Fordu sa s elektromobilmi nedarí. Vlani prerobil na elektrických autách 4,7 miliardy dolárov, omnoho viac, ako pôvodne plánoval. Jeho Mustang Mach-E nestíha Tesle Y, pikap F-150 Lighting sa kopí na skladoch a výrobu európskeho elektrického Explorera musela automobilka dokonca odložiť. Do toho všetkého odštartovala Tesla cenovú vojnu. Čo s tým? Šéf Fordu Jim Farley vidí riešenie v novej nízkonákladovej platforme, ktorá zníži ceny budúcich elektromobilov natoľko, aby boli konkurencieschopné s Teslou a čínskymi súpermi.

Prekvapením je, že vývoj tejto platformy nedal Farley na starosť inžinierom Fordu. Pred dvoma rokmi vytvoril de facto tajný tím „skunkworks“, mimo štruktúr spoločnosti, ktorý pracoval ako startup. Farley to povedal vo vyhlásení k obchodným výsledkom spoločnosti. A tiež informoval, že tento tím bol úspešný. Znie to však trochu ako náplasť na kritiku akcionárov. Farley nešpecifikoval, aké elektromobily Ford na novej platforme postaví, ani to, kedy prídu. Nepoznáme ani žiadne bližšie technické špecifiká „zázračne“ lacnej elektrickej architektúry.

Ford si však uvedomuje, že hlavným problémom prechodu k elektromobilom je ich cena. „Ak si už zákazník raz elektromobil kúpil, ostane tejto technológii verný, ale počiatočné náklady tento prechod spomalili viac, ako sa pôvodne očakávalo,“ vysvetlil Farley. Nová platforma tímu „skunkworks“, má byť podľa Farleya tiež „inštalačnou základňou“ pre softvér a služby. Môžeme teda očakávať, že Ford bude chcieť vďaka nej zarábať na prenájme softvérových funkcií, tak ako to už dnes robí napríklad so svojím autopilotom BlueCruise.
