jeho implementácia pod kapotu Wartburgu trvala ďalšie štyri roky.

Štvorvalec od Volkswagenu má objem 1 272... Foto: mobile.de
Wartburg 353 1,3 - 1989 Štvorvalec od Volkswagenu má objem 1 272 kubických centimetrov a výkon 43 kW. Tiež vyzerá ako nový. Nemci museli pre jeho zástavbu "prekopať" celú prednú časť auta.

Západonemecký štvorvalec bol totiž dlhší, konštruktéri museli preto predĺžiť predný previs auta a motor posunúť viac dopredu. Tým však utrpeli jazdné vlastnosti. Pôvodné zadanie vmontovať nový motor bez úprav skeletu a podvozku sa jednoducho nevydarilo. Nasledovali ďalšie zdĺhavé rokovania na najvyššej politickej úrovni, aby štát pre Eisenach odklepol prostriedky na vývoj. Motor musel byť totiž umiestnený priečne, čo predstavovalo náročnú zmenu. Nová musela byť aj prevodovka a zavesenie s rozšíreným rozchodom. Nemcov to stálo nakoniec viac ako vývoj vlastného motora.

Wartburg 311 Čítajte viac Wartburg 311 vyvíjali ako tajný projekt

Štvortaktný Wartburg 1,3 mal tak svetovú premiéru na domácom lipskom strojárskom veľtrhu až roku 1988. Spotreba razom klesla pri rýchlosti 90 km/h na 6,4 litra. Najmä sa však stalo čosi neskutočné. Zmizol kúdol dymu, ktorý sprevádzal Wartburg celých 32 rokov života, ešte od čias typu 311. Lenže za dverami už bolo cítiť politické zmeny, ktoré vyvrcholili sériou revolúcií v roku 1989. Po páde Berlínskeho múru dali východní Nemci, ktorí zrazu držali v rukách západonemecké marky zamenené v kurze 1:1, radšej prednosť „jazdenkám“ renomovaných výrobcov než vlastnému novému autu. Nasledoval tak prudký pád odbytu.

Číslica na odometri po 33 rokoch naozaj prekvapí. Foto: mobile.de
Wartburg 353 1,3 - 1989 Číslica na odometri po 33 rokoch naozaj prekvapí.

Novinka to mala jednoducho zrátané. Výroba bežala len do apríla roku 1991. Z Wartburgov 353 sa za 26 rokov síce vyrobilo 1,2 milióna kusov, ale len 152 757 z nich bolo Wartburgov 1,3 so 4-taktným motorom. Prečo to spomíname? Pretože na nemeckom portáli Mobile.de sa objavil inzerát na predaj veľmi zachovaného exempláru. Ide práve o 4-taktný Wartburg 1,3, ktorý vlastnil starý manželský pár od roku 1990. Veľa na ňom však manželia nenajazdili. Väčšinu času tak strávil v garáži. A málo práce mal aj po tom, čo sa roku 2000 dostal do rúk druhého majiteľa. Výsledok? Dodnes má na tachometri len 10 470 km. Teraz sa rozhodol, že ho predá.

Jesko Weis Performance Čítajte viac Nemec sa zamiloval do socalistických áut. Takto ich upravuje

Auto komentuje ako „ideálnu relikviu“. Zub času na ňom síce vidieť, ale nie je to rozhodne auto, ktorému by sa za tie roky nik nevenoval. Vždy malo pravidelnú servisnú starostlivosť a aspoň občas jazdilo. Takže je v dobrom technickom stave. Stačí len pootočiť kľúčikom v spínacej skrinke. Ak vás náhodou zaujalo a na Wartburg máte spomienky napríklad z detstva, môžete si ho teraz dopriať. Teda ak vám nebude chýbať k nostalgii pach spáleného oleja z výfuku. Úplne lacné to však nie je. V inzeráte svieti cenovka 6 500 eur. Na druhej strane, zohnať podobne zachovaný kus bude asi ťažké.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Wartburg #Wartburg 353
Články podľa značiek