Po uvalení sankcií na Rusko museli Rusi riešiť nedostatok nových áut. Na uvoľnený ruský trh vtrhli najmä čínske automobilky. Okrem oficiálnych dovozov sa však do Ruska importovali autá aj formou takzvaného paralelného dovozu. Vzniklo tak množstvo neoficiálnych kanálov, ktoré znamenali výpadky pre ruskú štátnu kasu. Úrady preto zaviedli rôzne opatrenia, ako napríklad vysoké recyklačné poplatky, ktoré neoficiálny dovoz znevýhodňovali. To aj preto, aby podporili domáci automobilový priemysel. Teraz dochádza k ďalšiemu obmedzeniu, ktoré uzavrie posledné kanály pre lacný dovoz áut z Bieloruska a Kirgizska.
Čítajte viac Ruská Volga vstáva z mŕtvych. Prvé kusy už krúžia pri fabrike GAZ-uStane sa tak 1. apríla, keď vstúpi do platnosti jednotný systém riadenia rizík pre Euroázijskú hospodársku úniu (EAEU). Jeho úlohou bude kontrola správnosti deklarácie colnej hodnoty tovaru dovážaného do únie z tretích krajín. Systém počíta s možnosťou dodatočnej colnej kontroly a následného doúčtovania cla a iných platieb. Je to reakcia na zistené prípady dovozu tovaru cez krajiny EAEU s výrazne podhodnotenou colnou hodnotou, ktorý znižuje príjmy do federálneho rozpočtu. Ako príklad úrady uviedli dovoz elektrických áut cez Kirgizsko. Inými slovami, od 1. apríla dovezené autá zdražejú. Reakcia na seba nenechala dlho čakať. Rusi berú predajne áut útokom, kým sa dá.
Čítajte viac Rusi si už lacné autá zo zahraničia nekúpia. Rusko zaviera posledné kanályAko uvádza agentúra Agentstvo, dopyt po zahraničných autách v predajniach áut pred nadchádzajúcim zvýšením cien prudko vzrástol. „Ľudia začali vo veľkom nakupovať autá, nielen tie dobré, ale akékoľvek,“ povedal Iľja Gonzurevskij, špecialista vo federálnej sieti DSS Group. Odhaduje, že dopyt sa vo februári zvýšil približne o 30 %. Dokonca sa prejavil nedostatok áut, spresňuje odborník. Odhady DSS Group zodpovedajú číslam, ktoré zverejnilo ministerstvo priemyslu a obchodu. Podľa nich Rusi vo februári kúpili o 30 % viac áut a ľahkých úžitkových vozidiel ako v januári. Medziročný rast predstavoval až 82 %.
Čítajte viac Putin daroval Kimovi luxusnú limuzínu Aurus. Porušil tým rezolúciu OSNZáujem vzrástol o všetky autá, počnúc ekonomickou triedou Lád. „Berú európske, kórejské aj číske,“ povedal novinárom zástupca predajne Car-So. Motivácia Rusov je jasná. Podľa Car-So zdražejú zahraničné autá od 1. apríla aj o 30 %. Autá, ktoré sa doteraz predávali za 3 milióny rubľov, budú stáť 4 milióny, a autá, ktoré stáli 7 miliónov, zdražejú na 10 miliónov rubľov. Niektorí predajcovia na to reagujú už dnes. Nákupnú horúčku využili na zvýšenie cien v predstihu. Vraj aby zákazníci neutrpeli „cenový šok“.
Čítajte viac Rusi čakajú na opravy čínskych áut celé mesiace. Chýbajú dielyPriznal to aj predajca v moskovskom showroome Kie. „Ceny zatiaľ držíme, ale postupne ich budeme zvyšovať – do 15. marca o 10 percent, potom ďalších 10 % do 30. marca, aby sa to od 1. apríla zrazu nezvýšilo o 30 percent.“ Obeťou týchto praktík sa ale stanú práve zákazníci. Do apríla totiž dôvod na zvyšovanie cien nie je. Je ale pravdou, že od začiatku marca sa dovoz zahraničných áut cez krajiny EAEU prakticky zastavil. „Bola vlna, ľudia doslova za tri dni rozobrali všetko, čo bolo v Kirgizsku a Bielorusku. Teraz tam nič nie je a nemá zmysel dovážať to zo zámoria,“ povedal podnikateľ a autobloger Max Hardy.