Rusi sa sťažujú na čínske autá v zime. Lámu sa im pedále

Prestup Rusov z nemeckých, kórejských či francúzskych áut do čínskych, prináša prvé problémy. Najmä v krutej ruskej zime.

24.01.2024 16:00
Rusko - autá v zime Foto:
Ruská zima dá autám poriadne zabrať. Nevynímajúc tie čínske, ktoré s krutým mrazom nerátali.
debata (27)

Po masovom exode západných automobiliek z Ruska vtrhli na tamojší trh čínski výrobcovia. Podľa aktuálnych štatistik agentúry Avtosat dosiahli na registráciách nových áut neuveriteľných 56 %. Z celkovo 1,06 milióna predajov pripadlo na čínske autá viac ako 593 000. Z de­siatich najpredávanejších modelov je pritom až šesť čínskych. Nemožno však hovoriť o extra úspechu čínskeho automobilového priemyslu. Rusom jednoducho nič iné neostáva. Ak nechcú domácu Ladu či extrémne predražené západné autá dovážané formou paralelného dovozu, navyše bez servisu a aktualizácií softvéru, musia voliť čínske produkty. Tie im však nie vždy „voňajú“.

Už dávnejšie sa objavili ponosy Rusov na vozidlá z ríše stredu. Jednak kvôli cene, pretože Číňania neprišli robiť do Ruska charitu, ale využiť, či skôr zneužiť príležitosť, a jednak kvôli kvalite. „Číňania k nám privážajú veľa áut, ale ak hovoríme o cene, žiadne lacné medzi nimi nie sú," povedal Maxim Kadakov, šéfredaktor ruského motoristického časopisu Za ruljom. „To, že tu čínske značky nemajú takmer žiadnych konkurentov ešte neznamená, že ľudia na ne rýchlo zmenia svoj názor," vysvetlil ruský automobilový odborník Sergej Aslanian s odkazom na kvalitu. Agentúra Reuters hovorila s viacerými ruskými kupujúcimi, ale aj predajcami, ktorí zhodne uviedli, že kvalitu čínskych áut vnímajú ako nižšiu v porovnaní s autami zo „Západu“.

photo 2023-12-18 22-50-18-768x512 Čítajte viac Nezľaknite sa. Rusi predstavili prototyp elektromobilu Amber. Aj Multipla je pri ňom kráska

Zvlášť vypuklé sú problémy s „Číňanmi“ v krutej ruskej zime. Nejde však o problémy so štartovaním. Prekvapivo, čínske autá štartujú v krutých mrazoch lepšie ako niektoré nemecké. „V posledných dňoch sa objavilo veľa žiadostí o odťah kvôli štartovaniu, asi 10-krát viac ako v bežnej zime,“ uviedla spoločnosť EvakMoscow pre web kp.ru. Najčastejšie o pomoc žiadali majitelia špičkových nemeckých značiek ako sú Mercedes-Benz, BMW, o niečo menej často Audi a Škoda. Medzi „obeťami“ boli autá staršie 5–7 ročné autá, ako aj relatívne nové – spravidla išlo o dieselové SUV BMW X5, BMW X7 a Audi Q7. Čínske autá z tejto štatistiky vyšli celkom dobre, mali podiel asi 10 %. Lepšie sú už len japonské a kórejské autá a najlepšie sú na tom so štartovaním ruské Lady.

haval jolion Čítajte viac Predaj áut v Rusku v roku 2023: trh opäť v kondícii, no len vďaka Číňanom

Takmer bezproblémové štartovanie Číňanov sa dá vysvetlť tým, že ide o úplne nové benzínové autá, ktoré majú stále v dobrom stave motor aj akumulátor. Napriek tomu problémy majú. Nedávno obletelo ruské sociálne siete virálne video majiteľa čínskeho SUV Changan CS55, ktorému odpadol plynový pedál. S najväčšou pravdepodobnosťou sa vplyvom zimy zlomila konzola, na ktorej bol pedál uchytený. Plast jednoducho skrehol. „Nemyslím si, že je to falošné video, ale je to ojedinelý prípad,“ povedal odborník na automobilový priemysel Sergej Loginov. Majitelia čínskych áut bojujú oveľa častejšie s inými nedostatkami. „Najväčší a najbežnejší problémom čínskych áut sa spája s monitormi,“ povedal Loginov.

Kamaz vs. Sitrac - Rusko 2023 Čítajte viac Kamaz stráca v Rusku pôdu pod nohami. Nepomohol ani odchod západných konkurentov

Dotykové obrazovky sa v mrazoch vôbec nezapnú, blikajú alebo nereagujú na dotyk. Prípadne sa na nich začnú objavovať cudzie znaky. To znamená, že veľa funkcií auta sa nedá vôbec ovládať. V moderných čínskych autách je totiž všetko späté s displejom – vykurovanie, vyhrievanie okien, zrkadiel či sedadiel. Autá síce jazdia, ale kvôli zime v kabíne sa vlastne nedajú používať. Nefunguje rádio, zrkadlenie telefónov ani parkovacia kamera. Uvidíme, či čínsky automobilový priemysel dokáže zareagovať na špecifiká ruskej zimy, ktorá zničila už niekoľko armád. Zatiaľ si však ruskí zákazníci čínskych automobiliek musia poradiť sami. Odborníci im odporúčajú, aby parkovali čo najčastejšie v garáži. Lenže koľko Rusov má vlastnú garáž či parkovacie miesto v garážovom dome v práci?

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Lada sa nadychuje. V roku 2024 chce vyrobiť pol milióna áut

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 27 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Rusko #čínske autá
Články podľa značiek