V autách nás „otravuje“ stále viac bezpečnostných systémov. Niektoré z nich sú však veľmi dôležité. Najmä z dôvodu nástupu autonómnych systémov riadenia, ktoré dokážu prevziať časť úloh vodiča. Napríklad nás udržujú v jazdnom prúde alebo regulujú odstup od vpredu idúceho vozidla. Tieto „autopiloty“ na úrovni SAE 3 majú však stále len asistenčnú úlohu. Podmienkou teda je, aby mal vodič ruky na volante a sledoval premávku. Ak však vozidlo nedokáže správne identifikovať, či sa vodič venuje riadeniu, môže sa z autonómnych pomocníkov stať ľahko nepriateľ. Lenže ako ukázal test amerického poisťovacieho inštitútu IIHS, monitoring vodiča pracuje v mnohých autách ešte horšie ako ich autonómne riadenie.
Čítajte viac ADAC: Nemci odhalili škandál s reflexnými vestami. Niektoré sú len ‘na parádu‘IIHS si vzalo do parády 14 systémov detekcie pozornosti vodiča a došlo k smutným záverom. „Vyhodnotili sme systémy od BMW, Fordu, General Motorsu, Genesisu, Lexusu, Mercedesu-Benz, Nissanu, Tesly a Volva,“ povedal prezident IIHS David Harkey. "Väčšina z nich neobsahuje primerané funkcie, ktoré by zabránili zneužitiu a tiež tomu, aby nemohol vodič stratiť prehľad o tom, čo sa deje na ceste. Len jediný systém monitoringu získal hodnotenie „prijateľný“. Išlo o systém Teammate od Lexusu. Systémy vo vozidlách GMC Sierra a Nissan Ariya získali aspoň hodnotenie „hraničné“, no ďalšie boli katastrofou. Volvo S90, Tesla Model 3, Genesis G90, Mercedes-Benz triedy C a Ford Mustang Mach-E skončili s hodnotením „zlé“.
„Nedostatky sa líšia od systému k systému,“ povedala vedúca výskumná pracovníčka IIHS Alexandra Muellerová, ktorá viedla vývoj programu. „Mnoho vozidiel nedostatočne monitoruje, či sa vodič pozerá na cestu, alebo je pripravený prevziať kontrolu. Mnohým chýbajú pripomenutia pozornosti, ktoré neprichádzajú dostatočne včas a nie sú dosť silné na to, aby prebudili vodiča, ktorého myseľ blúdi. Mnohé sa dajú použiť aj napriek tomu, že cestujúci nie sú pripútaní, alebo keď sú vypnuté iné dôležité bezpečnostné prvky.“
Čítajte viac IIHS drasticky sprísnilo crashtesty. Simulácia zrážky s SUV je postrachomAsi najväčší šok zažili experti so systémom BMW, ktorý nielenže dostatočne nemonitoruje pozornosť, ale vôbec nevydá varovanie, ak je zakrytá kamera systému alebo tvár vodiča. IIHS dúfa, že výrobcovia navrhnú vylepšené bezpečnostné systémy, ktoré zabránia vodičom, aby zneužívali poloautonómnu technológiu. Tiež dúfa, že automobilky vyvinú ďalšie zabudované ochranné prvky, ako je vypnutie čiastočných samoriadiacich systémov pri odopnutí bezpečnostných pásov alebo vypnutie automatického núdzového brzdenia.
IIHS tvrdí, že vylepšenia sa už zavádzajú. Napríklad Tesla inovuje svoje systémy pomocou bezdrôtových aktualizácií softvéru, čím sa zlepšujú. Túto stratégiu by mohli použiť aj iní výrobcovia. „Ani jeden systém nefungoval dobre vo všeobecnosti, ale v každej kategórii si aspoň jeden systém počínal dobre. To znamená, že úpravy sú ľahko dostupné a v niektorých prípadoch ich možno dosiahnuť len jednoduchou aktualizáciou softvéru,“ povedal Harkey. IIHS odporúča, aby systémy upozornili vodiča hneď, ako zistia, že nemá oči upreté na cestu, a to pomocou zvukovej aj vizuálnej výstrahy. Tieto požiadavky zatiaľ spĺňali iba systémy Ford BlueCruise, Lexus Teammate a GM SuperCruise.