Cenová vojna na trhu s elektromobilmi a pokles dopytu spôsobila Fordu enormné straty. Automobilka predpokladá, že v tomto roku prerobí na elektrických autách 5,5 miliardy dolárov. Stratu na jeden elektromobil odhaduje na 100 000 dolárov, čo je dvojnásobok v porovnaní s vlaňajškom. Šéf koncernu Jim Farley preto odštartoval veľký záchranný plán a netají fakt, že elektrická divízia Model E je hlavnou brzdou celého koncernu.
Showroom: Jazdený Ford Focus III. – klasik, ktorý nesklame
Fordu tvrdí, že hoci znížil náklady na výrobu elektromobilov, aby sa pokúsili dosiahnuť ich ziskovosť, zároveň však musel znížiť ceny, aby zostal konkurencieschopný voči lídrovi na trhu, ktorým je Tesla. „Videli sme, že ceny klesajú dosť dramaticky, a to je dôvod, prečo sme neboli schopní držať krok z hľadiska znižovania nákladov,“ povedal John Lawler, finančný riaditeľ Fordu, 24. apríla na margo zisku spoločnosti. „Naším cieľom je však tento rok ušetriť čo najviac a smerovať ku kladnej marži.“
Čítajte viac Šéf Fordu: Stavili sme na elektroautá a bola to chyba. Už nechcem ďalšie hlúpe vízieNová stratégia zahŕňa zníženie výdavkov do elektromobility o 12 miliárd dolárov, odklad príchodu nových modelov elektromobilov a zmenšenie plánovaných závodov na výrobu batérií, ako napríklad závodu v Marshalle. Okrem toho Ford znižuje objednávky na batérie, ktoré uzavrel so svojimi dodávateľmi. Najmä s juhokórejskými spoločnosťami SK On a LG Energy ako aj čínskym dodávateľom Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL).
Čítajte viac Ford vám vie stále predať motor 5,0 V8 Coyote aj samostatneBloomberg Intelligence odhaduje, že straty, ktoré Ford očakáva, v podstate vymažú zisky, ktoré zarobí v divízii Ford Blue, ktorá produkuje tradičné vozidlá so spaľovacím motorom vrátane SUV Bronco či pikapov F-150 alebo Maveric. „To vyvoláva otázky o obozretnosti v masívnom investovaní do elektromobilov,“ napísali analytici BI Steve Man a Peter Lau. Kým automobilky v USA čelia dopytu po elektromobiloch, ktorý zaostáva za očakávaniami, výrobcovia batérií už dnes bojujú s nahromadenými zásobami nepredaných akumulátorov.
Má to však aj ďalšie sekundárne efekty. Pokles dopytu po batériách znižuje ceny kľúčových surovín na ich výrobu. Lítium, kobalt a nikel sa tento rok obchodovali na niekoľkoročných minimách, čo následne brzdí investičné rozhodnutia o nových ťažobných projektoch a v niektorých prípadoch vedie dokonca k uzatváraniu baní. Z obmedzenia elektrických plánov Fordu môžu mať ale úžitok jeho závody na výrobu áut so spaľovacími motormi. Ford napríklad oznámil, že v španielskej Valencii chce od roku 2027 vyrábať až 300 000 kusov z nového modelu, ktorý dostane spaľovací agregát.