To, že opraviť v Rusku moderný Mercedes-Benz, BMW či Volvo, je veľký problém, vieme. Tým, že tieto automobilky, a vlastne aj väčšina ostatných „západných“ výrobcov, túto krajinu opustili, k dispozícii nie sú náhradné diely ani potrebný softvér. Prekvapením však je, že s podobnými problémami zápasia aj majitelia áut čínskych výrobcov, ktorí doslova vtrhli na uvoľnený ruský trh. Len na ilustráciu: čínske značky mali vlani v Rusku podiel na nových registráciách až 56 %, z desiatich najpredávanejších značiek je šesť čínskych a podobne je to s rebríčkom desiatich najpredávanejších modelov. Šesť je z Číny.
Čítajte viac Predaj áut v Rusku v roku 2023: trh opäť v kondícii, no len vďaka ČíňanomZa obrovským boomom čínskych áut v Rusku však zaostávajú služby. Majitelia čínskych modelov čelia nedostatku náhradných dielov, čo opravy áut predlžuje niekedy aj na tri či päť mesiacov. Uviedli to pre Izvestiju ruskí predstavitelia automobilového priemyslu. Týka sa to prevodoviek, karosárskych dielov aj prvkov interiéru. Najväčší nedostatok pociťujú podľa Moscowtimes zákazníci značiek Changan, Li, Zeekr, FAW a BYD. Pri značkách Chery, Geely a Haval by mala byť situácia o niečo lepšia.
Čítajte viac Rusi sa sťažujú na čínske autá v zime. Lámu sa im pedále„Už päť mesiacov nemôžu opraviť moje auto, pretože servisné stredisko, ktoré to má na starosti, nemá potrebné diely,“ povedal ruský majiteľ Changan UNI-V. V júli 2023 kúpil auto od oficiálneho predajcu za 2,7 milióna rubľov cca (27 600 €). Predajca však nevie pomôcť s opravami auta. „Zatiaľ neexistuje žiadna rýchla logistika dovozu z Číny. A to sa odráža aj na dodacej lehote takých dielov, ako sú prevodovky či zadné blatníky, teda tie, ktoré sú drahé na leteckú dopravu,“ vysvetlil Iľja Plisov, člen predstavenstva Zväzu automobilových služieb.
Čítajte viac Vracajú sa západné značky do Ruska okľukou? Na parkoviskách v Kaluge stoja tisíce Peugeotov, VW či AudiAko informuje Moscow Times, problém s dielmi pre čínske autá má aj sieť Fit Service, ktorá združuje viac ako 300 autoservisov. „Čínske značky práve začali svoj vstup na ruský trh, takže sklady náhradných dielov pre autá sa ešte len tvoria. Logistika nebola nakonfigurovaná pre položky „na objednávku“. Nákup mnohých dielov je teda drahý a časovo náročný,“ vysvetlil Jaroslav Kukarin, vedúci staníc Fit Service.
Čítajte viac Ruské rakety zničili predajne áut v Kyjeve. Bojí sa Putin nových Citroënov?Podľa ruskej analytickej agentúry Avtostat je v Rusku otvorených asi 2 000 obchodných centier čínskych značiek. Mnohé značky však stále nie sú oficiálne zastúpené. V dôsledku toho neautorizovaní predajcovia nedokážu zabezpečiť údržbu ani diagnostiku. Z tohto dôvodu sa veľká časť čínskych áut opravuje pomocou použitých dielov z iných poškodených áut. Ich podiel na opravách má byť až 40 %. „V súčasnosti sa väčšina inzerátov na predaj náhradných dielov na čínske autá, až 93 percent, týka značiek Chery, Geely a Haval,“ povedal zástupca platformy nákupu a predaja áut Drom.