Pred štyrmi rokmi sa Hyundai pokúsil postaviť do ringu súpera ikonickému Golfu GTI. A novým i30 N sa mu to aj podarilo. Napokon, do čela novej ostrej divízie postavil toho najpovolanejšieho – Alberta Biermanna, bývalého technického šéfa „emkových bavorákov“. Úspech na seba nedal dlho čakať. A tak sa rodina Hyundai s emblémom N rozrástla aj o i30 Fastback N, i20 N, Veloster N a najnovšie Konu N. Tam sa ale Hyundai nezastavil. Ďalšie enko prichádza spoza Atlantiku. Je to Elantra N – prvý ostrý sedan značky. Vychádza z novej generácie, ktorá prišla na americký trh vlani v apríli. Elantra tam totiž na rozdiel od Európy seká naďalej úspešnú kariéru.
To, že sa o Elantre N Hyundai rozhodol informovať tlačovou správou aj Európanov, naznačuje, že po rokoch by sa mohla vrátiť na starý kontinent. A čerešničkou na torte je práve Elantra N. Jej srdcom je 4-valcový preplňovaný motor 2,0 T-GDi. Jeho turbodúchadlo má v porovnaní s bežnou verziou priemer zväčšený o päť milimetrov na konečných 52 a tiež väčší prietok vzduchu. Navyše sa tu objavuje integrovaný sací otvor so vzduchovým filtrom, ktorý zvyšuje nasávací tlak o 10 % a optimalizovaný výfukový trakt s aktívnymi klapkami. Výsledkom je výkon 206 kW a krútiaci moment 392 Nm. Lenže to nie je všetko.
Stlačením tlačidla NSG priamo na volante je možné na 20 sekúnd zvýšiť výkon až na 213 kW. Motor je spojený s novou 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 8DCT so spojkami v olejovom kúpeli, samosvorným diferenciálom a prednými kolesami. Za takýchto okolností zvláda Elantra N šprint na stovku za 5,3 sekundy, čo naozaj nie je zlé. Maximálna rýchlosť končí z dôvodu obmedzovača pri 250 km/h. Skvelej dynamike sekunduje špeciálne upravený podvozok. Po prvýkrát sa v divízii N objavuje predná náprava IDA (Integrate Drive Axle) s konštrukciou inšpirovanou špeciálmi WRC. Predné zavesenie má totiž integrovaný hnací hriadeľ, náboj kolesa a ložiská. Na neodpružených hmotách to ušetrilo až 1,7 kg.
Okrem toho sú tu použité dvojdielne silentbloky z Velosteru N. Geometriu pri veľkom bočnom preťažení zlepšujú dodatočné vzpery medzi prednými a tiež zadnými tlmičmi. Špeciálne vyladené je aj elektrické hrebeňové riadenie a brzdová sústava s prednými kotúčmi zväčšenými na 360 mm. Kované 19-palcové disky sú premiérovo obuté pneumatikami Michelin PS4S so šírkou 245 mm. Dynamiku jazdy je možné ovplyvňovať viacerými jazdnými módmi prevodovky od N Grin Shift (NGS) cez N Power Shift (NPS) až po N Track Sense Shift (NTS).
Čítajte viac Hyundai prezradil za Atlantikom viac o elektrických novinkách. Bude sedan aj SUVEmócie zvyšuje nielen špecifický zvuk motora, takzvaný ‘popcorn and bang’, ale aj N Sound Eqalizer s virtuálnou zvukovou kulisou v kabíne. No aj bez zvukového prejavu vytŕča Elantra N poriadne z davu. Rozsiahly aerodynamický paket zahŕňa zväčšené sacie otvory v nárazníku, splitter, rozšírené prahy, difúzor a k tomu neprehliadnuteľné zadné krídlo. S typickým belasým lakom Performance Blue kontrastuje lesklý čierny výplet masky a červená linka, ktorá sa tiahne spodnou líniou vozidla. Nechýba ani trojuholníkové zadné hmlové svetlo inšpirované monopostmi F1. Potenciál Elantry N navyše zvýrazňujú dve koncovky výfukov.
V kabíne nájdeme športový kožený volant s dvojicou tlačidiel N pre rýchlu voľbu preferovaných jazdných režimov, hliníkové pedále, športové sedadlá, za príplatok znížené škrupinové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, ale najmä špecifický infotainment. Grafické rozhranie prístrojového panela dokáže zobrazovať rôzne športové parametre. Vodič môže mať na očiach neustále teplotu chladiacej kvapaliny, teplotu oleja, aktuálny krútiaci moment či tlak turbodúchadla. Navyše sú k dispozícii stopky a telemetrické údaje pre jazdu na okruhoch. Funkcia N Track Map zaznamenáva polohu vozidla a jeho pohyb po trati v reálnom čase.
Čítajte viac Hyundai Kona N: Kórejské SUV vstúpilo do vyššej ligy. Nestratí sa ani na okruhuVďaka nej môže vodič analyzovať svoje jazdné výkony a postupne ich zlepšovať. S aplikáciou Hyundai N, ktorá je ale zatiaľ k dispozícii len v Kórei, sa tieto údaje prenášajú do smartfónu a poskytujú ďalšie podrobné informácie o odstredivých silách, otáčkach motora a krútiacom momente. Bohužiaľ, z Elantry N sa môžu tešiť zatiaľ len americkí a kórejskí zákazníci. Uvidíme, či nakoniec Hyundai bude mať odvahu vrátiť Elantru na európsky trh a s ňou jej ostrý derivát s logom N. Zákazníkov by si tu iste našiel.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 675 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 415 |
Rázvor náprav (mm) | 2 720 |
Technické údaje
Motor | 2,0 T-GDi Smartstream |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 206/5 500 (max. 213) |
Max. krútiaci moment (Nm) | 392 |
Prevodovka | 8-DCT |
0 – 100 km/h (s) | 5,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |