Aj Audi rozširuje ponuku elektromobilov. Po SUV e-tron a úžasnom 4-dverovom kupé e-tron GT je na rade menší člen rodiny. Prémiový súrodenec Volkswagenu ID.4 a Škody Enyaq iV využíva identickú platformu MEB. Na svoj vznešenejší pôvod sa však snaží upozorniť sofistikovanejším dizajnom a vyššou úrovňou infotainmentu. Finálne tvary Q4 e-tron aj jeho športovejšieho derivátu Q4 e-tron Sportback však nie sú veľkým prekvapením. Predchádzali mu totiž rovnomenné štúdie z roku 2019 a 2020. Na dĺžku má Q4 e-tron 4 590 mm, čo znamená, že je približne o šesť centimetrov kratší ako Enyaq iV.
Prednej časti dominuje obrovská zaslepená 8-uholníková maska, na ktorú nadväzujú sériové úzke LED svetlá. Za príplatok dostanete svetlá s technológiou Matrix LED, ktoré prinášajú svetovú premiéru. Vodič si totiž môže nastaviť jednu troch grafík svetelného podpisu. Z profilu zaujmú svalnaté tvary a veľké kolesá s priemerom 19 až 21 palcov. K dispozícii bude až 11 rozličných dizajnov. Sportback pridáva splývavú siluetu kabíny, ktorá končí spojlerom a deleným sklom zadného veka. Zákazníci budú mať na výber osem lakov karosérie vrátane premiérového fialového odtieňu Aurora Violett Metallic.
Audi sa chváli špičkovou aerodynamikou. Q4 e-tron má koeficient odporu vzduchu Cd 0,28 a Sportback iba 0,26, čo je na modely triedy SUV veľmi dobrý výsledok. V interiéri sľubuje Q4 e-tron priestorové pomery typické pre SUV vyššej triedy. Je to dané kompaktnou elektrickou technológiou, absentujúcim stredovým tunelom a relatívne veľkým rázvorom náprav 2 765 mm. V kabíne s dĺžkou až 1,83 metra je prémiová pozícia e-tronu zjavná z vyspelejšieho infotainmentu v porovnaní so sesterskými modelmi Škody a Volkswagenu. Q4 e-tron má totiž plnohodnotný virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca, ku ktorému pridáva rozhranie MMI (10,1 alebo 11,6 palca).
Chýbať nebude ani head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý zobrazuje údaje a piktogramy vo vzdialenosti až 10 metrov pred vozidlom. K dispozícii budú tri úrovne rozhrania. Okrem základného MMI aj MMI plus a MMI Pro. Najvyššia úroveň prináša napríklad inteligentný plánovač trasy a nabíjania, ako aj audio od spoločnosti Sonos, ktoré sa v Audi objavuje vôbec po prvýkrát. Premiéru má v Q4 aj úplne nový volant s kapacitnými ovládačmi na ramenách. Ekologickú povahu zvýrazňujú poťahové materiály využívajúce recyklované plasty. Tak napríklad pri výrobe čalúnenia z technickej tkaniny pre verziu S line sa spotebuje 26 recyklovaných PET fliaš s objemom 1,5 litra.
Q4 e-tron bude tiež veľmi praktickým SUV, keďže pod zadným elektricky ovládaným vekom má slušných 520 litrov pre batožinu. Sportback je prekvapivo ešte o 15 litrov štedrejší. Po sklopení operadiel sa ale karty otočia v prospech klasického SUV, ktoré ponúkne maximálnych 1 490 litrov, kým Sportback 1 460. Ďalších 25 litrov odkladacích priestorov je priamo v interiéri. Novinkou sú držiaky v hornej časti obloženia dverí, kde nájdu miesto fľaše s objemom do jedného litra. Na úvod sa Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback predstaví s dvoma kapacitami batérií a dvoma výkonovými úrovňami. Základom je batéria s kapacitou 52 kWh (celková 55 kWh). Verzie s dlhším dojazdom ponúknu až 77 kWh (brutto 82 kWh).
Q4 35 e-tron má menší akumulátor a zadný elektromotor s výkonom 125 kW (310 Nm) a na stovku zrýchli za deväť sekúnd. Zadokolkou je aj Q4 40 e-tron s väčším akumulátorom, no výkon jeho motora stúpol na 150 kW (31 Nm). Zrýchlenie na stovku skráti na 8,5 sekundy. Na vrchol sa postaví Q4 50 e-tron qauttro, s väčším akumulátorom a dvojicou elektromotorov. Predný má 80 kW a zadný 150 kW. To znamená nielen pohon oboch náprav, ale aj systémových 220 kW a 460 Nm krútiaceho momentu. S takou výzbrojou zvládne stovku za 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť stúpne zo 160 na 180 km/h. Aby však quattro šetrilo energiou, predný elektromotor sa zapája do hry len v prípade potreby – pri prudkej akcelerácii alebo pri zlej trakcii.
Audi udáva dojazd podľa verzie od 341 do 520 km a spotrebu od 15,6 do 20,9 kWh/100 km. Energiou šetrí Q4 e-tron trojstupňovou rekuperáciou brzdnej energie. Kotúčové brzdy tak prichádzajú k slovu len výnimočne. Inteligentná rekuperácia pritom využíva topografické údaje navigácie, ale aj dáta čítačky značiek. Tepelné čerpadlo ponúka e-tron len za príplatok. Aby bolo nabíjanie čo najrýchlejšie, podporuje verzia s menším akumulátorom nabíjací výkon 100 kW a s väčším až 125 kW. Za ideálnych podmienok má tak e-tronu stačiť na predĺženie dojazdu o 130 km len 10-minútová zastávka na rýchlonabíjacej stanici. Domáce nabíjanie striedavým prúdom môže prebiehať výkonom 7,4 alebo 11 kW.
Služba e-tron Chargign sprístupní majiteľom na jednu kartu 210 000 nabíjacích staníc v 26 európskych štátoch, z toho 4 000 ultranabíjačiek, vrátane siete Ionity. Jazdné vlastnosti majú profitovať z nízkeho ťažiska a ideálneho rozloženia hmotnosti v pomer 50 : 50. Predné kolesá nesú tlmičové vzpery McPherson a zadné vyspelé 5-prvkové zavesenie. Kotúčové brzdy majú podľa výkonu priemer od 330 do 358 mm. Samozrejme, Q4 e-tronu nechýbajú ani vyspelé asistenčné systémy, ktoré podporujú vodiča v celom rozsahu rýchlostí. Za zmienku stojí aj fakt, že Q4 e-tron môže ťahať príves s hmotnosťou 1 000 kg a verzia quattro až 1 200 kg. Predaj noviniek spustí Audi v priebehu leta. Ceny v Nemecku štartujú na 41 900 eurách.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Model | Q4 e-tron | Q4 e-tron Sportback |
---|---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 588/1 865/1 632 | 4 588/1 865/1 614 |
Rázvor náprav (mm) | 2 764 | 2 764 |
Objem kufra (l) | 520 – 1 490 | 535 – 1 460 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 965 | 2 125 |
Technické údaje
Verzia | Q4 e-tron 35 55 kWh | Q4 e-tron 40 82 kWh |
---|---|---|
Výkon (kW) | 125 | 150 |
Krútiaci moment (Nm) | 310 | 310 |
Pohon | 4×2 (zadný) | 4×2 (zadný) |
0 – 100 km/h (s) | 9,0 | 8,5 |
Max. rýchlosť | 160 | 160 |
Spotreba n 100 km (kWh) | 17,0 – 18,7 | 17,3 – 19,0 |
Dojazd (km) | 313 – 341 | 475 – 520 |