Tajný tím Fordu vyvinul lacnú platformu pre elektromobily

Šéf koncernu Ford Jim Farley prekvapil vyhlásením, že už dva roky pracuje mimo štruktúr automobilky malý vývojový tím, ktorý hľadá recept na lacné elektromobily. Vraj bol úspešný.

13.02.2024 14:00
Ford Mustang Mach-E - 2021 Foto:
Nová platforma má radikálne znížiť náklady a cenu budúcich elektromobilov Fordu. Na rozdiel od tých súčasných musia byť totiž ziskové.
debata (5)

Fordu sa s elektromobilmi nedarí. Vlani prerobil na elektrických autách 4,7 miliardy dolárov, omnoho viac, ako pôvodne plánoval. Jeho Mustang Mach-E nestíha Tesle Y, pikap F-150 Lighting sa kopí na skladoch a výrobu európskeho elektrického Explorera musela automobilka dokonca odložiť. Do toho všetkého odštartovala Tesla cenovú vojnu. Čo s tým? Šéf Fordu Jim Farley vidí riešenie v novej nízkonákladovej platforme, ktorá zníži ceny budúcich elektromobilov natoľko, aby boli konkurencieschopné s Teslou a čínskymi súpermi.

Foard - Saarlouise Čítajte viac Čistá fraška: Ford fabriku v Sarlousis nepredá, predá, nepredá, predá, nepredá...

Prekvapením je, že vývoj tejto platformy nedal Farley na starosť inžinierom Fordu. Pred dvoma rokmi vytvoril de facto tajný tím „skunkworks“, mimo štruktúr spoločnosti, ktorý pracoval ako startup. Farley to povedal vo vyhlásení k obchodným výsledkom spoločnosti. A tiež informoval, že tento tím bol úspešný. Znie to však trochu ako náplasť na kritiku akcionárov. Farley nešpecifikoval, aké elektromobily Ford na novej platforme postaví, ani to, kedy prídu. Nepoznáme ani žiadne bližšie technické špecifiká „zázračne“ lacnej elektrickej architektúry.

Ford F-150 Lightning - skladové zásoby Čítajte viac Viac ako polovica dílerov Fordu odmieta predávať elektromobily. Čím to asi bude?

Ford si však uvedomuje, že hlavným problémom prechodu k elektromobilom je ich cena. „Ak si už zákazník raz elektromobil kúpil, ostane tejto technológii verný, ale počiatočné náklady tento prechod spomalili viac, ako sa pôvodne očakávalo,“ vysvetlil Farley. Nová platforma tímu „skunkworks“, má byť podľa Farleya tiež „inštalačnou základňou“ pre softvér a služby. Môžeme teda očakávať, že Ford bude chcieť vďaka nej zarábať na prenájme softvérových funkcií, tak ako to už dnes robí napríklad so svojím autopilotom BlueCruise.

Ford Sierra Čítajte viac Ford Sierra: Kráľovná aerodynamiky mala ťažké začiatky. Jazdila aj u nás

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #elektromobily #lacné elektromobily
Články podľa značiek