Autopilota Tesly konkurencia nechce. Elon Musk sa čuduje

Šéf Tesly Elon Musk už dávnejšie ponúkol autopilot Full Self-Driving konkurenčným automobilkám. Tie ale o jeho systém autonómneho riadenia nemajú záujem. Prečo asi?

10.04.2024 14:00
Euro NCAP - test autopilotov Foto:
Tesla ponúkla svoj systém autonómneho riadenia Full Self-Driving iným výrobcom. Ani jeden z približne 60 producentov áut na planéte však záujem neprejavil. Asi to o niečom svedčí.
debata (1)

Musk ponúkol prvýkrát licenciu na systém Full Self-Driving konkurencii v júni 2023. Nedočkal sa však žiadnej reakcie. Jednoducho, konkurenti nemajú záujem licencovať túto technológiu. To ale šéfa Tesly neodradilo a na dnes už vlastnej sieti X opäť napísal, že „Tesla by s radosťou urobila takéto obchody“, uviedol CarScoops. Hoci vraj došlo k nejakým rokovaniam, výsledkom je totálna nula. A ani sa nezdá, že situácia by sa mala zlepšiť.

Tesla sa ‘zbláznila‘ a zabila dvoch ľudí v Číne

Video
Tesla - výroba Čítajte viac Elon Musk: Lacná Tesla nejde do výroby, robotický taxík predstavíme už v auguste

Systém FSD, ktorý Tesla prezentovala ako plne autonómne riadenie, totiž v ničom neprevyšuje konkurenčné autopiloty na úrovni SAE 2. A aby sa vyhla zodpovednosti za prípadné nehody, sama ho v tejto triede definuje. FSD nie je teda nič viac, ako koordinácia adaptívneho tempomatu, inteligentného obmedzovača rýchlosti a udržiavania v jazdnom prúde, pri ktorom má plnú zodpovednosť za jazdu vodič. Dokonca na detekciu okolia nevyužíva ani radary! Všetko je založené iba na kamerách. Preto je napríklad FSD v Európe zakázané, a navyše nesmie Tesla používať tento názov, pretože evokuje očakávania, ktoré systém nedokáže naplniť.

Tesla Roadster - packet SpaceX Čítajte viac Tesla Roadster: Toto auto vám asi obráti žalúdok. Stovku má dať pod sekundu

Rozdiel je v tom, že Tesla si trúfla sprístupniť FSD zákazníkom bez toho, aby bolo samoriadenie časovo limitované, tak ako to robí konkurencia. Aj preto sa na sociálnych sieťach začali objavovať hrôzu naháňajúce videá Tesiel v autonómnom režime, ktoré prechádzajú na červenú, vletia do zatopenej oblasti alebo spôsobujú priamo havárie. Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA začal od roku 2016 už 38 vyšetrovaní nehôd Tesly, pri ktorých sa predpokladá súvislosť s jej autopilotom. Pri týchto nehodách bolo hlásených devätnásť úmrtí. Zatiaľ to vyzerá tak, že tesne pred nehodou, keď už vodič nemá čas prevziať riadenie, sa FSD deaktivuje, aby vina padla na šoféra.

Tesla Y- aukcia Čítajte viac Nabúrané Tesly sú na Ukrajine hit. Z vrakov robia ‘leštenky‘

Je teda logické, že nákup licencie na systém FSD s takýmto imidžom by nebol pre konkurenciu správnym krokom. Musk to však nechápe. Sám sa vyjadril, že ak by bol on šéfom inej automobilky, už dávno by Teslu oslovil s návrhom kúpiť licenciu. Konkurenti si ale radšej vyvíjajú vlastné autonómne technológie. BMW alebo Mercedes-Benz už dokonca ponúkajú autonómiu úrovne SAE 3 v niektorých štátoch, kde to legislatíva povoľuje. Na schválených úsekoch ciest tak môžu vodiči dať dole ruky z volantu a očami nemusia sledovať premávku. Všetky tieto systémy však používajú okrem kamier aj množstvo radarov či špičkové laserové lidary.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #Elon Musk #autopilot #Full Self-Driving
Články podľa značiek