Európa bola ešte pred pár rokmi „dieselová“. Európania naftové motory doslova milovali, pretože boli a stále sú úsporné. Nízka spotreba zároveň znamená aj nízke emisie CO2, ktoré sú najväčším nepriateľom klímy. Po afére Dieselgate sa však stali diesle nepriateľom číslo jedna. Niektoré mestá dokonca zakázali vjazd naftových áut do ich centier. Tentoraz pre oxidy dusíka (NOx). Tento problém sa síce podarilo vyriešiť dvojitou selektívnou katalytickou redukciou, no reputáciu naftových motorov to už nezachránilo. Ich podiel padol z niekdajších viac ako 50 % na vlaňajších 13,5 %, čo je dokonca o percento menej, ako bolo zaregistrovaných čistých elektromobilov.
Čítajte viac Neuveriteľné. Mazda opäť postaví tím na vývoj Wankelovho motoraDané je to aj tým, že ponuka naftových áut sa neuveriteľne znížila. Úplne vymreli v nižších triedach a medzi kompaktmi sú raritou. Pri živote ich držia len prémiové značky – Mercedes-Benz, BMW alebo Audi – aj to len v strednej a vyššej strednej triede. A potom je tu výnimka v podobe Mazdy. Tá mala dokonca tú guráž uviesť vlani na trh novú generáciu 6-valcového naftového motora v novej Mazde CX-60. A zdá sa, že nafte chce ostať verná aj v budúcnosti, čo dokladujú slová Christiana Schultza, riaditeľa európskeho a výskumného centra Mazdy vo Frankfurte nad Mohanom. Pre holandský Auto Week sa doslova rozohnil pri téme zatracovania dieslov.
„Určite stále veríme v naftu,“ odpovedal na otázku. „Keď sa pozrieme na predaje Mazdy CX-60, polovica z nej sa v Nemecku stále predáva ako diesel. Dieselová technológia je, žiaľ, stále ubíjaná. A to bez dobrého dôvodu, sú to len emócie. Ak sa pozriete na náš radový šesťvalec, je to veľmi úsporný motor, ktorý spĺňa všetky prísne nové environmentálne požiadavky týkajúce sa emisií. Nie je naň žiadna sťažnosť. Preto stále vidím budúcnosť v naftových autách. Voľby do Európskeho parlamentu sa budú konať v lete a ja dúfam, že veľa ľudí bude voliť ‘dobre‘. Súčasný parlament je ideologicky veľmi zelený, niekedy bezdôvodne. Alebo s jediným cieľom – urobiť to len pre to, aby to bolo,“ povedal.
Čítajte viac Mazda Iconic SP Concept: Je toto nová MX-5? Bola by krásna a s WankelomMyslí si, že politika tu nemá priestor. „Pre budúcnosť musíme pochopiť, že elektrifikácia je v poriadku, ale myšlienka ‘iba elektrifikácia a nič iné‘ je úplne nelogická. Ak naozaj chceme niečo urobiť pre našu klímu, nemali by sme zatracovať ostatné riešenia. Uvediem príklad – v Nemecku je podiel elektromobilov len 2 až 2,5 percenta. Takže viac ako 97,5 percenta áut má spaľovací motor. Mali by sme teda celú túto technológiu nechať v takom stave, ako je teraz? Veď ak znížime emisie CO2 súčasných spaľovacích motorov o 20 percent, dosiahneme desaťnásobok toho, čo teraz dosahujú všetky elektromobily spolu. A v realite ešte viac, pretože nie všetky jazdia na elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov,“ apeluje Schultz.
Na druhej strane treba priznať, že Mazda v elektrifikácii poriadne zaspala. Na trhu má jediný elektromobil, Mazdu MX-30, ktorá je absolútne okrajovým modelom. To je ale typické pre japonské automobilky. Podobne je na tom Honda či Toyota. Konkurencia ich preto obviňuje, že nariekajú len preto, že v skutočnosti nemajú čo ponúknuť.