
Volvo už dávnejšie upratovalo vo svojej ponuke pohonov. Pred rokmi prešlo napríklad na 4-valcové motory s maximálnym objemom dvoch litrov, v každom modelovom rade ponúklo mild-hybrid alebo plug-in hybrid a tiež ako prvé obmedzilo maximálnu rýchlosť svojich áut na 180 km/h. Všetko kvôli emisiám. No a teraz škrtá všetky naftové modely. Tento zámer síce oznámilo vlani, no až v utorok 27. marca došlo na lámanie chleba, keď zišlo z liniek domáceho závodu v Troslande úplne posledné naftové Volvo.

Bolo ním SUV XC90. Volvo má pritom 45-ročnú históriu výroby naftových modelov. Len od roku 1991 ich dodalo zákazníkom viac ako deväť miliónov. V skutočnosti ich bolo ale podstatne viac, pretože prvý švédsky diesel prišiel na svet už v roku 1979. Automobilke však z prvých 12 rokov chýbajú dáta. Ešte donedávna ste si mohli dopriať diesely v modeloch XC90, XC60, S90, V90 a V60 vrátane verzií Cross Country.

Posledné naftové Volvo s dvojlitrovým 4-valcom radu VEA (Volvo Engine Architecture) poputuje do firemného múzea v Göteborgu. Tento motor predstavilo Volvo v roku 2013. Ide len o druhý diesel, ktorý vyvinulo Volvo vo vlastnej réžii, pretože predtým ich nakupovalo od Volkswagenu a PSA. Ten prvý debutoval v roku 1991. Legendárny 5-valec vyrábalo Volvo vo švédskom Skovde. Táto továreň však už prešla na výrobu elektromotorov. Veď do roku 2030 chce byť Volvo čistou elektromobilkou.

Je to obrovská zmena, veď ešte v roku 2016 predávala švédska značka v Európe viac dieselov ako áut s benzínovými motormi. Situácia sa začala meniť nasledujúci rok, keď vtedajší riaditeľ Hakan Samuelsson odštartoval na tie časy vskutku agresívny prechod na elektrifikované pohony a oznámil, že Volvo zastaví ďalší vývoj naftových motorov. Najmä pre aféru Dieselgate, ktorá viedla aj k zákazu používania naftových áut v centrách niektorých európskych miest.
Naftové Volvá v čase
Rok | Udalosť |
---|---|
1979 | Volvo predstavilo prvý dieselový mode 244 GL D6. Bolo vybavené šesťvalcovým agregátom od Volkswagenu. |
2001 | Volvo predstavilo svoj prvý autorsky vyvinutý naftový motor – päťvalcový agregát vyrábaný vo svojej továrni v Skovde |
2008 | Volvo predstavilo motory Drive-E na čele s 1,6– litrový naftovým 4-valcom, ktorý bol výsledkom spolupráces PSA Group (Peugeot-Citroën). |
2012 | Volvo V60 D6 bolo prvým plug-in hybridom na svete spojeným s naftovým motorom. |
2013 | Volvo predstavilo druhý autorsky vyvinutý naftový motor. Tentokrát 4-valec. |
2017 | Volvo oznámilo, že zastaví ďalší vývoj naftových motorov, pretože sa presúvajú smerom k elektrifikovaným pohonným jednotkám |
2021 | Volvo oficiálne oznamilo, že do roku 2030 bude výhradne elektrickou značkou |
2022 | Volvo predalo podiely v spoločnosti Aurobay, spoločnom podniku spaľovacích motorov s materskou spoločnosťou Geely Holding |
8. februára 2024 | Posledný naftový model zišiel z liniek v továrni Volvo v belgickom Gente. Išlo o kombi V60, ktoré zamierilo k zákazníkovi do Poľska. |
26. marca 2024 | Posledný naftové Volvo zišlo z linky v továrni v Torslande. Ide o XC90, ktorý bude vystavený v novom múzeu automobilky World of Volvo v Göteborgu. |