VW Lupo 3L: Najúspornejšie auto sveta kúpite ako nové. Cena je vysoká

VW Lupo 3L bol vo svete ekonomiky prevádzky tým, čo predstavovalo Bugatti Veyron vo svete superšportov. Napokon, za oboma technologickými klenotmi stále ten istý človek – vizionársky šéf koncernu Volkswagen Ferdinand Piech. Dodnes je Lupo 3L pravdepodobne najúspornejším autom na svete. A to bez plug-in hybridných „barličiek“. Jeho ukazovateľ priemernej spotreby má len dve číslice. Viac nikdy nepotrebuje. A hoci hovoríme o dávnej minulosti, jeden exemplár je práve v ponuke v neuveriteľne dobrom stave.

22.03.2024 18:00
debata (3)
Lupo 3L sa na prvý pohľad líšilo od bežného VW... Foto: Mobile.de
VW Lupo 3L - 1999 na predaj 2024 Lupo 3L sa na prvý pohľad líšilo od bežného VW Lupo aerodynamickým tuningom a uzučkými pneumatikami 155/65 R14. Vidieť ho dnes v takomto dobrom stave je skutočný zázrak.

Toto auto sa zrodilo na prelome milénia, v časoch, keď opraty koncernu Volkswagen držal pevne v rukách Ferdinad Piech. Bývalý motorár Audi bol priam posadnutý technickým pokrokom. Len si spomeňte na zopár jeho extrémov – Bugatti Veyron 8,0 W16, VW Tourage V10 TDI alebo Audi Q7 V12 TDI. No a v tejto exkluzívnej spoločnosti nemôže chýbať ani VW Lupo 3L. Áno nejde omračujúci superšport ani supervýkonné SUV, ale o technický zázrak určite áno. Keď prišlo v roku 2001 na svet pýšilo sa prívlastkom najúspornejšieho sériového auta planéty. Na sto kilometrov jazdy si toztiž Lupo 3L vypýtalo nanajvýš 2,99 litra paliva a to bez akejkoľvek elektrifikácie.

Škoda Rapid 120 Cabriolet Gräf & Stift - 1985 Čítajte viac Škoda Rapid Cabriolet? Jedna extrémne vzácna je práve na predaj

Áno, dnes máme na svete množstvo plug-in hybridov s deklarovanou spotrebou 1 alebo 1,5 litra, lenže ako vieme, funguje to iba laboratóriu a ak máte vybitú batériu, smäd týchto áut sa razom vyšvihne aj deviatim, či desiatim litrom benzínu. Pri Lupe 3L to neplatí. So svojou 34 litrovou nádržou bolo vždy pripravené absolvovať aspoň 1 100 km jazdy bez zastávky na čerpacej stanici. No a ak si za volant sadol expert na úspornú jazdu Rakúšan Gerhard Plattner, alebo Japonec Miyano, bolo to ešte viac. Plattner zredukoval priemernú spotrebu na 2,36 litra, takže zvládol bez tankovania 1 440 km. Lupo 3L bolo totiž laboratóriom úsporných technológii priamo na kolesách.

Karoséria využívala množstvo ľahkých... Foto: Mobile.de
VW Lupo 3L - 1999 na predaj 2024 Karoséria využívala množstvo ľahkých materiálov. Okrem hliníka napríklad aj horčíkový rám zadného veka.

Volkswagenu muselo zaťať poriadnu sekeru v kase, ale o to nešlo. Lupo 3L malo dokázať technologický náskok koncernu. Množstvo jeho komponentov akoby navrhovali inžinieri Bugatti. Karoséria síce evokovala klasické Lupo, no vyrobená bola z tenkej vysokopevnostnej ocele. Dvere a kapota pozostávali z hliníka a zadné veko dokonca z horčíka. Tento superľahký materiál ste našli ja v ráme sedadiel či na volante. Celkovo ušetril Volkswagen na karosérii 50 kg, ale odtučňovacia kúra tým rozhodne nekončila. Ďalšie kilá zhodlo Lupo 3L na podvozku, kde oceľové ramená nahradili hliníkové. Na očesanej výbave ušetrili konštruktéri ďalších 18 kilogramov. Lupo 3L tak vážilo len 826 kg.

VW Lupo 3L - 1999 na predaj 2024
VW Lupo 3L - 1999 na predaj 2024
+8VW Lupo 3L - 1999 na predaj 2024

Aerodynamiku s koeficientom Cx 0,29 zlepšili spojlery ale aj užšie pneumatiky s profilom 155/65 R14. Tie sa podieľali aj na znížení valivého odporu. Ale srdcom Lupa 3L bol najmä jeho úsporný naftový 3-valec 1,2 TDI, odvodený z väčšieho dieselu 1,4 TDI. V mnohom sa líšil. Priame vstrekovanie paliva dosahovalo vtedy extrémny tlak 2 000 barov. Upravené bolo aj turbodúchadlo. O kultúru chodu sa staral vyvažovací hriadeľ. Motor mal výkon 45 kW pri 4 000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 140 Nm od 1 800 otáčok. Spojený bol s robotizovanou 5-stuňovpu prevodovkou Tiptronic s dlhšími prevodmi. Novinkou bol aj stop-štart systém, ktorý vypol motor pri státí viac ako štyri sekundy.

Interiér vyzerá tiež ako nový. Napokon, na... Foto: Mobile.de
VW Lupo 3L - 1999 na predaj 2024 Interiér vyzerá tiež ako nový. Napokon, na odometri je len 18 500 km. Na 25 rokov neuveriteľne málo.

Aj motor či prevodovka sa podieľali na úspore hmotnosti o 26 kg v porovnaní s bežným Lupom 1,4 TDI alebo Polom. Jednoducho, Lupo bolo priam nabité úspornými technológiami. Veľa z nich už ale nejazdí. Veď jeho výroba skončila v roku 2005. Takže aj najmladšie kúsky majú devätnásť rokov. O to zaujímavejšie je, že v inzercii portálu Mobile.de sa práve objavil exemplár z roku 1999, ktorý za celých 25 rokov existencie najazdil len neuveriteľných 18 735 km. A zdá sa, že sa mu jeho majiteľ naozaj venoval.

Tatra 603 - 1959 Čítajte viac Túto Tatru 603 predávajú v Holandsku. Drahšia asi neexistuje

Vo fotogalérii vyzerá vskutku úchvatne. Strieborná karoséria aj interiér sú ako nové. Ak by ste po tejto ultraúspornej rarite zatúžili, môže byť vaša. Prijať musíte ale dve veci. V prvom rade minimálny komfort, veď na oltár hospodárnosti padla klimatizácia aj posilňovač riadenia. Šetrilo sa tiež na zvukovej izolácií a tenších sklách. Tou druhou vecou je cena. Majiteľ si svoje Lupo 3L cení na 12 570 eur. Nie je to málo, ale za tento exot v stave nového auta to možno stojí za hriech. Časť z investície sa vám iste vráti na úspore paliva. Stále vie totiž jazdiť za menej ako tri litre nafty a dodnes nemá súpera s výnimkou koncernového súrodenca Audi A2 3L, ktoré nájdete v ponuke ešte zriedkavejšie.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Lupo #VW Lupo 3L
Články podľa značiek