
Čínska automobilka Geely, ktorá sa vo veľkom angažuje v Európe cez značky Volvo, Lotus, Smart, Polestar alebo Lynk & Co sa chce dostať do vedenia v boji o autonómne riadenie. Autám s autopilotom však nebudú stačiť len senzory, kamery a laserové radary. Zdá sa, že posun môže prísť „zhora“. Geely preto už pred dvoma rokmi vypustilo na obežnú dráhu prvých deväť satelitov GeeSAT-1, ktoré majú slúžiť práve automatizovanému riadeniu. Minulú sobotu pridalo ďalších 11 satelitov, ktoré poslalo do vesmíru zo štartovacieho strediska Xichang v juhozápadnej provincii S‘-čchuan.

Do roku 2025 ich má byť spolu 72 a do konca dekády 240. Okrem poskytovania vysoko presnej podpory určovania polohy pre autonómne vozidlá Geely uviedlo, že sieť bude slúžiť aj ďalším komerčným aktivitám, ako je napríklad pripojenie k sektoru spotrebnej elektroniky. Satelity dokážu vytvárať snímky objektov s veľkosťou jeden až päť metrov vo vysokom rozlíšení. Satelity majú prevádzkovú životnosť päť rokov a po skončení misie sa rozložia v zemskej atmosfére bez zanechania vesmírneho odpadu. Čínskym satelitným sieťam dominuje armáda, ale vláda začala v roku 2014 povoľovať súkromné investície do kozmického priemyslu.

Odvtedy sa komerčné spoločnosti, niektoré podporované miestnymi vládami, poponáhľali do vesmíru, pričom väčšina sa zameriava na výrobu satelitov a zvyšok sa pokúša postaviť malé nosné rakety vrátane opakovane použiteľných rakiet. Peking vo svojom najnovšom päťročnom pláne na roky 2021 až 2025 vyzval na integrovanú sieť satelitov pre komunikáciu, diaľkový prieskum a navigáciu. Podľa štátnych médií má Čína vo vesmíre rozmiestnených viac ako 400 satelitov, vrátane satelitov v komerčnom vlastníctve.
