Nio a Geely spolupracujú na swapovaní batérií. Zvalcujú konkurentov

Čínski partneri veria technológii rýchlej výmeny batérií v elektromobiloch. V roku 2025 chcú mať v prevádzke tisíce swapovacích staníc.

28.12.2023 12:00
Nio - stanica na výmenu batérií Foto:
Swapovacie stanice druhej generácie by mali vedieť obslúžiť 312 vozidiel denne.
debata (6)

Čínska automobilka Nio bola prvou na svete, ktorá vyrába elektromobily uspôsobené na rýchlu výmenu vybitých akumulátorov za nabité. Je to parádny liek na najväčšiu nevýhodu elektrických áut, ktorou je krátky dojazd. Nio v súčasnosti prevádzkuje takzvané swapovacie stanice (PSS) v Číne a v Európe. Kým v domovskej krajine ich má už vyše 1 500, na starom kontinente zatiaľ len 15. čoskoro ich chce pridať ďalších tisíc.

Stellantis-Ample-Battery-Swapping-Partnership Čítajte viac Kopírujú Číňanov? Už aj Stellantis chce testovať systém výmeny batérií

Stanice PSS druhej generácie dokážu uskladniť 13 modulov batérií, ktorých výmena trvá pomocou robota asi päť minút. Za ideálnych okolností by tak mali obslúžiť za deň 312 vozidiel. Stanice tretej generácie by už mali vedieť uskladniť 21 paketov, takže množstvo „swapov“ výrazne vzrastie. Je to ale drahá technológia, navyše, slúžiaca jedinej značke. Preto uzavrelo Nio dohodu s čínskym Geely, ktoré má o takéto nabíjanie evidentný záujem.

Nio ES8 Čítajte viac Čínsky zázrak? Nie, Nio prerába na každom elektromobile 33-tisíc eur

Geely a Nio prijmú model „spoločného investovania, spoločnej výstavby, zdieľania a spolupráce“, informovali čínski partneri. Budú sa snažiť vytvoriť efektívny mechanizmus správy batériových aktív, vybudovať jednotnú operáciu na výmenu batérií a vyvinúť vozidlá s kompatibilnými batériami, ktoré budú vymeniteľné navzájom. To znamená zjednotiť normy, štandardy a technológie. Z tejto spolupráce by v budúcnosti mohli ťažiť aj značky Volvo, Polestar, Lotus či Zeekr alebo Lynk &Co, ktoré patria pod Geely.

Nio - swapovacia stanica PSS Čítajte viac V Číne horela stanica na výmenu batérií. Automobilka Nio zatiaľ mlčí

V súčasnosti Geely prevádzkuje iba 300 swapovacích staníc, ale už v roku 2021 uviedlo, že v roku 2025 ich chce mať 5 000. Spolupráca s Nio by mohla výstavbu výrazne urýchliť a stanice sprístupniť oveľa viac autám so štandardizovanými batériami. Výhoda swapovania by ale bola aj na strane prevádzkovateľov rozvodných sietí, pretože by odľahčila jej záťaž v špičkách. Swapovanie by tiež mohlo zlacniť elektromobily, pretože by si batérie, ako najdrahšiu súčasť elektromobilov, zákazníci len prenajímali.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Geely #Nio #swapovacia stanica #výmena batérií #swapovanie
Články podľa značiek