Európske automobilky sa obávajú prílevu lacných čínskych elektromobilov, ktoré by im mohli spôsobiť vážne problémy. Európska komisia už dokonca vlani v septembri spustila vyšetrovanie čínskych automobiliek, ktoré upodozrieva, že dampingové ceny dosahujú vďaka dotáciám čínskej vlády do domáceho autopriemyslu. Brusel preto zvažuje, že uvalí vyššie clá na čínsky dovoz. Sú ale čínske autá skutočnou hrozbou? Zatiaľ to tak nevyzerá. Aspoň nie v európskych prístavoch. Doplávalo do nich už niekoľko megalodí s čínskymi autami, ale tie sa akosi nie a nie dostať k zákazníkom. Informuje o tom server Automotive News Europe.
India verzus Čína: ako súperia najľudnatejšie atómové veľmoci
Viaceré automobilky si už museli prenajať veľké plochy v prístavoch na uskladnenie dovezených áut, pre ktoré nemajú zákazníkov. Logistické spoločnosti si prenajímajú aj ďalšie parkovacie miesta mimo prístavov. „Táto situácia v súčasnosti ovplyvňuje všetky európske prístavy, kam prichádzajú veľké množstvá vozidiel,“ povedal Gert Ickx, hovorca správy belgických prístavov Antverpy a Zeebrugge, nemeckému Automobilwoche. Prístavný úrad neposkytol síce presné čísla, ale v súčasnosti je prístav obsadený autami podstatne viac ako v krízových rokoch 2020 a 2021, uviedol hovorca v správe.
Čítajte viac Ofenzíva začala. Tento rok bude každý štvrtý elektromobil v EÚ z ČínyProblém pritom zhoršili aj viaceré nepriaznivé faktory. „Chýbajú nákladné autá a málo je aj vodičov,“ povedal Ickx. Navyše sú slabé predaje nových áut v Európe, čo spôsobuje hromadenie zásob. K preťaženiu prispieva aj rozhodnutie niektorých automobiliek, predávať autá priamo zákazníkom namiesto predaja cez dílerov. „Niektoré značky teraz predávajú priamo a autá nechávajú dlhšie v prístavoch namiesto toho, aby ich distribuovali k predajcom,“ povedal Ickx. Wolfgang Göebel, prezident Európskej logistickej asociácie (ECG), potvrdil, že prístavy sú síce plné, ale tiež dodal, že nejde o novinku.
Čítajte viac V Poľsku budú vyrábať lacný čínsky elektromobil. Vo fabrike Stellantisu„Prístavy sú preplnené dlhodobo,“ povedal Göebel, ktorý je aj členom predstavenstva skupiny Mosolf, jedného z najväčších nemeckých poskytovateľov logistických služieb s autami. „Máme slabý trh, čo vedie k malému odlivu. Čínsky dovoz vozidiel je len jednou časťou tohto problému.“ Rozhodnutie nemeckej vlády ukončiť dotácie na elektromobily pre firmy aj súkromné osoby je ďalším dôvodom, prečo elektromobily zostávajú dlhšie v prístavoch. „To sa týka dovážaných elektromobilov všetkých značiek,“ povedal Göebel. Takže čínska invázia sa zatiaľ nekoná a ani ceny čínskych áut zatiaľ zásadne nepodliezli tie európske alebo kórejské.
Čítajte viac Americký prezident: Čínske autá môžu byť hrozbou pre národnú bezpečnosť