Elektromobily neriešia škodlivosť áut. Tvrdí ‘smutná‘ štúdia

Elektromobily nám síce v mestách prinášajú čistejšie ovzdušie, ale sú rovnako nebezpečné ako klasické autá. A to so všetkým, čo k tomu patrí. Z hľadiska nebezpečných vplyvov na život toho veľa neriešia.

25.03.2024 16:00
Volvo Slovensko Foto:
Elektromobily možno zredukujú emisie v mestách, ale neodstránia iné negatívne vplyvy dopravy na zdravie a životy ľudí.
debata (3)

Aj keby boli zo dňa na deň všetky autá čisto elektrické, ničivý vplyv dopravy na život by neodstránili. Konštatuje to zaujímavá štúdia. Začína sa štatistikami. Na našej planéte sa dnes totiž pohybujú zhruba dve miliardy motorových vozidiel, z čoho 65 % predstavujú autá. To je 16 áut na 100 ľudí, ale miera vlastníctva áut je oveľa vyššia v bohatších industrializovaných krajinách. Táto obrovská flotila si vyžaduje neustále investície do výstavby a udržiavania ciest a diaľnic, parkovísk, ťažby a spracovania ropy a ďalších materiálov. Všetky tieto investície prinášajú zranenia, úmrtia, emisie skleníkových vplyvov či výskyt chorôb. Komplexný prehľad publikovaný minulý mesiac poskytuje pohľad na to, čo autori nazývajú „škodlivosť áut“.

Rivian R1T - crashtest zvodidiel Čítajte viac Ťažké elektromobily ‘ignorujú‘ zvodidlá. Pretrhnú ich ako nič

Štúdia konštatuje, že systém dopravy „uprednostňuje rýchlosť pred bezpečnosťou“. Motorové vozidlá sú zodpovedné za jedno z 34 úmrtí, čo predstavuje ročne 1,7 milióna obetí, či už priamo v súvislosti s nehodami, alebo prostredníctvom znečistenia životného prostredia. „Je to dosť pochmúrna práca,“ priznal hlavný autor štúdie Patrick Miner, kandidát na doktorandské štúdium na University of Edinburgh, ktorého dizertačná práca sa zameriava na to, ako automobilová kultúra ovplyvňuje využívanie mestskej pôdy. Minerovi trvalo dva a pol roka, kým preskúmal približne 400 dokumentov pokrývajúcich všetko od znečistenia hlukom cez kumulatívne úmrtia (60 až 80 miliónov obetí), zranenia (2 miliardy), až po 35-percentný podiel ropy na vyťažených fosílnych palivách.

Euro NCAP - VW ID.7 2023 Čítajte viac Neuveriteľné. Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické

Motivácia pre štúdiu vyplynula z jednoduchej potreby, povedal Miner. „Keď hovoríte o škodlivosti dopravy, je užitočné mať jeden dokument, na ktorý môžete nasmerovať ľudí, namiesto desiatok v mnohých disciplínach. To bol impulz pre tento zoznam." Štúdia odhaľuje, že v roku 2019 až 43 % obetí zabitých motorovými vozidlami predstavovali chodci alebo cyklisti a že najväčší podiel smrteľných nehôd v doprave má Afrika a Juhovýchodná Ázia. Alebo, že veľké SUV majú osemkrát väčšiu pravdepodobnosť, že spôsobia smrť dieťaťa, ako tradičné autá. Znečistenie ovzdušia súvisiace s dopravou spôsobuje srdcovo-cievne choroby, rakovinou pľúc, astmu a infekcie dolných dýchacích ciest u detí.

Mercedes-Benz - crashtest elektromobilov 2023 Čítajte viac Mercedes-Benz predviedol najťažší crashtest histórie. Mal 4,7 tony

Elektrické auto síce dokáže odstrániť niektoré negatívne vplyvy dopravy ale nie nehody, nerovnosti ani trend výstavby miest navrhnutých viac pre autá ako pre ľudí. Výmena spaľovacích motorov za elektromotory neovplyvní, do akej miery sa mestá zastavajú, aby sa do nich zmestili autá, ani ako autá zabíjajú ľudí, píšu autori. Hoci elektromobily nechrlia z výfukov oxid uhoľnatý, sú často ťažšie ako ich náprotivky s vnútorným spaľovaním, čo prináša väčšie znečistenie mikročasticami z pneumatík. Aby došlo k zlepšeniu, musí sa zmeniť celý pohľad na dopravu. Zástancovia bezpečných ulíc vyzvali, aby sa upustilo od slovného spojenia „dopravná nehoda“ a používalo sa „autonehoda“, aby bolo jasné, čo nehodu spôsobilo.

Land Rover Range Rover - 2022 Čítajte viac Elektrické SUV narazia na veľký problém. Za ich volant si asi ani nesadnete

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #bezpečnosť na cestách #elektromobily #nehodovosť
Články podľa značiek