Európska komisia začala už vlani v októbri vyšetrovanie čínskych automobiliek vyrábajúcich elektromobily, kvôli podozreniu, že im dotácie čínskej vlády umožnia ponúknuť v Európe dumpingové ceny. To by mohlo mať zničujúce dopady pre európsky automobilový priemysel, vrátane masového prepúšťania. Na základe výsledkov vyšetrovania Európa zvažuje zavedenie ciel na dovoz elektromobilov z Číny. Každá minca má však dve strany. Z Číny sa totiž dovážajú do Európy aj autá európskych značiek, ktoré sa tam vyrábajú. Napríkald Tesly 3 alebo Mini SE. Aj tých by sa clo týkalo. Navyše hrozia odvetné opatrenia Pekingu.
Čítajte viac Čínske elektromobily zaplavujú európske prístavy. Kupcov nietVrcholní predstavitelia BMW a Volkswagen už preto varovali Európsku úniu pred zavedením vyšších dovozných ciel na elektrické vozidlá od čínskych výrobcov, pretože by to mohlo poškodiť automobilky, ktoré dovážajú autá vyrobené v Číne. „Veľmi rýchlo by sme si mohli streliť do vlastnej nohy,“ povedal generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse novinárom po tom, čo nemecká prémiová automobilka oznámila štvrťročné výsledky. BMW dováža do Európy v Číne vyrábané elektrické Mini a tiež elektrické SUV iX3. Rovnako ako jeho nemeckí rivali Volkswagen alebo Mercedes-Benz, je totiž aj BMW silne závislé na výnosoch zo svojho čínskeho biznisu.
Každá minca má dve strany
Čína je po Európe druhým najväčším trhom BMW, pričom v prvom štvrťroku predstavovala takmer 32 percent predaja. „Nemyslíme si, že náš priemysel potrebuje ochranu,“ povedal v stredu Zipse analytikom a dodal, že pôsobenie na globálnej báze dáva veľkým výrobcom automobilov priemyselnú výhodu. „Tú výhodu môžete ľahko ohroziť zavedením dovozných ciel,“ dodal Zipse. Volkswagen, ktorý sa tiež výrazne spolieha na Čínu, varoval, že potenciálne clá vo všeobecnosti prinášajú aj určité riziká. „Vždy existuje možnosť odvety,“ povedal Thomas Schaefer, generálny riaditeľ značky VW, na summite FT Future of Car.
Čítajte viac Čínsky Dongfeng postaví fabriku v Taliansku. Stellantisu sa to asi páčiť nebudeČínske automobilky, vrátane BYD a MG z koncernu SAIC, sa už dnes zameriavajú na Európu s radom elektromobilov za konkurencieschopné ceny, čím vyvíjajú tlak na európskych výrobcov. Vyšetrovanie čínskych výrobcov zo strany Európskej komisie by sa malo ukončiť do novembra, ale EÚ by mohla uložiť dočasné clá už v júli. Brusel by mal zverejniť súhrn navrhovaných dočasných ciel do 5. júna a tieto clá by zaviedli do 4. júla. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v stredu v Berlíne uviedla, že Európa musí podniknúť kroky, aby zabránila Číne zaplaviť trh dotovanými elektrickými autami.
Európa váha, USA nie
No aj keby sa podarilo dosiahnuť vyváženejší obchodný model Číny s Európou, tak či tak bude európska produkcia elektromobilov z veľkej časti závislá na Číne. Potvrdil to aj šéf BMW. Zipse povedal, že BMW a ďalšie automobilky sú „obojstranne závislé nielen na konečnom produkte, ale aj na strane komponentov a surovín“. „V EÚ nebude žiadne auto bez komponentov z Číny,“ dodal otvorene Zipse. Povedal, že zavedenie ciel by zrušilo priemyselný plán EÚ, aby sa zabezpečilo, že blok bude lídrom v znižovaní emisií uhlíka a vývoji technológií, ktoré sú na to potrebné. „V Európe neexistuje zelená dohoda bez zdrojov z Číny,“ priznal Zipse.
Čítajte viac Čínsky BYD v rakúskom tendri zvalcoval európskych konkurentov. Nemali šancuKým Európa váha, na druhej strane Atlantiku nevidia v zavedení dovozných ciel na čínske elektromobily žiaden problém. V podstate je rozhodnuté. Už tento týždeň má administratíva Joea Bidena oznámiť ich výšku, pričom clá sa majú týkať aj batérií či solárnej techniky. V súvislosti s čínskymi elektromobilmi sa USA obávajú nielen ohrozenia vlastného priemyslu ale aj špionáže. Biely dom tvrdí, že čínske autá zhromažďujú veľké množstvo citlivých údajov o vodičoch a pasažieroch a využívajú svoje kamery a senzory na zaznamenávanie informácií o americkej infraštruktúre. Spojené štáty by nechceli aby tieto dáta končili v komunistickej Číne.