Verili by ste, že podiel novoregistrovaných elektromobilov na Ukrajine je až deväť percent? To je trojnásobok slovenskej či českej reality, dvakrát viac ako v Poľsku a asi toľko ako v USA. Ako je to možné? Odpoveď na to dáva jeden z mnohých príbehov, ktoré popísal web Wired. Kanaďan Max mal vlani v januári ťažkú haváriu so svojou Teslou Y. Poisťovňa vyhodnotila škodu ako totálnu, takže majiteľa vyplatila a vrak putoval do šrotu. Ale nie tak úplne. Na jeseň totiž Max dostal na svoj mobil zmätočnú správu, kde ho aplikácia žiadala o potvrdenie aktualizácie softvéru na jeho Tesle. Domnieval sa, že ide o omyl, nebolo to ale tak. Následne totiž aplikácia informovala aj o polohe vozidla. Nachádzalo sa na Ukrajine, v Umani, na polceste medzi Kyjevom a frontovou líniou. Dokonca sa Maxovi podarilo nájsť jeho bývalé auto v ukrajinskej inzercii na predaj. Vyzeralo ako nové.
Opravia každú
Inzerát deklaroval, že vozidlo utrpelo len menšie poškodenie a je na predaj za 55 000 dolárov. Predával ho akýsi Mychajlo. Maxova Tesla Y v tom ale nie je rozhodne sama. Z Ukrajiny sa totiž stáva raj nabúraných Tesiel, kde doslova vstávajú z popola. Tisícky poškodených áut, ktoré sa na Západe rozhodnú poisťovne radšej odpísať ako opraviť, pričom môže ísť aj o menšie poškodenia, končia práve na Ukrajine. Za posledné roky sa tu rozvinul doslova nový priemysel na opravu elektromobilov, ktoré nechcú v ich domovskej krajine opravovať, pretože to považujú buď za príliš nákladné, alebo za príliš nebezpečné. Ukrajinské servisy s tým ale zjavne problém nemajú. Webu Wired sa dokonca podarilo vypátrať jeden takýto ukrajinský „elektroservis“ v Dnipre. Opravám Tesiel sa jeho majiteľ Ivan Malachovskyj venuje úspešne už päť rokov.
Čítajte viac Poisťovne sú z elektromobilov zúfalé. Posielajú ich rovno do šrotu„Máme problémy v našich životoch a dokážeme ich vyriešiť, či už ide o poškodené batérie alebo o inváziu. Elektrické autá nie sú problém,“ povedal Malachovskyj. V súčasnosti síce slúži v armáde, ale jeho zamestnanci pracujú naplno a mesačne opravia približne sto Tesiel, z toho 20 % pochádza práve z dovozu. Púšťajú sa dokonca do demontáže batérie a ak ju nie je možné opraviť, využijú aspoň jej nepoškodené moduly. Tie končia napríklad v elektrických skútroch, kolobežkách, ale aj vo vojenských dronoch, ktoré následne využíva ukrajinská armáda. Popularita Tesiel na Ukrajine vzrástla najmä po tom, čo vplyvom konfliktu vzrástli v krajine ceny pohonných hmôt. Prevádzka elektromobilov môže byť lacnejšia a môžu byť tiež lacnejšie na servis. Ukrajina tiež po roku 2018 zrušila väčšinu daní a ciel na dovoz elektromobilov, takže ich predaje prudko vzrástli.
Tesla opäť predviedla čo (ne)dokáže jej Autopilot
Nesie to aj riziká
Podľa Michajlovského sa teraz na Ukrajine vtipkuje, že chudobní jazdia na elektromobiloch, kým bohatí na benzínových a naftových autách. S nabíjaním by Ukrajinci tiež nemali mať zásadné problémy. Teda ak práve funguje elektrická sieť. Zástrčku má doma každý a navyše, na Ukrajine je 11 000 nabíjačiek, čo je napríklad dvakrát viac, ako má Poľsko. „Ide o relatívne nedávny vývoj,“ hovorí Hans Eric Melin z britskej poradenskej spoločnosti Circular Energy Storage, ktorá sleduje medzinárodné toky použitých elektrických vozidiel a batérií. Pred niekoľkými rokmi začal pozorne sledovať ukrajinský trh po tom, čo si všimol, že na internete sa v ukrajinčine ponúka viac vozidiel Nissan Leaf ako v angličtine. Postupom času sa ukrajinská elektrická flotila rozrástla.
Čítajte viac Megaškandál: Tesla predávala roky autá s chybnými dielmi. A to vedomeMelin odhadoval, že boom elektrických vozidiel na Ukrajine ukončí vojna. „Úplne som sa zmýlil,“ pripustil. Od júla 2022 do leta 2023 sa totiž počet ukrajinských elektrických vozidiel zdvojnásobil na 64 312 áut, aspoň podľa údajov zhromaždených ukrajinskou výskumnou skupinou Automotive Market Research Institute. Dnes ich má byť až vyše 83 000. Má to však háčik. Je sympatické, že elektromobily, ktoré na Západe považujú poisťovne za odpad aj pri minimálnych poškodeniach, dostávajú na Ukrajine šancu na druhý život, ale amatérske opravy elektrických áut sú nebezpečné. Záruku na takúto opravu by vám na Západe žiaden servis nedal. Najväčším rizikom je totiž hrozba požiaru práve pre amatérske zásahy do batérie a elektroinštalácie. Nie je vylúčené, že takéto reinkarnované ukrajinské Tesly dnes jazdia aj po slovenských cestách.
Čítajte viac Opravy elektromobilov sú drahšie, tvrdí veľká štúdia