Vzťahy medzi talianskou vládou a koncernom Stellantis, pod ktorý patria aj talianske značky Fiat, Alfa Romeo a Maserati, sú už dlhšie napäté. Taliani francúzsko-talianskemu koncernu vyčítajú, že protežuje Francúzov. Šéfovi Stellantisu sa zas nepáčia vysoké náklady v talianskych fabrikách a tak umiestňuje výrobu noviniek mimo Apeninského polostrova. Najnovšie vypukol „požiar“ v súvislosti s novým malým SUV Alfa Romeo, ktoré budú vyrábať v Poľsku, pretože produkcia v Taliansku by si vyžiadala dodatočné náklady vo výške 10 000 eur na vozidlo. Po protestoch talianskeho ministra priemyslu Adolfa Ursa, ktorý sa ohradil proti názvu Milano pre model vyrábaný mimo Talianska, musel Stellantis dva dni po svetovej premiére premenovať novinku na Junior, čo je absolútne bezprecedentné. A iste aj drahé.
Čítajte viac Čo dokážu politici: Alfa musela premenovať nové SUV Milano na JuniorTeraz ale hrozí oveľa väčšia rozbuška. Taliani už totiž dávnejšie hľadajú ďalšieho výrobcu áut, ktorý by podporil domácu zamestnanosť, keďže pod taktovkou Stellantisu sa v talianskych neefektívnych závodoch prepúšťa. Šepkalo sa o rozhovoroch s čínskou spoločnosťou BYD, ktorá je momentálne najväčším výrobcom elektrifikovaných áut na svete. Lenže nakoniec je všetko inak. Ako informuje web Europe Autonews, talianska vláda rokuje s čínskou automobilkou Dongfeng. Ak pôjde všetko tak, ako má, v Taliansku by mala vyrásť nová automobilka s kapacitou viac ako 100 000 vozidiel ročne. Carlos Tavares, šéf Stellantisu, však už začiatkom apríla Talianov varoval, že ak si nejaký čínsky výrobca vybuduje novú základňu v Taliansku, bude musieť urobiť „nepopulárne rozhodnutia“.
Čítajte viac Neuveriteľné: V Rusku sa opäť vyrábajú nové Citroëny. Stellantis dáva ruky prečČínsky Dongfeng sa však na spoluprácu teší. „V Taliansku môžete využiť všetko silné dedičstvo, ktoré má krajina v automobilovom priemysle,“ povedal Qian Xie, ktorý vedie prevádzky Dongfengu v Európe. Tlmiť hnev Stellantisu by však mohli dva faktory. Hoci aj Dongfeng verí v elektrickú budúcnosť, v Taliansku zatiaľ neplánuje výrobu čínskych elektromobilov, ktoré sú najväčším postrachom pre európsky automobilový priemysel, ale hybridných áut. Druhým je fakt, že Stellantis a Dongfeng si nie sú úplne cudzí. V Číne sú dokonca partnermi. V čínskych podnikoch Dongfengu schádzajú z liniek licenčné Citroëny a Peugeoty. Dongfeng zároveň spolupracuje s Hondou a Nissanom. Uvidíme, ako sa bude spor vyvíjať.
Čítajte viac Taliani hľadajú ďalšieho výrobcu áut. Oslovili už aj Číňanov